کد خبر: ۳۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 15
ممنوعیت واردات لوازم آرایشی از سال97 باعث رونق قاچاق محصولات تقلبی و بی‌کیفیت به کشور و تهدید سلامتی مصرف‌کنندگان شده است
شفاآنلاین>سلامت>ممنوعیت واردات لوازم آرایشی از سال97 باعث رونق قاچاق محصولات تقلبی و بی‌کیفیت به کشور و تهدید سلامتی مصرف‌کنندگان شده است

به گزارش شفاآنلاین:اردیبهشت‌ماه سال1397 بود که واردات تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور به جز عطر متوقف شد. گرچه همان روزهای ابتدایی دست‌اندرکاران واردات این محصولات هشدار دادند که با توجه به‌وجود ۱۵مرز در اطراف کشور، اگر واردات به‌صورت قانونی انجام نشود، برخی از افراد سوءاستفاده‌گر بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده، کالای بی‌کیفیت به کشور وارد می‌کنند، اما این هشدارها از سوی وزارت صمت و سایر ارگان‌های ذیربط در اخذ این تصمیمی جدی گرفته نشد. حالا بعد از گذشت حدود 4سال از اجرای این طرح صدای گلایه مسئولان در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی از جولان لوازم آرایشی قاچاق و غیراستاندارد در کشور به گوش می‌رسد.

تولید در واحدهای زیرزمینی
به‌گفته موسی احمدزاده، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، ایران در مصرف لوازم‌ آرایشی رنگی رتبه اول جهان را دارد. این در حالی است که نیاز امروز کشور یا به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یا در واحدهای تولیدی زیر زمینی به‌صورت غیربهداشتی تولید می‌شود. قیمت پایین محصولات تولیدی در این 2 بخش باعث شده تا محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی داخل کشور شانس زیادی برای حضور در بازار رقابتی لوازم‌آرایشی نداشته باشند.

بازار 150هزار میلیارد تومانی آرایشی
رئیس سازمان غذا و دارو در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته، با اشاره به بازار 150هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور هشدار داده و تأکید می‌کند: «معضل محصولات قاچاق و تقلبی لوازم آرایشی به‌دنبال ممنوعیت واردات این اقلام از سال1397 شکل گرفته است.» سیدحیدر محمدی با بیان اینکه بازار ۱۵۰هزار میلیارد تومانی در حوزه آرایشی و بهداشتی عدد بسیار بزرگی است، می‌گوید: «درحالی‌که امسال تا پایان سال گردش مالی بازار دارویی‌مان بالای ۱۳۰هزار میلیارد می‌شود، بازار ۱۵۰هزار میلیاردی لوازم آرایشی بازار بزرگی است که باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشیم.» او با ابراز نگرانی از قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی می‌افزاید: «یکی از اقداماتی که معمولا سازمان و معاونت‌های غذا و دارو در زمینه اطمینان از سلامت اقلام انجام می‌دهند، بحث پست مارکتینگ است که در این رابطه چند اقدام انجام شده است؛ الصاق برچسب‌ها روی محصولات و بررسی عدم‌انطباق‌های این محصولات بین ۴۱محصولی که در پست مارکت ارزیابی شدند، بیشترین عدم‌انطباق در رژ لب و مداد لب بوده است»

عوارض شدید با هزینه‌های درمان کمرشکن
نگرانی‌هایی که سیدحیدر محمدی از آنها سخن می‌گوید را مسعود رکاب‌طلایی، متخصص پوست نیز با ما در میان می‌گذارد. او می‌گوید: «ایجاد تاول‌های پوستی و حساسیت شدید پوستی در بین بانوان ازجمله عوارض شایع استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد و قاچاق است که امروزه تعداد زیادی از بیماران را روانه مطب پزشکان متخصص پوست می‌کند.» به‌گفته این پزشک عوارض پوستی تنها بخشی از بلایی است که لوازم آرایشی و بهداشتی بر سر مردم می‌آورد، چرا که تعداد زیادی از افراد به‌خاطر استفاده از لوازم آرایشی چشمی یا لب دچار عارضه‌های جبران‌ناپذیری مانند نابینایی یا مسمومیت‌های خونی می‌شوند. او می‌گوید: «نبود نظارت کافی بر لوازم آرایشی قاچاق باعث شده است تا سودجویان به صرف الصاق یک برچسب یا بسته‌بندی مشابه هر محصول غیراستانداردی را به نام برند لوازم آرایشی در ایران به فروش برسانند.»
رکاب طلایی البته نقش رسانه‌ها و فضای مجازی را در رواج استفاده از این لوازم آرایشی بی‌کیفیت و تقلبی، بسیار پررنگ ارزیابی می‌کند: «متأسفانه در برابر تبلیغات دروغینی که شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی درخصوص لوازم آرایشی غیراستاندارد انجام می‌دهند صداوسیما به جای آنکه روی ضرورت استفاده از کالاهای استاندارد و معرفی برندهای تقلبی کار کند کلا به‌دنبال زیر سؤال بردن لوازم آرایشی است.» به‌گفته این متخصص پوست، متأسفانه مبلغان لوازم آرایشی در فضای مجازی بدون داشتن انصاف هر جنسی را به نام محصول استاندارد به مردم معرفی می‌کنند، غافل از اینکه محصولات تقلبی چه بلایی سر سلامتی مصرف‌کنندگان می‌آورد: «ما بیمارانی داریم که به‌خاطر استفاده از یک کرم آرایشی تاریخ گذشته مجبور به پیوند پوست صورت شده‌اند. از هزینه‌های بالای درمان که بگذریم فشار روحی و روانی‌ای که این خانواده‌ها تحمل می‌کنند خودش قصه تلخ دیگری دارد.»

هشدار یک تولید‌کننده داخلی
هفته گذشته امیرحسین دانایی، یکی از تولید‌کنندگان داخلی هم زنگ خطر استفاده از لوازم آرایشی تقلبی را به صدا در آورد و گفت: «متأسفانه امروز برخی برندها با نام خارجی به‌صورت زیرپله‌ای تولید می‌شوند، معلوم هم نیست دقیقا داخل محصولات زیرپله‌ای چه وجود دارد و فقط اسم برند را یدک می‌کشند و در نهایت با قیمت گزافی به مصرف‌کننده فروخته می‌شود. خریدار هم از آنجا که توانایی تشخیص محصول تقلبی از اصلی را ندارد سرخوش از خرید ارزان و به صرفه این محصول بی‌مهابا نسبت به استفاده از آن اقدام می‌کند.» محصولاتی که این تولید‌کننده از آنها سخن می‌گوید این روزها به راحتی هم در بازارهای لوازم آرایش‌فروشی مثل بازار مروی تهران به وفور دیده می‌شود و هم در فضای مجازی و بساط دستفروشان در حاشیه خیابان یا مترو بدون اینکه هیچ نظارتی از سوی دستگاه‌های متولی بر نحوه عرضه و فروش آنها صورت بگیرد.

عرضه 85درصد لوازم آرایشی قاچاق در کشور
مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال‌ تملیکی می‌گوید حجم بسیاری از کالاهای قاچاق کشف‌شده مربوط به لوازم بهداشتی و آرایشی است که منهدم یا بازصادرات می‌شوند؛ این در حالی است که ۸۵درصد از این محصولات قاچاق در داخل کشور عرضه می‌شود که باید با راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی جلوی آنها را بگیریم. سیدعبدالمجید اجتهادی، درباره آخرین وضعیت لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق که در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال‌ تملیکی قرار می‌گیرد، می‌گوید: براساس آخرین آمارهای موجود سالانه حدود 12.5میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور کشف می‌شود؛ اما به‌حساب نمی‌آید، چرا که طبق گزارش مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌طور متوسط سالانه حدود 5‌درصد کالاهای قاچاق کشف و ضبط می‌شود.

بازار داغ لوازم آرایشی
اگر حتی یک‌بار هم سوار مترو شده باشید، حتما از نزدیک با تبلیغ‌های پرآب‌وتاب لوازم آرایشی از زبان فروشندگان روبه‌رو شده‌اید. فروشندگانی که مدعی‌اند اجناس اصل و با کیفیت را شخصا از مرز وارد کرده و برای فروش ارزان داخل مترو آورده‌اند. قیمت‌هایی که برای فروش محصولات برند اعلام می‌کنند یک دهم قیمت اجناس در سایت‌های خارجی هم نیست! در مقابل این تبلیغات دهان پرکن و پرآب‌وتاب هم کم نیستند مشتریانی که برای خرید محصولی که به‌طور مستقیم با سلامتی ارتباط دارد بدون هیچ‌گونه کنجکاوی درباره استاندارد کالا، فقط دغدغه قیمت و میزان مطرح بودن نام آن را دارند. یکی از فروشندگان لوازم آرایشی می‌گوید از ناتوانی مردم در خرید محصولات اصل که بگذریم، سودآوری فوق‌العاده اجناس تقلبی، عامل اصلی تحریک افراد برای انجام این کار است. مشتریان لوازم آرایشی به ظاهر اصل، هیچ اطلاعی از قیمت و مشخصات محصول ندارند؛ به‌خاطر همین می‌توان به هر قیمتی اجناس را فروخت و سود کلانی به جیب زد.

مکث
وعده شورای گفت‌وگو برای حل مشکل
تقریبا یک ‌ماه پیش بود که مشکلات تأمین و واردات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در کشور در سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگو پیگیری شد. اعضای شورای گفت‌وگو بعد از بررسی این مسئله در صحن اصلی شورا، مقرر کردند با توجه به مکاتبه و اظهارنظر رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر ناکارآمدی ممنوعیت واردات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و عطریات در کشور و افزایش میزان قاچاق این محصولات و همچنین تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تحمیل هزینه‌های درمان به کشور درصورت قاچاق این کالاها و ورود محصولات تقلبی به بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت با استفاده از ظرفیت ماده۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و رعایت تبصره‌یک آن، نسبت به صدور مجوز واردات قانونی گروه‌های کالایی ۴ و ۲۷ به‌صورت بالک و کالاهای دارای استانداردهای بین‌المللی و تخصصی که مشابه ساخت داخلی هم ندارند، اقدام کند. شورای گفت‌وگو پیش‌بینی کرده است با اخذ مصوبه سران قوا از ابتدای سال آینده این مشکل حل شود.همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: