کد خبر: ۳۱۹۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 01
در رشته‌های فوق‌تخصصی و فلوشیپ مانند جراحی قلب و جراحی کودکان که بعضا یک نفر داوطلب برای این رشته‌ها وجود داشت، امسال خوشبختانه به صورت قابل توجهی پر شده است و امسال ما صندلی خالی دراین حوزه نداریم.
شفاآنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های پزشکی در حال تحصیل هستند، گفت: در رشته‌های فوق‌تخصصی و فلوشیپ مانند جراحی قلب و جراحی کودکان که بعضا یک نفر داوطلب برای این رشته‌ها وجود داشت، امسال خوشبختانه به صورت قابل توجهی پر شده است و امسال ما صندلی خالی در این حوزه نداریم.


به گزارش شفاآنلاین:«ابوالفضل باقری‌فرد» معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در پاسخ به این سوال که پیش از این از سوی برخی کارشناسان و همچنین برخی مدیران سازمان نظام پزشکی مطرح شده بود که ما با مشکل دانشجو در برخی از رشته‌های پزشکی مواجه هستیم وصندلی‌ها خالی است در حال حاضر وضعیت پذیرش در رشته‌های پزشکی به چه صورتی است گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی داریم که در حال تحصیل هستند. امسال از نظر رشته‌های تخصصی صندلی‌های خالی ما تقریبا پر شده است.

وی ادامه داد: به ویژه در رشته‌های تخصصی مورد نیاز مانند بیهوشی، داخلی، عفونی و… صندلی‌های خالی به صورت نسبی پر شده است. در رشته‌های فوق‌تخصصی و فلوشیپ مانند جراحی قلب و جراحی کودکان که بعضا یک نفر داوطلب برای این رشته‌ها وجود داشت، امسال خوشبختانه به صورت قابل توجهی پر شده است و امسال ما صندلی خالی دراین حوزه نداریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کیفیت آموزش در ایران تصریح کرد: کیفیت آموزش پزشکی در ایران را نهادهای بین‌المللی قبول دارند و همین باعث شده است تا یک دانشگاه علوم پزشکی ما در کشور همسایه شعبه دانشگاهی برای آموزش راه‌اندازی کند و همه امکانات را در اختیار ما گذاشته‌اند و ما صرفا استاد و نیروی انسانی برای آن‌ها اعزام کرده‌ایم.

باقری‌فرد در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت گفت: ادغام نظام آموزش پزشکی در خدمات سلامت از دستاوردهای بسیار خاص انقلاب است البته در برخی از کشورها نیز این برنامه اجرا می‌شود، اما همه جانبه نیست و در برخی از رشته‌ها در این کشورها این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ادغام نظام آموزش پزشکی باعث شده ما دستاوردهای زیادی را در حوزه نظام سلامت داشته باشیم، ارتقای کمی حوزه سلامت از نظر نیروی انسانی و همچنین امکانات در سایه این ادغام صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ادغام به این معنی است که ما آموزش را از مراکز آموزشی به مراکز درمانی می‌بریم، تصریح کرد: ارتقای کیفیت آموزش پزشکی و همچنین ارتقای کیفیت خدمات سلامت نیز از کارهایی است که در سایه این ادغام انجام شده است. همچنین از زمانی که ادغام در نظام سلامت انجام شده است ما شاهد ارتقای کیفیت شاخص‌های سلامت هستیم و مرگ و میر مادران، نوزادان و… کاهش پیدا کرده است.

باقری‌فرد خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با این کار دانایی، توانایی و مهارت را همزمان به دانشجویان آموزش دهیم و نمونه آن نیز این است که وقتی یک فراگیر فارغ‌التحصیل می‌شود در همان زمان می‌تواند فعالیت خود را شروع کند و نیاز به کسب مهارت جدید ندارد، چراکه در این محیط شرایط برای او فراهم شده است.

وی درباره مخالفان ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت گفت: ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت از اسناد بالادستی است و ما همه موظف هستیم که به این اسناد توجه کرده و آن را اجرایی کنیم. همچنین از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تاکید بر ادغام آموزش در نظام سلامت است و بنابراین فکر می‌کنم پرداختن به انتزاع این موضوع غیرقانونی و عدم توجه به اسناد بالادستی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نواقصی که در ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت وجود دارد، تصریح کرد: البته ادغام همچنان با نواقصی مواجه است که این اشکالات باید برطرف شود. دسترسی ناعادلانه به پزشک و نیرویهای سلامت از جمله نواقص این طرح است که باید برطرف شود نه اینکه ادغام را به طور کامل برهم بزنیم و انتزاع را شروع کنیم و باید مشکلات را حل کنیم و نواقص را برطرف کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: