کد خبر: ۳۲۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 12
سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، سازمانی غیردولتی با بالغ بر 40 هزار عضو که در حال حاضر خود را تنها فیلتر پیوستن صدها هزار فرد تحصیلکرده در رشته روانشناسی به بازار حرفه‌ای کار می‌داند، بالاخره پس از پیچ و خم‌های زیاد، به درگاه ملی مجوزها متصل شد
شفاآنلاین>سلامت>سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، سازمانی غیردولتی با بالغ بر 40 هزار عضو که در حال حاضر خود را تنها فیلتر پیوستن صدها هزار فرد تحصیلکرده در رشته روانشناسی به بازار حرفه‌ای کار می‌داند، بالاخره پس از پیچ و خم‌های زیاد، به درگاه ملی مجوزها متصل شد و از این پس متقاضیان دریافت پروانه حرفه‌ای روانشناسی می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.ir مدارک خود را بارگذاری کنند و پس از احراز صلاحیت، این سازمان موظف است ظرف مدت نهایتاً 30روز پروانه اشتغال حرفه‌ای افراد را صادر کند.


به گزارش شفاآنلاین:پیش از این گلایه‌های بسیار فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی از طولانی شدن صف انتظار بررسی و صدور پروانه کار (گاه بیش از 5 سال) و همچنین مصاحبه‌های سلیقه‌ای و حتی عدم صدور پروانه کار برای فارغ‌التحصیلان مقطع ارشد روانشناسی و مشاوره که مدرک کارشناسی آنها روانشناسی نبود (درحالی‌که اینها در قانون فعالیت این سازمان ذکر نشده بود)، باعث شد یکی از مهمترین سازمان‌هایی که مجریان اجرای «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» روی فعالیت آن متمرکز باشند، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشد که داستان آن به احتمال رانت و تخلفات نیز رسید.

حالا هم با اینکه گامی بزرگ در راستای تسهیل کسب و کار روانشناسان برداشته شده است اما به نظر می‌رسد این رشته سر دراز دارد؛ مصاحبه از شرط صدور پروانه از سوی سازمان نظام روانشناسی حذف شده و شرکت در کارگاه‌ها و کارآموزی‌ها جایگزین شده است. در برنامه جدید ارائه شده از سوی این سازمان، پروانه حرفه‌ای متقاضیان دارای مدرک دکترا در یکی از شاخه‌های رشته روانشناسی و مشاوره که هر سه مقطع تحصیلی آنها اصطلاحاً همگن باشد، پس از بررسی و تأیید اصالت مدرک ظرف 40 روز در سامانه یاد شده صادر می‌شود، این در حالی است که برای اشخاصی که دارای مدرک دکترا هستند اما در مقطع تحصیلی همگن هستند، علاوه بر اصالت مدارک، گواهی گذراندن و شرکت در 150 ساعت کارگاه توانمندسازی حرفه‌ای نیز ضروری است. همچنین متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد (دارای کارشناسی مرتبط یا غیر مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره) در یکی از شاخه‌های روانشناسی و مشاوره نیز علاوه بر گذراندن 150 ساعت کارگاه توانمندسازی حرفه‌ای، باید 150 ساعت کارورزی در مراکز مورد تأیید سازمان نظام روانشناسی بگذرانند. به تعبیری می‌توان گفت که در خصوص این دو گروه شرکت در کارگاه‌ها و کارورزی‌ها هم در احراز صلاحیت مؤثر است. حالا چالش بزرگ شرط دیگری است که سازمان نظام روانشناسی گذاشته است.

اینکه قرار است سازمان نظام روانشناسی دوباره لیستی بدهد تا کارگاه‌ها و اساتیدی را برای این منظور تأیید کند و اگر پیش از این فردی در کارگاهی با مجوز وزارت علوم شرکت کرده باشد مورد تأیید واقع نمی‌شود. کارگاه‌هایی که هر ساعت شرکت در آنها صرف مبالغ و در نهایت هزینه هنگفتی را می‌طلبد و افزون بر آن وقت زیادی را از افراد خواهد گرفت چرا که گذراندن این دوره‌ها حتی به صورت فشرده دست‌کم شش ماه زمان خواهد برد. از سوی دیگر این روزها تبلیغات افراد در فضای مجازی برای تبلیغ کارگاه‌هایی که فرد را دارای پروانه می‌کند، داستان جدیدی را رقم زده است.

سازمان تخلف کند، خودمان مجوز صادر می‌کنیم
دکتر امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر برای گرفتن مجوزها، صحت سنجی مدارک در درگاه ملی احراز می‌شود،  می‌گوید: اگر هر گونه کار غیرقانونی در روند اعطای مجوز صورت بگیرد و سازمان نظام روانشناسی ظرف حدود 30 روز مجوز صادر نکند، به جای آن دستگاه مجوز صادر می‌کنیم.
او در ادامه اضافه می‌کند: در ابتدا مصوبه هیأت مقررات‌زدایی با حذف مصاحبه در خصوص شروط صدور پروانه مشاوره و روانشناسی بدین صورت بود که فرد باید امضای 3 استاد روانشناسی دانشگاه را داشته باشد، اما سازمان نظام روانشناسی درخواست کرد که این بند به دلیل ناهنجار بودن حذف شود و پیشنهاد کرد، کسانی که دوره‌های توانمندسازی را گذرانده‌اند، مجوز بگیرند و معتقد بودند که گذراندن دوره راحت‌تر از امضا گرفتن است. اما اگر سازمان گذراندن دوره را به کاری دشوار تبدیل کند، ما شرط قبلی یعنی امضای 3 استاد دانشگاه را برمی گردانیم.
سیاح از سازمان نظام روانشناسی درخواست کرد که نظارت‌های پسینی را افزایش دهد و به افرادی هم که در حال حاضر مجوز دارند نظارت داشته باشد، راهنما بدهد و در عین حال هم حق و حقوق متقاضیان را روشن کند.

به جای تسهیل، مانع تراشی‌ها افزوده نشود
دکتر احمدرضا فتوت، دبیر کانون کشوری روانشناسان و مشاوران نیز با اشاره به اینکه رقمی نزدیک به 350 هزار نفر در کشور فارغ التحصیل ارشد و دکترای روانشناسی و مشاوره داریم، توضیح می‌دهد: از تعداد کل فارغ التحصیلان، 45 هزار نفر عضو سازمان نظام روانشناسی هستند و در طول 20 سال تنها 8 هزار نفر از این سازمان توانسته‌اند پروانه بگیرند. یعنی رقمی در حدود 17 درصد! بر اساس این آمار این سؤال را باید مطرح کنیم که واقعاً 83 درصد از فارغ التحصیلان صلاحیت دریافت پروانه را نداشته‌اند؟!
فتوت معتقد است این کار ضمن تولید نارضایتی این شائبه را ایجاد می‌کند که ایجاد نارضایتی عامدانه است! با این حجم از نارضایتی تحصیلکرده‌ها چگونه این افراد می‌توانند مدافع سلامت روان جامعه باشند؟ از سویی چند ماه است که می‌گوییم مصاحبه باید حذف شود، جالب اینجاست که تا نزدیک انتخابات شورای مرکزی شد، این اتفاق افتاد. نزدیک یک‌سال هم از الزام به پیوستن به درگاه می‌گذرد و دقیقاً نزدیک انتخابات کوتاه آمدند و به درگاه پیوستند. اگر همین حالا هم مدارک بارگذاری شوند، 30 تا 40روز طول می‌کشد تا مجوز داده شود در حالی‌که در آن زمان از تاریخ انتخابات گذشته است. این شبهه وجود دارد که آیا واقعاً مجوز از این طریق داده خواهد شد؟
وی در ادامه در خصوص برگزاری کارگاه و توانمندسازی داوطلبان دریافت مجوز می‌گوید: برگزاری این کارگاه‌ها بازار جدیدی است که جیب متقاضیان را خالی کند. به جای اینکه بستری برای تسهیل ایجاد شود، مانع تراشی‌ها افزوده می‌شود. 150 ساعت گذراندن کارگاه در طول یک ماه میسر نمی‌شود و حدود 3 ماه زمان می‌خواهد، برای غیر دکتری هم 6 ماه زمان نیاز است، آن هم فقط در کارگاه‌هایی می‌توان ​ شرکت کرد که اساتید آن مورد تأیید سازمان نظام باشند، این کار هم شائبه دیگری ایجاد می کند که توانمندسازی فقط به افرادی خاص منحصر شود.
دبیر کانون کشوری روانشناسان و مشاوران در ادامه به نکته قابل تأمل دیگری نیز اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی، پزشکی است که تنها در یک مقطع مدرک روانشناسی دارد و پروانه گرفته است، یعنی ما کسی که سه مقطع پیوسته روانشناسی خوانده باشد نداشتیم که معاون آموزشی سازمان شود؟ از سوی دیگر بازرسان بارها گفته‌اند که تخلفات اقتصادی زیادی توسط این سازمان صورت گرفته است و همه اینها در نهایت نارضایتی نسبت به دولت را بالا می‌برد درحالی که سازمان یک نهاد خصوصی است. اقدامات متصدیان اموری که مدعیان پدرخواندگی و مادرخواندگی روانشناسی هستند، بعید است که عامدانه باشد. این سازمان دو دهه به بهانه اینکه قانون خاص خودمان را داریم، دولت و اعضای خود را سر کار گذاشته است. در شرایطی که کشور به تعداد زیادی روانشناس و مشاور نیاز دارد تا به ایجاد حال خوب در جامعه کمک کنند. در هر کوی و برزنی آرایشگاهی برای اصلاح ظاهر و صورت ایجاد شده و مبالغ میلیونی دریافت می‌کنند، اما مانعی به نام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایجاد شده تا جلوی فعالیت کسانی که می‌توانند باطن و سیرت مردم را اصلاح کرده و حال خوب ایجاد کنند، بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که خیلی‌ها در خارج از سازمان نیز معتقد هستند کسانی که کارشناسی ارشد روانشناسی دارند در حالی‌که کارشناسی این رشته را نخوانده‌اند نباید مجوز بگیرند، می‌گوید: فرق این دو گروه در نداشتن پشتوانه 4 سال نیست چرا که بیشتر واحدهای دوره کارشناسی عمومی است که در همه رشته‌ها گذرانده می‌شود. بخشی از دروس مثل آمار و روش تحقیق هم در همه رشته‌ها هست. ضمن اینکه یک کسی که در کارشناسی ارشد قبول می‌شود و غیر‌مرتبط است پیش نیازهای بسیاری حدود 20 واحد می‌گذراند که این خلأ جبران می‌شود و حتماً پیشتر دروس و کتاب‌های مرجع را هم خوانده است. این یک بهانه باز برای انحصار بوده است.
فتوت در خصوص لزوم ورود نمایندگان مجلس به این مسأله مهم اضافه می‌کند: ما انتظار داریم نمایندگان مجلس که منتخب آحاد جامعه هستند، در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی که در حال اصلاح قانون سازمان نظام روانشناسی است، نشستی هم با مخالفان سازمان نظام و عملکرد آن داشته باشند و دیدگاه و نظرات ایشان را هم بشنوند.ایران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
0
0
با سلام بالاخره بعد از اتصال نظام روانشناشی به درگاه صدور مجوزه ها که جای خوشحالی دارد ولی متاسفانه یکباره مواجه می شویم به شرایط سخت مجموعا ۳۰۰ ساعت کارگاه و کارورزی که علاوه بر ماه ها وقت گیر بودن هزینه زیادی را می طلبد که شاید خیلی ها از عهده آن برنیایند و ان شاءالله که برای آن بازار سیاه بوجود نیاید. به هرحال این موضوع با برنامه تسهیل و مقررات زدایی صدور مجوزها مغایر به نظر می رسد که امیدوار است فکر اساسی و عاجل برای آن در نظر گرفته شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
0
سلام.انصاف وتعقل داشته باشید،این موانع چه دردی رو دوا میکنه .دنبال چی هستید.؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: