کد خبر: ۳۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 22
با وجود گذشت بیش از هفت ماه از ناپدید شدن سما جهانباز، دختر اصفهانی در شیراز، تلاش‌ها برای یافتن وی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. هشت ماهی است که به گفته خانواده وی شب و روز برای آنها معنایی ندارد.
شفاآنلاین>سلامت>با وجود گذشت بیش از هفت ماه از ناپدید شدن سما جهانباز، دختر اصفهانی در شیراز، تلاش‌ها برای یافتن وی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. هشت ماهی است که به گفته خانواده وی شب و روز برای آنها معنایی ندارد.

به گزارش شفاآنلاین: ۲۵ تیر سال جاری سما به قصد فروش قطعه طلا خود در معالی‌آباد شیراز از خانه‎ عمه خود خارج شد و دیگر به خانه بازنگشت. در این مدت خانواده‎ او دست از تلاش برای یافتن سما ۲۲ ساله برنداشته‌اند. بسیاری از رسانه‌ها از بازداشت ۳ مرد در ماجرای ناپدید شدن وی در شیراز و باز شدن گره کور در پرونده دختر اصفهانی خبر دادند اما ۲ نفر از آنها به دلیل ارائه دلایل مثبت بی‌گناه شناخته و با رفع ظن آزاد شدند و یک نفر کماکان در بازداشت به سر می‌برد. اما با تمام پیگیری‌های انجام شده بعد از گذشت ماه‌ها از ناپدید شدن سما همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده و پلیس هنوز به سرنخی دست نیافته است. پدر سما بارها در مصاحبه با رسانه‌های مختلف از مردم و مسوولان قضایی کشور تقاضای کمک کرده است. بسیاری از افراد مشهور نیز با انتشار عکس‌های سما در اطلاع‌رسانی به خانواده او کمک کرده‌اند، اما هیچ خبری از سما نیست. حال در آستانه تولد سما، عکس‌ها و ویدئوهایی از حضور «سعید جهانباز» در پل خواجو به همراه پلاکاردهایی با عنوان درخواست کمک از رییس‌جمهور و رییس قوه‌قضاییه برای پیدا کردن سما منتشر شده که مردم را بسیار متاثر کرده است. اما واقعا سما کجاست؟!

چند روز پیش «افشین محمدی‌دره‌شوری» معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه امور جنایی و جرائم امنیتی شیراز در تشریح آخرین جزئیات پرونده ناپدید شدن «سما جهانباز» دختر اصفهانی در شیراز، با اشاره به اینکه تحقیقات قضایی این پرونده به صورت شبانه‌روزی و دقیق تحت نظر بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای ویژه رسیدگی به امور جنایی و جرائم امنیتی شیراز در حال بررسی است، گفت: «‌اخیرا یک نفر دیگر مرتبط با این پرونده بازداشت شده و تحقیقات قضایی و پلیسی ادامه دارد. در روند پیگیری و بررسی این دختر اصفهانی تاکنون ۱۱ نفر دستگیر شدند که تعداد ۱۰ نفر به دلیل تکمیل اولیه تحقیقات و رفع ظن فعلا آزاد شده‌اند و اخیرا یک نفر نیز در این رابطه دستگیر شده است.» وی با اشاره به اینکه به لحاظ قضایی و پلیسی در خصوص سرنوشت سما هر موضوعی محتمل و از فرضیات است، بیان کرد: «‌پسر پیراهن قرمزی که پدر وی مدعی است او دخترش را ربوده نیز دستگیر شد و مدت‌ها در بازداشت بود که با بررسی‌های انجام شده توسط تیم ویژه پلیس آگاهی و بررسی دوربین‌ها و به دلیل‌ فقدان دلایل بزهکاری، فعلا آزاد شده است.» با این حال هنوز تلاش‌ها برای یافتن سما وجود دارد اما طاقت خانواده او دیگر طاق شده است.

دخترم را پیدا کنید
«سعید جهانباز» پدر سما با اشاره به اینکه در این ۷ ماه گذشته هیچ خبری از سما نشده است گفت: با اینکه پرونده در بخش جنایی نیروی ویژه شهر شیراز در جریان است اما تا به امروز هیچ‌گونه خبری از دختر من در دست نیست و نتیجه‌ای از تلاش‌های ماموران نیروی انتظامی حاصل نشده است. متاسفانه به هیچ سرنخی دست نیافته‌اند. تاکنون به تمام مراجع قضایی‌ای که می‌توانستم رفته‌ام و تنها به بالاترین مقام قضایی یعنی آقای اژه‌ای مراجعه نکرده‌ام. همان‌طور که هر شب زیر پل خواجو اصفهان روی پلاکاردها نوشته بودم از رییس‌جمهور و رییس قوه قضاییه تقاضا دارم به این پرونده ورود کنند. متاسفانه هنوز واکنشی از سوی آنها دریافت نکرده‌ام. البته با آقای سردار اشتری فرمانده کل نیروی انتظامی هم ملاقات کردم و ایشان وعده پیگیری این ماجرا را به بنده دادند اما متاسفانه سمت ایشان تغییر کرد و راه به جایی برده نشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا به کسی مظنون است یا خیر، بیان کرد: نه من و نه اعضای خانواده‎ام با کسی مشکل خانوادگی و مساله خاصی نداریم که بخواهم به کسی مشکوک شوم. یک مشاور تبلیغاتی ساده هستم و تا قبل از این ماجرا در حال گذراندن زندگی معمولی خودم بودم. فقط دخترم را می‌خواهم، نه به جایی وابسته هستم نه با کسی دشمنی دارم. فقط دنبال دخترم هستم. نمی‌دانم چرا این اتفاق برای دختر من افتاده است. آن روز سما مانند روزهای دیگر کاملا عادی رفتار می‌کرد و هیچ حرف عجیب و مشکوکی از او نشنیدم. اما این روزها جوانان با دوستان خود صمیمی‌تر هستند تا با خانواده. ممکن است برخی حرف‌ها را که به خانواده نمی‌گویند با دوستان خود در میان بگذارند. اتفاقا همان شب هم سما با حالتی گریان که از لحن صدایش معلوم بود به دوست خود پیام می‌دهد و می‌گوید‌: «فاطی، خیلی احتیاج دارم الان باهات صحبت کنم. یک مشکلی پیش آمده. به من زود زنگ بزن.» دوستش متاسفانه همان لحظه به اینترنت دسترسی نداشته و پیام سما را دیر دیده است. قبل از این پیام هم با مادرش تماس گرفته و گفته بود: «یک ربع دیگر به خانه می‌رسم.»

جهانباز از آخرین منطقه‌ای که سما در دسترس بوده، گفت: تاچارا محله‌ای در محدوده‌ شمال غربی شهر شیراز است. این محله از شمال به خیابان کمربندی شیراز منتهی می‌شود و از راه دیگر به داخل شهر می‌رسد. موبایل سما تا سر دو راهی تاچارا که به کمربندی می‌رسید و از شهر خارج می‌شد آنتن داشت. اما بعد از آن دیگر موبایلش در دسترس نبوده و ماموران آخرین مکانی که توانسته‌اند نقطه‌زنی کنند تاچارا است.

وی افزود: از عمق وجودم می‌خواهم که مردم برای پیدا شدن سما دعا کنند. مقامات و مسوولان دقیقه‌ای خود را جای من بگذارند، جای کسی که ۷ ماه است نه از زنده بودن دخترش خبر دارد نه از مرده بودن‌اش. من از مقامات اصلی کشور می‌خواهم که به این پرونده ورود کنند چرا که برای یافتن دختر من نیاز به دستورات و امکاناتی است که فقط از طریق مقامات بالای کشور مهیا می‌شود. عاجزانه از تمامی مراجع مسوول و مقامات بالای قضایی تقاضا دارم تا در این پرونده ورود کنند و امکانات لازم را در اختیار پلیس و اداره آگاهی قرار دهند تا هرچه زودتر بتوانیم از سمای عزیزمان خبری دریافت کنیم.

اتفاق جدیدی در پرونده رخ نداده!
همچنین در خصوص روند این پرونده «علیرضا کاظمی» وکیل سما جهانباز گفت: خانواده سما جهانباز ۱۳ مرداد به دادسرای امور جنایی و جرائم امنیتی شهرستان شیراز شعبه ۱۳ مراجعه کرده‌اند و تشکیل پرونده داده‌اند. در پی آن نزدیک به ۶ نفر مظنون شدند و به صلاحدید دادستانی همگی به دادسرا احضار شدند. یکی از این افراد راننده‌ای بود که همان شب سما را تا معالی‌آباد رسانده بود. تعدادی از آنها مشمول بازداشت موقت شدند اما بعد از مدتی آزاد شدند.
وی در مورد افراد مظنون و بازداشتی در این پرونده بیان کرد: یکی از اشخاصی که شک مامورین را برانگیخت و منجر به بازداشت وی شد، فردی است که در محدوده معالی‌آباد دفتر املاک دارد. این شخص در روز اول بازجویی اظهار کرد که سما را نمی‌شناسد و درصدد انکار آن بر آمد اما طبق آخرین تماس‌های موبایل سما، این فرد با سما تماس تلفنی برقرار کرده بود. فرد املاکی اذعان کرد که با سما در جهت آگهی روزنامه برای استخدام منشی در تماس بوده ولی با بازیابی پیج اینستاگرام سما مشخص شد که این شخص با سما در تماس بوده. باتوجه به حرف‌های ضد‌و‌نقیض، او به اداره آگاهی احضار شد. اما متاسفانه این شخص در پروسه بازجویی ادعا کرد که گوشی‎ خود را گم کرده پس به خاطر نبود ادله کافی آزاد شد، در حالی که با بررسی اطلاعات گوشی سما متوجه شدیم که فرد مذکور همان روز با سما به صورت تلفنی صحبت کرده است. فرد مظنون همچنین مدعی شد شبی که سما به معالی‌‌آباد رفته، در منطقه دیگری از شیراز به همراه همکار خود برای انجام کاری رفته بود و در منطقه معالی‌آباد نبوده است.

علیرضا کاظمی در ادامه بحث در مورد مظنونان پرونده اظهار کرد: البته مظنون‌های دیگری هم در این پرونده حضور دارند، به‌طور مثال شخصی با لباس قرمز که توسط دوربین مداربسته طلافروشی مشخص بود هم توجه ماموران آگاهی را به خود جلب کرده بود. بنابراین به درخواست پدر سما مبنی بر احتمال ربوده شدن سما توسط این شخص لایحه دادیم و درخواست کردیم که این فرد احضار و بازداشت شود. فرد احضار‌شده منکر تعقیب سما نشد و اظهار کرد که با این دیدگاه که شاید بتوانم از او شماره بگیرم یا به او شماره بدهم به دنبال او رفتم.

وی در خصوص اقدامات دادسرا برای پیگیری این پرونده توضیح داد: دادسرا به شهرهای شمالی، مرزی و شهرهایی که ممکن است افرادی در آنها برای کارهای مجرمانه مخفی شده باشند نیابت داده است که اگر شخصی با مشخصات سما پیدا شد حتی اگر هویت آن قابل شناسایی نبود حتما با آنها در میان بگذارند. بسیاری از افراد دروغگو در این میان بودند که فقط برای گرفتن پول ادعا می‌کردند که سما را در جایی دیده‌اند اما اطلاعات آنها در پیشبرد این پرونده کمکی به ما نکرد.
وکیل سما جهانباز در پایان گفت: باتوجه به اتفاقات اخیر ماجرای ناپدید شدن سما جهانباز در دید عموم مردم فراموش شده بود. اما از وقتی که پدر سما در پل خواجو ایستاد و از سما حرف زد، این ماجرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. متاسفانه مردم این قضیه را از بیرون نگاه می‌کنند و اطلاعات حقوقی لازم را ندارند. آنها نمی‌دانند که روند دادرسی به چه شکل است. پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا قرار دارد و اگر بخواهیم منصفانه به بررسی عملکردها بپردازیم، اداره آگاهی به خوبی پیگیر این پرونده است. حتی اداره آگاهی شیراز یک تیم متخصص را برای این پرونده تشکیل داده است. بنده با مطالعه این پرونده متوجه شدم که از تمام کسانی که در دایره ارتباطی سما قرار دارند مانند خانواده، دوستان و همکلاسی سما بازجویی شده است. البته در حال حاضر تمام شش نفر بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شدند. همچنین اتفاق جدیدی هم طی دو سه ماه اخیر رخ نداده است.جهان صنعت
برچسب ها: شیراز ، سما جهانباز ، پلیس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: