کد خبر: ۳۲۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 19
بیش از ۱۸۰ هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده، در کشور وجود دارد که این ذخیره ارزشمند قابل استفاده برای بیمارانی است که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و غیرخونساز هستند.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر روز یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات مرکز درمان جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست امروز معرفی آخرین دستاوردهای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی و سلول درمانی است.

 به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: دانش سلول‌های بنیادی از دستاوردهای بسیار مهم پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که با هدف درمان بیماری و تسریع در زمان بیماری فعالیت دارد. 

این مسئول ادامه داد: در پژوهشکده رویان ابتدا خون بندناف به عنوان یک منبع سلول‌های بنیادی، جمع آوری می‌شود و سپس سلول‌های بنیادی آن جداسازی و فرآوری شده و در نهایت در درمان بیماری‌های بدخیم به خصوص بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند استفاده می‌شوند.  

ضرابی گفت: سالانه ۲۵ هزار نمونه بندناف ذخیره می‌شود و استان قزوین نیز به‌عنوان یکی از استان‌های پیشگام در این زمینه است. هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی بندناف بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت پیش‌پرداخت و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است که هزینه پیش‌پرداخت آن قابلیت اقساطی شدن دارد. 

وی تصریح کرد: امکان نمونه‌گیری از خون بندناف در کلیه استان‌ها وجود دارد، اما ذخیره سازی و نگهداری آن تنها در تهران امکان پذیر است. در حال حاضر سلول‌های بنیادی در درمان بیش از ۷۰ بیماری موثر هستند.

مدیرعامل رویان با بیان اینکه، پس از تحقیق بر روی سلول‌های بنیادین بندناف بر روی سایر ضایعات زایمانی تحقیق شده است، عنوان کرد: در خون محیطی، مغز استخوان، بافت چربی، پرده کیسه آب جنین سلول‌های بنیادی وجود دارد.

افتتاح اولین پالایشگاه سلول‌های بنیادی در سال ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا ضایعات زایمانی را به حداقل رسانده و از ظرفیت سلول‌های بنیادی آن‌ها استفاده کنیم؛ افزود: در همین راستا به دنبال تاسیس اولین پالایشگاه زایمانی هستیم که در نیمه اول سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد. 

این مسئول همچنین گفت: اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف در خانواده‌هایی که فرزند دیگر آن‌ها مبتلا به بیماری خونی است، دو چندان می‌شود، چراکه بسیاری پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از نوع خواهر و برادری است. 

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن‌یاخته‌های رویان تصریح کرد: ۲۰ محصول و ضایعات زایمانی قابلیت استفاده و فرآوری دارد که در حال حاضر پنج محصول در پژوهشکده رویان امکان فرآوری‌ دارد. 

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۸۰ هزار نمونه خون بندناف ذخیره شده در کشور وجود دارد که این ذخیره ارزشمند قابل استفاده برای بیمارانی است که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و غیرخونساز هستند.

ضرابی عنوان کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی خونساز در بیماری‌های بدخیم خونی و غیرخونی از مهمترین فعالیت‌های ما در مرکز رویان است. بیماری‌هایی که زمانی لاعلاج بودند، امروز، با تلاش و تحقیق پرسنل رویان قابل درمان هستند. 

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان ۷۰ بیماری را دارند که امکان انجام کارآزمایی‌های بالینی در فازهای یک و دو در برخی از این بیماری‌ها را فراهم کرده‌ایم. همچنین در تلاشیم تا به لیست بیماری‌های قابل درمان بیافزاییم. 

وی افزود: کارآزمایی بالینی درباره بیماری فلج مغزی اطفال، اوتیسم، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی و آرتروز انجام شده و نتایج آن رضایت بخش بوده و می‌تواند مبنای انجام کارآزمایی‌های بعدی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فناوری‌های بن‌یاخته‌های رویان بیان کرد: همچنین در تلاشیم تا بااستفاده از سلول‌های بنیادی به درمان پنج بیماری آرتروز، فلج اطفال، اوتیسم، SMA و ALS بپرداریم. خوشبختانه در برخی کشورهای پیشرفته نتایج تحقیقات سلول‌های بنیادی در این بیماری‌ها مثبت بوده است.

وی افزود: زمان درمان بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی بر اساس میزان، نوع و شدت بیماری متفاوت است؛ به‌طوری‌که برای درمان بیماری‌های عصبی حداقل سه نوبت سلول بنیادی و برای برخی بیماری‌های قلبی یک نوبت تزریق سلول‌های بنیادی کافی است.

ضرابی در پایان گفت: چنانچه یک پزشک تشخیص به درمان به وسیله سلول‌های بنیادی دهد؛ بیماران در نوبت انتظار قرار می‌گیرند و می‌توانند بر اساس تطابق ژنتیک از بانک عمومی سلول‌های بنیادی رویان، سلول دریافت کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: