کد خبر: ۳۲۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 13
‌‌شهردار تهران در پنجشنبه برفی پایتخت در خوزستان بود. او در سخنانش تأکید کرده بود نیازمند جهاد خدمت هستیم و همه مسئولان باید به پا خیزند و خوزستان را دریابند اما در تهران خبری از جهاد خدمت نبود.
شفاآنلاین>سلامت> ‌‌شهردار تهران در پنجشنبه برفی پایتخت در خوزستان بود. او در سخنانش تأکید کرده بود نیازمند جهاد خدمت هستیم و همه مسئولان باید به پا خیزند و خوزستان را دریابند اما در تهران خبری از جهاد خدمت نبود. شهروندان تهرانی آنها که در بزرگراه‌های شمالی و غربی پایتخت گرفتار شده بودند، مسیری 10‌دقیقه‌ای را چهارساعته طی کردند. یک عضو شورای شهر تهران هم در یکی از بزرگراه‌های برفی گرفتار شده بود. همسر یکی دیگر از اعضای شورای شهر که فرزندی تازه متولدشده دارد، ساعت‌ها در ترافیک مسیری مانده که هرروز 10‌دقیقه‌ای طی می‌کرده. یکی از اعضای شورای شهر تهران همان روز نحوه خدمات‌رسانی شهرداری را مایه شرمساری توصیف و از تهرانی‌ها عذرخواهی کرد.

به گزارش شفاآنلاین:روز گذشته بازهم بارش برف معابر شهر را پر‌ترافیک کرد. مدیران شهری تأکید داشتند که تمام معابر شهر تهران باز است اما نقشه‌های آنلاین گوگل‌مپ نشان می‌داد تقریبا همه معابر سطح شهر به‌شدت درگیر ترافیک و در آستانه انسداد کامل بود. علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران از شهروندان درخواست کرد تنها برای سفرهای ضروری از خانه خارج شوند و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا 10‌سانتی‌متر برف داشته باشیم. 24 ساعت سخت را پیش‌ِرو داریم. شهروندان برای تردد زنجیر‌چرخ به‌ همراه داشته باشند و سوخت لازم هم در خودروها وجود داشته باشد. در مناطق یک، دو، پنج، چهار و 22 قطعا زنجیر‌چرخ نیاز است.

حسین نظری، معاون خدمات شهری نیز درباره مشکلات برای شهروندان در بارش برف روز پنجشنبه گفت: در روز پنجشنبه برف گسترده‌ای داشتیم و همکارانم نسبت به شن‌پاشی و رفع موانع زحمات زیادی کشیدند؛ اما در برخی نقاط کوتاهی‌هایی بود که بنده از شهروندان و اعضای شورای شهر تهران عذرخواهی می‌کنم.

اما سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد که برخی از نقدها غیرمنصفانه است. علیرضا نادعلی با دفاع از عملکرد شهرداری گفت: من هم سال گذشته و هم امسال از جریان برف‌روبی بازدید کردم. یک‌بار نیز نشده که یا بازدید نکرده باشم یا گزارش نگرفته باشم. باید به کسانی که فعالیت می‌کنند، اعتماد کنیم. البته اگر نقد نیز کنیم، ایرادها برطرف می‌شود‌ اما باید انتقادها منصفانه باشد. برای غیرمنصفانه نقد‌کردن، نیت بد کافی نیست. در برف‌روبی یکی از مناطق با مشکل بیشتر روبه‌رو بود و باید گزارش دهیم تا ابهامات برطرف شود‌ اما باید توجه کنیم که در یک روز سه بار برف بارید و ساعت هشت و ۱۱ صبح و بعدازظهر برف بارید و با کاهش دما به سه درجه زیر صفر، دیگر شن‌پاشی اثرگذار نیست.

نادعلی با بیان اینکه باید به دنبال روش‌های جدید برای برف‌روبی در سطح شهر باشیم، ادامه داد: اینکه روی غافلگیرشدن شهرداری تأکید کنیم، خالی از حقیقت است؛ چرا‌که واقعا شهرداران یک طرف و این تعداد کارگر نیز از یک طرف شب تا صبح کار می‌کنند و نباید این زحمات را نادیده گرفت. هر‌چند باید نقص‌ها را پذیرفت و کار قابل‌دفاع ارائه داد. مهدی چمران اما پاسخ داد که عملکرد شهرداری شایسته نبود. احمد صادقی هم معتقد بود مشکل امروز ما بحث نمک‌پاشی و شن‌پاشی نیست‌ بلکه مشکل ما نبود مدیریت واحد شهری است. آیا در شهر فقط شهرداری است که متولی ترافیک است؟ این در‌حالی است که در زمان بارش برف از لحاظ علمی ثابت شده که دید رانندگان کمتر می‌شود، سرعت کاهش می‌یابد‌، امکان جابه‌جایی در سطح کندتر و در‌نهایت ترافیک افزایش می‌یابد. حال آنکه ما در حوزه آموزش نیز کمبود داریم و به شهروندان آموزش داده نشده که در چنین روزهایی کمتر به کارهای روزمره برسند. متأسفانه امروز جهت انتقادها تنها به سمت کسانی است که شبانه‌روز تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند‌ اما هیچ‌کس نگفت راهور کجا بوده، نقش مسئولیت اجتماعی نهادها و اشخاص کجاست؟ هیچ‌کس نیامد آسیب‌شناسی کند و نقش سایر سازمان‌ها را مشخص کنند. محمد آقامیری از دیگر مدافعان عملکرد شهرداری در روز‌های برفی گفت: درباره برف تهران باید بگویم به‌طور طبیعی وقتی یک نم باران در تهران می‌آید، ترافیک می‌شود و این در حالی است که در برف اخیر در ۶۰ درصد تهران برف باریده بود و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد‌ اما اشاره به این‌ نکته لازم است که باید فرهنگ‌سازی برای مردم انجام شود و مردم بدانند که به‌خصوص در مناطق شمالی شهر که اختلاف سطح وجود دارد و احتمال یخ‌زدگی بالاست، باید از همان لحظه خروج از پارکینگ از زنجیر‌چرخ استفاده کنند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز که معمولا در مقام دفاع از عملکرد شهرداری در صحن سخن می‌گوید، وجود مشکلاتی در چند نقطه تهران را پذیرفت و گفت: عوامل شهرداری زحمت زیادی کشیدند. البته در یکی، دو مکان مشکلاتی وجود داشت، به‌گونه‌ای که من در یک مسیر چهار ساعت در ترافیک بودم‌ اما وقتی به گره ترافیکی رسیدم مشاهده شد که شن هست اما حجم برف آن‌قدر زیاد است که شن‌ها پاسخ‌گو نیست و باید شهرداری از راهکارهای مناسب‌تری استفاده کند.

سید‌جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اما منتقد جدی عملکرد شهرداری در روزهای برفی بود. او با اشاره به اینکه با بارش برف در روزهای گذشته، تردد مردم دچار اختلال شد و این نکته را یادآوری کرد که در مدیریت بحران و کنترل ترافیک در هنگام بارش برف، به‌شدت دچار مشکل هستیم، گفت این مشکلات تنها با قرار‌دادن ماشین‌های گریدر در حاشیه پارک‌ها و معابر، تشکیل ستاد و صرف هزینه‌های بالا برطرف نخواهد شد؛ شهر نیازمند استفاده از ابزار و ادوات روز دنیا مانند انواع محلول‌ها و مواد ضد‌یخ برای جلوگیری از یخ‌زدگی معابر است.  او با اشاره به اهمیت و ضرورت ریشه‌یابی مسائل و مشکلات ترافیکی در هنگام بارش برف، اظهار کرد: بهتر بود مدیران اصلی شهر در حوزه‌های مرتبط به‌جای حضور در جلسه شورا، در مرکز کنترل ترافیک تهران و سطح شهر حاضر می‌شدند و از نزدیک بر روند فعالیت شهرداران و سایر نیروهای مناطق و نواحی و حضور به‌موقع آنها در محدوده مأموریت‌شان و نقاطی که با گره‌های ترافیکی و مشکلات عبور و مرور مواجه هستند، نظارت می‌کردند. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه این حضور نباید تنها به معاونان شهردار و مدیران مرتبط و شهرداران مناطق معطوف شود، گفت: جا داشت شهردار تهران نیز در مرکز مدیریت بحران حضور پیدا می‌کرد و شخصا نسبت به مدیریت شهر اقدام می‌کرد؛ زیرا در این شرایط با ابلاغ دستورالعمل و صدور بخش‌نامه نمی‌توان وضعیت را هدایت و کنترل کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، بر لزوم همکاری هرچه بیشتر پلیس راهور و مدیریت شهری و همسوشدن آنها از طریق تشکیل جلسات مشترک و انجام هماهنگی‌های نزدیک بین این دو نهاد خدوم تأکید کرد و گفت: البته لزوم اطلاع‌رسانی‌های لحظه‌ای به مردم از طریق صدا‌و‌سیما و دستگاه‌های خبری برای حل‌وفصل سریع‌تر معضلات ترافیکی در این وضعیت از اهمیت و ضرورتی دوچندان برخوردار است. تشکری‌هاشمی، سطح آموزش‌های شهروندی در حوزه مواجهه با شرایط بد جوی در شهرها و جاده‌ها را بسیار ضعیف دانست و افزود: نیازمندیم تا از طریق فرهنگ‌سازی‌های مناسب به مردم، ضعف‌های این حوزه را برطرف کنیم تا مردم نیز بتوانند در این شرایط جوی با مسئولان مربوطه، همراهی و همکاری کنند. نماینده مردم تهران در شورای شهر با تأکید بر اینکه هیچ راه‌حلی اثربخش‌تر از حضور میدانی مدیران شهری در سطح شهر نیست، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود به‌منظور تکمیل و تجهیز دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر و هوشمندسازی هرچه سریع‌تر تجهیزات نظارت و کنترل بر ترافیک سطح شهر، اهتمام ویژه‌ای را شاهد باشیم.

ناصر امانی، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر ما انتقادی از شهرداری می‌کنیم به‌معنای نادیده‌گرفتن زحمات آنها به‌خصوص کارگران خدمات شهری نیست،‌ گفت: ما از مجریان و تصمیم‌گیران انتقاد می‌کنیم.

وی با اشاره به عذرخواهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران بابت برف هفته گذشته پایتخت،‌ گفت: عذرخواهی کردید اما دیر است و من این بار را به دوش کشیدم و بروید ببینید که مردم چه پاسخ‌هایی به توییت عذرخواهی من دادند و شرمم می‌آید آنها را بخوانم. مردم به ما گفته‌اند که همه‌تان از شورا بروید و شهر را رها کنید تا خودش اداره شود. امانی با بیان اینکه انتقاد من به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، گفت: آقای زاکانی باید چهارشنبه به اتاق مانیتورینگ شهرداری می‌رفت و از آنجا تنها سه منطقه‌ای را که درگیر برف بودند، هدایت می‌کرد و همه مناطق را بسیج می‌کرد تا این فاجعه رخ ندهد.

وی با بیان اینکه من شش ساعت طول کشید که از سئول به اوین رفتم و بعد از آن از پشت پنجره تا ساعت سه بامداد مردم را دیدم که یا ماشین‌هایشان را هل می‌دادند یا آن را پارک می‌کردند و دست زن و بچه‌شان را گرفته و زمین‌خواران به خانه می‌رفتند،‌ گفت: به من حق دهید که توییت بزنم و از مردم عذرخواهی کنم و بگویم که بودجه برف‌روبی هدر می‌رود. بگذارید ما که نماینده مردم هستیم، انتقاد کنیم که البته انتقادکردن به‌معنای نادیده‌گرفتن زحمات نیست؛ اما باید روش اداره شهر تغییر کند و تا زمانی که این تغییر اتفاق نیفتد هر حادثه و مسئله‌ای که در شهر پیش بیاید، مدیریت همین است. به مدیران شهرداری توصیه می‌کنم که اگر می‌خواهند مقصرانی را برکنار کنند، به سراغ معاونان خدمات شهری مناطق و نواحی نروند بلکه دانه‌درشت‌ها را که مقصر بودند برکنار کنند و به سراغ کسی نروند که تقصیری نداشته است.

ناصر امانی روز پنجشنبه در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته بود: کارنامه شهرداری در برف‌روبی دیروز خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران باعث شرمساری بنده به‌عنوان عضو شورای شهر شد. از مردم تهران عذرخواهم که میلیاردها تومان از خزانه شهر به‌عنوان (ستاد برف‌روبی) این‌گونه هدر می‌رود.

واکنش به مردم به این توییت که امانی به آن اشاره می‌کند، گلایه از حضور زاکانی در اهواز بود. سیدصادق حسینی با انتشار فیلم انتقادات ناصر امانی از مدیریت بحران برف در شهرداری تهران نوشت: «آقای زاکانی بعدازظهر پنجشنبه باید به اتاق مانیتورینگ معاونت حمل‌ونقل می‌رفت و ۹ معاونت‌ها و شهرداران را به خط می‌کرد تا آن فاجعه نصف شب اتفاق نیفتد. اما آقای ‎زاکانی عصر پنجشنبه بحرانی تهران کجا بود؟ مسجد باغ فیض دیدار مردمی!».

یکی دیگر از کاربران نوشته بود: «عذرخواهی شما به چه درد مردم می‌خورد؟ بنده معلولی که باید سر وقت نلاتون بزنم تا به عفونت ادراری دچار نشوم به خیال راه نیم‌ساعته بیش از سه ساعت و نیم در راه بودم، آن‌هم در مسیری که کلا اتوبان بود! پس شما در شورا چه‌کاره‌اید؟ توییت‌زدن را که من هیچ‌کاره هم بلدم». یکی دیگر از اعضای منتقد به عملکرد شهرداری در پنجشنبه برفی مهدی عباسی بود. او پس از استماع گزارش معاون خدمات شهری در صحن علنی شورای شهر تهران درباره روزهای برفی تهران با اشاره به ترافیک ایجادشده به دنبال بارش برف در پایتخت، گفت: ما باید فرهنگ عذرخواهی را در شهرداری تهران نهادینه کنیم. او با بیان اینکه مردم در بارش‌های اخیر واقعا گرفتار شدند، ادامه داد: چرا یک مسیر ۱۰دقیقه‌ای باید چهار ساعت طول بکشد؟ آنچه از شهرداری و مسئولان مرتبط در‌این‌باره شنیدیم، چیزی جز توجیه نبود، عذرخواهی در جایی که ما نتوانستیم به وظایف خود به‌درستی عمل کنیم، بهترین واکنش در برابر مسئله است. علیرضا جاوید در حاشیه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها برخی از مشکلات پنجشنبه برفی پایتخت را پذیرفت. او گفت: در بارش برف روز پنجشنبه به‌طور‌کلی هشت منطقه درگیر موضوع برف بودند که عملکرد مناطق ۳، ۴، ۵، ۶، ۲۱ و ۲۲ به‌صورت نسبی خوب بود اما در منطقه ۲ در دو نقطه بزرگراه یادگار امام علی‌رغم انجام عملیات شن‌پاشی با ایجاد یخ‌زدگی دچار مشکل شدیم و در همین منطقه در بالای کوی فراز و بخش‌هایی از سعادت‌آباد، مشکل داشتیم. در منطقه یک نیز روز پنجشنبه در معابر مرتفع یعنی بخش‌هایی از دربند و زعفرانیه دچار مشکل بودیم.

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی درخصوص استعفای افرادی که در برف‌روبی روز پنجشنبه ضعف داشته‌اند، گفت: در فرایند اجرائی اگر کسی استعفا کند جای وی خالی خواهد شد و باید فرایند اجرائی به اتمام برسد. سازمان بازرسی وظیفه پیدا کرده درخصوص برف‌روبی امسال پایش دقیقی انجام دهد و در مواردی که قصور وجود داشته احصا و در مواردی که تقصیر در انجام وظایف وجود داشته برخورد متناسب را انجام دهد. بنده هم به عنوان یک مدیر اجرائی از شهروندانی که در برف روز پنجشنبه و ترافیک ناشی از آن دچار چالش شدند عذرخواهی می‌کنم. بی‌تردید برف روی معابر تأثیرگذار است و موجب کندی حرکت می‌شود و به‌این‌ترتیب ترافیک شهر را تشدید می‌کند. البته شاید یکی از عواملی که در برف روز پنجشنبه مشکل‌آفرین شد، آماده‌باش زودهنگام نیروها بود که این آماده‌باش از روز چهارشنبه موجب خستگی نیروها شد و شاید همین موضوع مشکلاتی را به وجود آورد. شن‌پاشی‌ها از قبل انجام شد اما در پیک بارش اثربخشی خود را از دست داده بود که همین موارد مشکلاتی را فراهم کرد.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: