کد خبر: ۳۲۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 23
گران شدن قیمت کالاها مخصوصا اقلام وارداتی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد استراتژی دولت و بانک مرکزی برای تمرکز روی نرخ ارز نیما موثر نبوده و در نهایت این قیمت دلار در بازار آزاد است که قیمت نهایی بسیاری از کالاها را تعیین می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که گرانی گوشت در بازار کشور همچنان ادامه دارد، وعده مقام‌های دولتی برای کاهش چشمگیر قیمت‌ها راه به جایی نبرده است.

به گزارش شفاآنلاین:در روزهای گذشته اخباری مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان در بازار منتشر شده است؛ قیمتی که ابتدا از طرف چند مقام مسوول تکذیب شد و همین باعث شد که بسیاری از کاربران رسید خرید گوشت خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. فروش گوشت قرمز به ازای هر کیلو نیم میلیون تومان همزمان است با کمبود در بازار گوشت در ایران که حدود یک ماه است ادامه دارد. این افزایش نرخ نجومی در حالی رخ داده که مسوولان وعده ثبات نرخ تا ماه رمضان را می‌دهند و صحبت از واردات گوشت نیز به میان آمده است.

در این میان، دولت در اقدامی موازی برای کنترل بازار، اقدام به واردات گوشت با هدف تامین بازار کرده است، اما حتی با ورود دستگاه‌های نظارتی به حوزه واردات گوشت گرم، کیفیت این گوشت‌ها قابل قبول نبوده و مسوولانی که در ورود این گوشت‌ها به کشور دخیل بوده‌اند، باید پاسخگو باشند. گوشت‌های وارداتی، گوشت‌هایی بی‌کیفیت هستند که بخش عمده آنها از چربی تشکیل شده است. با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام‌ پایانی سال برای خرید محصولات پروتئینی در سبد خانوار، التهابات اخیر قیمت گوشت نمی‌تواند پیام خوبی برای بازار اقلام اساسی باشد.

گران شدن قیمت کالاها مخصوصا اقلام وارداتی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد استراتژی دولت و بانک مرکزی برای تمرکز روی نرخ ارز نیما موثر نبوده و در نهایت این قیمت دلار در بازار آزاد است که قیمت نهایی بسیاری از کالاها را تعیین می‌کند. این روزها مردم با تورم فزاینده دست به گریبانند، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۱ برای خانوارها را ۳/۴۶ اعلام کرده که نسبت به آذرماه ۳/۱ درصد افزایش یافته است. تورم سالانه خوراکی‌ها در دی ماه بیش از ۶۵ درصد اعلام شده است. در این میان اقلام گوشت گاو و گوسفند و نیز ماهی قزل‌آلا بیشترین افزایش قیمت را در مناطق شهری داشته‌اند. رکود اقتصادی از یکسو و بالا رفتن تورم از سوی دیگر، وضعیت معیشتی بسیاری را از گذشته سخت‌تر کرده است.

دست‌اندرکاران حوزه گوشت بخش بزرگی از این گرانی را به افزایش نرخ ارز و از سویی به کمبود عرضه در بازار داخل نسبت می‌دهند. همچنین، یکی از مشکلات بازار گوشت در ایران به کاهش تولید در کشور مرتبط است.

به گفته افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک، تولید در بهار ۱۴۰۱ بسیار خوب بوده است. در پایان بهار ۷۳ میلیون راس دام زنده داشتیم که ۵۵ میلیون راس آن گوسفند بوده، در پایان پاییز افتی را در تعداد دام داشتیم، حدود ۱۱ میلیون راس تعداد دام حد فاصل بهار تا پاییز کاهش پیدا کرده است.

علی‌اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور نیز درباره دلیل گرانی گوشت در چند روز اخیر گفت: عرضه دام زنده کم شده و همین امر نرخ آن را افزایش داده و از هر کیلو ۹۰ هزار تومان به ۱۶۰ هزار تومان رسانده است. بخشی از چالش به گرانی غذای دام بازمی‌گردد، به‌ طوری که در شش ماه نخست سال دامداران توانایی نگهداری دام را نداشته و دام‌ها به مقدار زیادی ذبح شدند. مشکل دیگر به قاچاق دام زنده از مرزهای غرب و جنوب کشور بازمی‌گردد. البته در این زمینه از قبل هشدار داده شد که کمبود دام در شش ماه دوم تنش بازار را به ‌دنبال خواهد داشت. دامدار دام خود را به دلار عرضه می‌کند و با تامین جو کیلویی ۱۳ هزار تومانی، یونجه ۹ هزار تومانی، کاه ۶ هزار تومانی راغب نیست محصول خود را به تومان به فروش برساند.

ممنوعیت تولید گوشت‌های لاکچری
همچنین در راستای افزایش قیمت‌ گوشت قرمز و انتشار اخباری مبنی بر فروش گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طرح برخورد با گرانفروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است. همچنین از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، بر اساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم. در صورت مشاهده عدم رعایت سود مصوب قانونی توسط فروشندگان گوشت قرمز، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

امرالهی تاکید کرد: بسته ۵۰۹ هزار تومانی گوشت که خیلی جنجال به پا کرد، بدون چربی و استخوان بود و بر اساس لاشه ۲۹۵ هزار تومان قیمت خورده بود. وی افزود: سهم این گوشت از ۴۰۰ تن مصرف تهران تنها ۹۷ کیلوگرم بود که از انجمن بسته‌بندی خواسته‌ایم تا اطلاع ثانوی گوشت لوکس و لخم به بازار عرضه نکنند و تنها گوشت بر اساس عرف بازار عرضه شود. مدیرکل بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: عناصری که از گرانفروشی گوشت نفع می‌برند به این موضوع ورود و جو رسانه‌ای کشور را ملتهب کردند.

گوشت‌های وارداتی بی‌کیفیت
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه گوشت قرمز وارداتی توزیع شده در میادین میوه و تره‌بار از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، عنوان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد از گوشت‌های وارداتی گرم را چربی تشکیل می‌دهد و گوشت‌های بسته‌بندی‌شده وارداتی نیز وضعیت بدتری دارند و تا ۶۰ درصد برخی از آنها را ناخالصی و استخوان تشکیل می‌دهد.

پیش‌تر نیز محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی و علیرضا عباسی عضو این کمیسیون با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار ضمن حضور در یکی از میادین میوه و تره‌بار تهران از روند توزیع این کالای اساسی مورد نیاز خانوار بازدید کردند. عسکری در این خصوص اضافه کرد: گوشت شقه گوسفند وارداتی در این میدان با نرخ هر کیلوگرم ۲۳۵ هزار تومان توزیع می‌شد، باوجود تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشت متاسفانه نظارت کافی روی گوشت‌های وارداتی صورت نگرفته بود و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.

محمد جواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در جریان این نظارت میدانی، گفت: به منظور تامین نیاز بازار داخلی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به واردات کرده، اما کیفیت گوشت گوسفندی وارداتی عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار مناسب نیست و باید نظارت بیشتری بر کیفیت محصولات وارداتی که با استفاده از ارز نیمایی وارد می‌شوند باشد، زیرا گلایه مردم را به همراه دارد.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گفت‌وگو با رییس سازمان دامپزشکی کیفیت گوشت وارداتی را نامناسب اعلام کردم که وی نیز این موضوع را تایید کرد نظارت مناسبی روی این موضوع نشده است.

وی با اشاره به دیدار با دادستان کل کشور افزود: به زودی موضوع کیفیت گوشت وارداتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ اگر قرار است نیاز مردم را تامین کنیم باید کالای وارداتی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. به جای واردات باید دام مازاد دامداران داخلی در قالب خرید تضمینی خریداری می‌شد تا از خروج ارز جلوگیری کنیم. در نشست روز آینده کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی موضوع کیفیت گوشت وارداتی و تامین میوه شب‌عید را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

محمدجواد عسکری در ادامه گفت: پیرو نشستی که با تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ داشتیم، دغدغه این تولیدکنندگان را از وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی پیگیری کردیم و مشکلات موجود بررسی شد. نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان قطعا میزان مصرف گوشت قرمز و مرغ افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: افزایش حجم و کیفیت تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ قطعا در قیمت آن نیز اثرگذار است.
عسکری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ عدم تامین نهاده‌های دامی خصوصا کنجاله سویا است، عنوان کرد: در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی، کنجاله مورد نیاز مرغداران را تامین کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه با توجه به بازگردانی اختیارات حوزه بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه باید از نوسانات قیمتی موجود در بازار جلوگیری کند، اضافه کرد: از جایگاه نظارتی که داریم اشکالات و ایرادات را به دستگاه‌های اجرایی و مردم اعلام می‌کنیم. امیدواریم گزارشی که مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی طی چند روز آینده ارائه کند، گزارش جامعی در راستای رفع مشکلات موجود باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی موانع پیش‌روی صادرات است، هرچند بر اساس قانون بودجه سنواتی و برنامه‌های توسعه‌ای نباید تعرفه صادراتی بر محصولات کشاورزی اعمال شود مگر آنکه این تصمیم از ۶ ماه قبل اطلاع‌رسانی شده باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا بازارهای صادراتی خود را از دست ندهیم، زیرا این‌گونه کم‌کاری‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان آسیب ببینند، گفت: یکی از مباحث مطرح‌شده در این نشست در زمینه شکر بود؛ سالانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر نیاز داریم که یک میلیون تن آن در داخل کشور تامین می‌شود. باید از چغندرکاران کشور حمایت کنیم، زیرا در حال حاضر انگیزه‌ای برای کشت ندارند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه مدیریت ضعیف عمل شده است، ادامه داد: بسیاری از دامداران از ماه‎ها قبل اعلام آمادگی می‌کردند که قصد فروش دام مازاد خود به صورت تضمینی را دارند، لذا قبل از آغاز فصل بهار می‌توانستیم دام مازاد تولیدکنندگان را خریداری کنیم.

ورود محموله گوشت منجمد برزیلی به کشور
در عین حال، طبق اعلام مدیرکل پشتیبانی امور دام هرمزگان، تخلیه و بارگیری ۱۰ هزار تن گوشت قرمز منجمد در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس آغاز شد. عبدالرضا تقی‌زاده با بیان اینکه این میزان گوشت گوساله منجمد با ۴۰۰ کانتینر از مبدأ کشور برزیل به این بندر وارد شد، اضافه کرد: این محموله گوشت منجمد اکنون در حال بارگیری به سراسر کشور است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام هرمزگان با تاکید بر اینکه تخلیه و بارگیری این کالای اساسی تا دو هفته آینده ادامه دارد، اظهار کرد: روزانه حدود ۳۰۰ تن گوشت گوساله منجمد از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به سراسر کشور فرستاده می‌شود. وی تصریح کرد: تلاش داریم، تا ذخایر کالاهای پروتئینی برای روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان به حد مطلوب برسد.

تقی‌زاده گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۰ هزار تن گوشت قرمز و گوشت مرغ منجمد به این بندر وارد و به سراسر کشور ارسال شده است. گفتنی است، مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به عنوان مهم‌ترین مبدأ ورودی کالاهای اساسی است. این مجتمع بندری رتبه دوم واردات کالای اساسی در کشور را دارد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: