کد خبر: ۳۲۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 16
کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش سوختگی باعث افزایش مرگ‌ومیر بیماران شده است
شفاآنلاین>سلامت>کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش سوختگی باعث افزایش مرگ‌ومیر بیماران شده است

به گزارش شفاآنلاین:کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش سوختگی یکی از چالش‌های اساسی پیش روی بخش بهداشت و درمان کشور است. درحالی‌که قرار بود تا پایان سال 1394تعداد تخت‌های بیمارستانی سوختگی در کشور از ۱۳۵۰ تخت به 2500تخت افزایش یابد، اما حالا بعد از گذشت 7سال خبری از تحقق این مصوبه نیست و کمبود تخت بیمارستانی بخش سوختگی همچنان یک معضل بزرگ در کشور است. کمبود تخت‌های بیمارستانی بخش سوختگی باعث شده تا تعداد مرگ‌ومیر بیماران این بخش هم افزایش یابد. نبود تخت ICU به تعداد کافی در کشور باعث مرگ افراد با درجه سوختگی بالا می‌شود. در استان سیستان و بلوچستان که تعداد سوختگی‌ها بالا هست درحالی‌که تعداد ۸ تخت برای ICU سوختگی تعریف شده است‌ تنها تعداد ۲ تخت مصوب برای ICU سوختگی وجود دارد و ۶ تخت دیگر به ICU جنرال اختصاص یافته است. این درحالی است که در فصول سرد سال گاهی ۵ یا ۶ بیمار اینتوبه هم به این مرکز مراجعه می‌کنند و بیماران سوخته نیازمند ICU همان ۲ تخت را هم نخواهند داشت.

به‌گفته رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، در کنار کمبود تخت‌های بیمارستانی بخش سوختگی در کشور حتی یک تخت استاندارد سوختگی هم وجود ندارد. او می‌گوید: «ما امروز در بیمارستان‌های بسیار قدیمی و نامناسب به بیمار خدمات می‌دهیم. فرقی نمی‌کند در پایتخت باشیم یا شهرهای دورافتاده. ما در تهران گاهی تا 6 بیمار سوختگی را با هم در یک اتاق کنار هم بستری می‌کنیم که این موضوع اصلاً استاندارد نیست. این درحالی است که حداقل از سال ۱۳۸۰ قرار بود یک بیمارستان سوختگی در منطقه کن تهران ساخته شود که بعد از ۲۱ سال تنها سازه آن ساخته شده است و همین یک مورد نشان‌دهنده وضعیت نامناسب موضوع سوختگی است».
محمد جواد فاطمی در ادامه با تأکید بر ضرورت تجهیز مراکز استان‌ها به بخش سوختگی می‌گوید: «وجود بخش تخصصی سوختگی در استان‌های محروم ضروری است چرا که آمار حکایت از آن دارد که سوختگی در میان افراد کمتر برخوردار بیشتر اتفاق می‌افتد و اگر بی‌پرده بخواهیم دراین باره صحبت کنیم باید بگوییم که سوختگی یک بیماری برای قشر ضعیف و کم‌برخورداری است که در پی استفاده از وسایل غیراستاندارد دچار این عارضه می‌شوند.»

هر مرکز استان یک مرکز سوختگی نیاز دارد
وی با تأکید بر اینکه هر مرکز استان حداقل باید یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد، تصریح کرد:«این مهم به‌طور ویژه برای استان‌های محروم واجب‌تر است، زیرا سوختگی به دلایل پیش‌گفته، در افراد کمتربرخوردار، بیشتر رخ می‌دهد. این چنین استان‌هایی نظیر استان سیستان و بلوچستان در اولویت دارا بودن یک بخش یا مرکز سوختگی است چراکه تعداد قابل‌توجهی از موارد سوختگی مربوط به این استان است.»
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، با انتقاد از مهجور ماندن بخش‌های سوختگی در استان‌ها می‌گوید متأسفانه ما در برخی از استان‌ها مانند استان سیستان‌وبلوچستان شاهدیم که تنها بخش سوختگی این منطقه تغییر کاربری داده و درصورت بروز هر حادثه‌ای بیماران باید در بخش‌های عمومی بستری شوند.
فاطمی با بیان اینکه سالانه 300هزار نفر در کشور دچار سوختگی می‌شوند می‌گوید درحالی‌که باید از نظر علمی بین 30تا 50درصد تخت‌های سوختگی خالی و آماده خدمت باشند اما تعداد تخت‌های بیمارستانی سوختگی نسبت به حجم این بیماران کم است. از طرف دیگر هزینه بستری شدن هر بیمار سوختگی برای وزارت بهداشت حدود 100میلیون تومان است.

آمار سوختگی در کارگران زیاد است
او آماری هم از سوختگی کارگران در بخش صنعت می‌دهد و می‌گوید: متأسفانه 65درصد از کارگران دچار سوختگی می‌شوند. دهمرده‌ای، رئیس بیمارستان شهید مطهری (سوانح سوختگی) تهران هم با اشاره به آسیب‌های ناشی از سوختگی بر سلامت و زندگی کارگران می‌گوید:«بسیاری از محیط‌های کارگاهی در کشور ما در برابر آتش‌سوزی ایمن نیستند نه سیستم هشدار دود و اطفای حریق خودکار دارند، نه مجهز به کپسول‌های آتش‌نشانی هستند همین مسئله باعث می‌شود که بیشتر کارگاه‌ها مستعد بروز حریق‌های خطرناکی باشند که باعث ایجاد سوختگی‌های شدید در کارگران می‌شود.»

هزینه‌های سنگین درمان سوختگی و عدم‌حمایت بیمه‌ها
یکی دیگر از چالش‌هایی که پیش روی درمان افراد دچار سوختگی قرار دارد هزینه‌های سنگین درمان است. رئیس بیمارستان شهید مطهری تهران در این‌باره می‌گوید افراد دچار سوختگی متحمل آسیب‌هایی می‌شوند که برای رفع آنها یا حداقل کاهش این آسیب‌ها نیاز به خدمات بهداشتی و توانبخشی مخصوصی دارند. این در حالی است که بیمه‌های پایه، خدماتی نظیر کاردرمانی، پمادهای سوختگی و پانسمان‌های نوین را پوشش نمی‌دهند.همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: