کد خبر: ۳۲۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 16
5 عضو گروه تروریستی داعش که در پشت پرده حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) بودند و موجب شهادت 13نفر از زائران شده بودند در دادگاه انقلاب اسلامی شیراز محاکمه شدند
شفاآنلاین>سلامت> 5 عضو گروه تروریستی داعش که در پشت پرده حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) بودند و موجب شهادت 13نفر از زائران شده بودند در دادگاه انقلاب اسلامی شیراز محاکمه شدند و جزئیات تازه‌ای از این حادثه را بازگو کردند.

به گزارش شفاآنلاین:شامگاه چهارم آبان‌ماه امسال مردی مسلح با ورود به حرم شاهچراغ در شیراز شروع به تیراندازی به‌سوی زائران و خادمان حرم کرد و آنجا را به خاک و خون کشید. او هر کسی را که سر راهش می‌دید هدف گلوله قرار می‌داد تا اینکه پس از دقایقی در شرایطی که 13نفر را به شهادت رسانده و بیش از 30نفر را مجروح کرده بود هدف تیراندازی مأموران قرار گرفت و یک روز بعد به هلاکت رسید.

داعش و جنایتی دیگر
این حمله وحشیانه افکار عمومی را به‌شدت جریحه‌دار کرد و مردم خواستار شناسایی عوامل پشت پرده جنایت شدند. در این شرایط بود که تحقیقات گسترده‌ای برای روشن شدن زوایای پنهان این حادثه آغاز شد. بررسی‌ها در این‌باره در حالی ادامه داشت که گروه تروریستی داعش مسئولیت این جنایت را برعهده گرفت. اعلام موضع داعش اما پایان کار نبود؛ چرا که در چنین حمله‌ای به‌احتمال زیاد از گروهی به‌عنوان پشتیبان استفاده شده بود و نیروهای امنیتی به‌دنبال شناسایی اعضای تیم پشتیبان بودند و سرانجام چند روز بعد از حمله، موفق شدند در چندین عملیات شماری از اعضای تیم پشتیبان عملیات تروریستی را که از اتباع کشورهای خارجی بودند دستگیر کنند. علاوه بر این چند روز قبل خیراندیش، یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۴۲نفر از اعضای شبکه‌ای که این حادثه را پشتیبانی می‌کردند دستگیر شده‌اند. شواهد به‌دست آمده درباره 5متهم اصلی نشان می‌داد که آنها سال‌ها قبل در زندان بگرام افغانستان با یکدیگر آشنا شده و پس از آزادی دست به اقدامات تروریستی زده‌اند. در این شرایط بود که پرونده 5متهم اصلی با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی شیراز فرستاده شد.

در دادگاه انقلاب
در جلسه محاکمه که در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز، به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی و با حضور سیدبزرگ موسوی و کریم محمدی به‌عنوان مستشاران برگزار شد، ابتدا نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست به تشریح نحوه ارتباط متهمان با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ که در جریان این عملیات تروریستی کشته شد پرداخت. او اتهامات متهمان را افساد فی‌الارض، بغی، عضویت در گروه تروریستی داعش و همچنین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور عنوان کرد و خواستار مجازات قانونی برای آنها شد. در ادامه شماری از شاکیان و اولیای دم شهدا شکایت‌شان را مطرح کردند و سپس رئیس دادگاه با تفهیم اتهام به متهم ردیف اول از او خواست به دفاع از خودش بپردازد.

پشت پرده حمله به شاهچراغ
متهم ردیف اول به نام رامز رشیدی وقتی در جایگاه ایستاد با اقرار به عضویت در گروه تروریستی داعش و قبول همکاری مستقیم با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) درباره برنامه‌ریزی این حمله تروریستی گفت:‌ در شهر زرند کرمان مشغول به‌کار بودم و خانواده‌ام در تهران ساکن بودند که روز ۲۳ مهر‌ماه از سوی رابط گروه داعش در افغانستان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی دریافت کردم و به من دستور داده شد به زاهدان بروم. پیش از حرکت به سمت زاهدان اما دستور تغییر کرد و از همان طریق به من اعلام شد باید به شیراز بروم و خانه‌ای را در یکی از محلات دور از مرکز شهر اجاره کنم. برای این کار مبلغ ۴۰میلیون تومان از طریق کارت بانکی یکی از نزدیکانم برای من واریز شد. او در ادامه گفت:‌ چند روز بعد پیام دیگری دریافت کردم که یک بسته برایم فرستاده شده که باید آن را تحویل بگیرم که پس از دریافت یک چمدان متوجه شدم داخل آن سلاح کلاشنیکف به همراه ۸خشاب و ۱۹۴فشنگ جنگی است.

آشنایی با عامل حمله
متهم در ادامه درخصوص عامل اصلی این حمله گفت:‌ چند روز بعد فردی که هویت اصلی‌اش را نمی‌دانستم به من معرفی شد تا او را به‌عنوان مهمان به خانه ببرم. در ادامه یک مرتبه به‌تنهایی و چندین مرتبه دیگر با این فرد به حرم شاهچراغ(ع) رفتیم و موقعیت آنجا را بررسی کردیم.
او ادامه داد: یک شب قبل از عملیات من از عامل اصلی فیلم بیعت گرفتم و این فیلم را از طریق فضای مجازی برای رابط خود در افغانستان ارسال کردم. همان شب به من دستور داده شد که فردا شب، یعنی غروب ۴آبان‌ماه همزمان با نماز مغرب عامل تیراندازی را به شاهچراغ(ع) ببرم. من هم همین کار را کردم و پس از همراهی با وی تا مقابل ورودی حرم شاهچراغ، این موضوع را گزارش کردم و همان لحظه به من دستور داده شد که شیراز را ترک کنم. من هم فورا از شهر خارج شدم و به تهران آمدم اما ۵روز پس از این عملیات درحالی‌که در خانه‌ام در تهران بودم، دستگیر شدم.
در ادامه این جلسه وکیل مدافع متهم ردیف اول به دفاع از موکلش پرداخت و با اشاره به همکاری وی در دستگیری سایر عوامل دخیل در عملیات تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) خواستار تخفیف مجازات برای او شد. در پایان هیأت قضایی با اعلام ختم رسیدگی، ادامه رسیدگی به این پرونده را به وقت دیگری موکول کرد.
در همین حال حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، رئیس‌کل دادگستری استان فارس درباره دادگاه محاکمه عاملان حمله به شاهچراغ گفت: متهمان این حادثه تروریستی اهل یکی از کشورهای همسایه هستند. آنها همگی عضو گروه داعش هستند که آشنایی اولیه‌شان به زمان حضورشان در زندان بگرام افغانستان برمی‌گردد. او ادامه داد: محاکمه متهمان در دادگاه انقلاب شیراز ادامه پیدا خواهد کرد اما بخشی از این پرونده در صلاحیت محاکم انقلاب اسلامی تهران است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: