کد خبر: ۳۱۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 02
تلاش براي عدم تعطيلي مدارس در آلودگي هوا با استفاده از تغيير يا در واقع همان بالا بردن شاخص‌هاي آلودگي هوا نخستين بار از طرف يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش مطرح شد.
شفاآنلاین>سلامت>تلاش براي عدم تعطيلي مدارس در آلودگي هوا با استفاده از تغيير يا در واقع همان بالا بردن شاخص‌هاي آلودگي هوا نخستين بار از طرف يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش مطرح شد.

به گزارش شفاآنلاین:البته پيش از آن علي سلاجقه، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفته بود که تعطيلي مدارس تاثيري بر کاهش آلودگي هوا نداشته، بعد از آن وزير کشور دستوري مبني بر بررسي تغيير شاخص‌هاي آلودگي هوا را صادر و وزارت بهداشت هم البته مخالفت خود را با اين طرح اعلام کرد و گفت که جان دانش‌آموزان برايش مهم است. به دنبال آن انتقاداتي هم از سوي کارشناسان مطرح شد با اين مضمون که مقايسه شاخص‌هاي آلودگي هواي ايران با کشورهاي ديگر و مبنا قرار دادن آن براي تعطيلي مدارس يا عدم تعطيلي آن صحيح نيست.

موافقم اما ما نگفتيم

سوم بهمن‌ماه، وزير آموزش و پرورش از تعليق ملاک شاخص‌هاي کيفيت هوا در تعطيلي مدارس خبر داد و گفت: اگر شاخص‌هاي جهاني کيفيت هوا را ببينيد، در کشورهاي ديگر شاخص کمتر از 300 باشد، تعطيل نمي‌کنند اما شاخص براي تعطيلي مدارس را براي ما روي 150 بستند و تعطيلي‌ها طوري بود که شبيه دوره کرونا شديم؛ درحالي که شاخص‌هاي آلايندگي ما زير 200 است. پس از صحبت‌هاي يوسف نوري، احمد وحيدي - وزير کشور - اعلام کرد: سازماني که طرح تغيير شاخص‌ها را ارائه داده سازمان حفاظت محيط زيست است. حالا سازمان محيط زيست با اينکه با تعطيلات مدارس مخالف است، گفته که اين طرح به آن‌ها مربوط نيست و آموزش و پرورش اول آن را پيشنهاد کرده. علي سلاجقه، گفته: به هيچ عنوان اين طرح و هيچ پيشنهادي درباره بحث آلايندگي‌ها از سوي سازمان محيط زيست مطرح نشده است. ما تنها در حال انجام و پيگيري اقدامات علمي اين موضوع هستيم. او افزوده: تعطيلي مدارس به يکي از دغدغه‌هاي کشور تبديل شده است چراکه از ابتداي مهرماه دانش‌آموزان کمتر از 50 روز به‌صورت حضوري به مدارس رفته‌اند. اين موضوع به بحث آموزش و زيرساخت‌هاي کشور ضربه اساسي مي‌زند. دانش‌آموزان در فضاي مجازي علاوه بر تاثيرات مخرب آن، به لحاظ علمي نيز نکات لازم را ياد نمي‌گيرند. بدين جهت وزارت آموزش و پرورش باني اين کار شد و اين موضوع را پيشنهاد و مطرح کرد. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد و خاطرنشان کرده: وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان هواشناسي شاخص‌هاي خاص خود را دارند. تعطيلي مدارس به محيط زيست هيچ ربطي ندارد و هيات وزيران در هيات دولت بايد تصميمات لازم را بگيرند. او ادامه داده: هيات وزيران سال 97 براي شاخص‌هاي آلايندگي و تعطيلي برمبناي آن‌ها تصميمات لازم را اتخاذ کرد. اکنون نيز مي‌تواند به تغيير آن اقدام کنند. سلاجقه البته ضمن موافقت با اين طرح توضيح داده: در بسياري از کشورها با رسيدن شاخص به 200 تا 300 نيز کشور را تعطيل نمي‌کنند. بدين جهت شاخص‌ها بايد به نحوي باشد که تعطيلي مهدکودک‌ها، دبستان، سنين بالاتر و حتي براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي خاص به‌طور متفاوت از يکديگر مشخص شود. طيف و محدوده فعلي بايد تغيير پيدا کند به‌طوري که‌ با رسيدن شاخص به 150، کشور تعطيل نشود. طيف شاخص‌هاي آلودگي هوا بايد انعطاف‌پذير باشد.

خانواده‌ها گفته‌اند تعطيل‌شان نکنيد

اما در موارد بسياري هم مسئولان عدم تعطيلي مدارس را خواسته خانواده‌ها دانسته‌اند مثل معاون هماهنگي امور عمراني استانداري تهران که درباره تغيير احتمالي شاخص‌هاي آلودگي هوا توضيحاتي را ارائه کرده است. عابد ملکي در نشست خبري ديروز در استانداري تهران در پاسخ به سوالي مبني براينکه آيا تغييري در شاخص‌هاي آلودگي هوا براي عدم تعطيلي مدارس صورت خواهد گرفت؟ گفته: مدارس بعد از حدود دو سال و اندي به دليل موضوع بيماري کرونا که مدارس به صورت مجازي برگزار مي‌شد از 14 فروردين امسال بنا به تشخيص ستاد ملي کرونا کلاس‌ها به صورت حضوري برگزار شد. او با اين مقدمه ادامه داده است که «مجازي شدن مدارس با اعتراضي در بخشي از بدنه مردم همراه بود چرا که خانواده‌هايي که پدر و مادر شاغل هستند، فرزند در شرايط تعطيلي مدارس بايد در خانه تنها بماند يا اينکه حتي کودک در خانه نمي‌ماند يا اعتراضات آموزش و پرورش که نگران وضعيت آموزشي کودکان بود مطرح شد. اين موضوعات در ادامه تشکيل جلسات باعث شد که شايد لازم باشد در مورد اجراي قانون هواي پاک و آيين‌نامه بازنگري شده و موضوعات يکبار ديگر مورد بررسي قرار گيرد و در نهايت اين موضوع در دستور کار قرار گرفت.» ملکي ادامه داده: استاندار تهران با تعدادي از اعضاي هيات دولت تماس گرفت و اين موضوع در کميته فني هيات دولت در حال بررسي است البته حتما حفظ جان و سلامتي شهروندان از اولويت‌هاي ماست اما در کنار آن امورات اجتماعي، اقتصادي و... مورد توجه مردم است اگر اين موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته، واقعيت اين است که اين تقاضا از سوي مردم بوده و طبيعتا با حفظ سلامتي و ايمني شهروندان اين موضوع بررسي مي‌شود. آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: