کد خبر: ۳۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 30
در یک مطالعه جدید گفته شده است که مورچه‌ها به‌لطف گیرنده‌های بویایی قوی خود می‌توانند تومورهای سرطانی را با بوییدن تشخیص دهند.

شفاآنلاین>سلامت>در یک مطالعه جدید گفته شده است که مورچه‌ها به‌لطف گیرنده‌های بویایی قوی خود می‌توانند تومورهای سرطانی را با بوییدن تشخیص دهند. در این مطالعه نشان داده شده است که مورچه‌های Formica fusca می‌توانند تومورها را با بوییدن ادرار بیماران تشخیص دهند.

به گزارش شفاآنلاین:«پاتریشیا اتتور»، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق دانشگاه سوربن پاریس شمالی می‌گوید:

«از مورچه‌ها می‌توان به‌عنوان آشکارسازهای زیستی برای تشخیص افراد سالم از افراد دارای تومور استفاده کرد. آموزش‌ آن‌ها آسان است، سریع یاد می‌گیرند، بسیار کارآمد هستند و نگهداری از آن‌ها گران نیست.»

همان‌طور که نشریه Scientific American تأکید می‌کند، ترکیبات آلی فرار که به‌طور خاص توسط تومورهای سرطانی آزاد می‌شوند، اغلب در مایعات فیزیولوژیکی ازجمله تعریق و ادرار و همچنین بخار تنفس یافت می‌شوند.

تشخیص تومورهای سرطانی توسط مورچه‌ها

«باپتیست پیکره»، نویسنده اصلی این مطالعه و تیمش با پیوند تومورهای سرطان سینه انسان به موش‌ها و رشد آن‌ها کار خود را برای این مطالعه آغاز کردند. سپس از حیوانات سالم و مبتلا به تومور نمونه ادرار گرفتند. آن‌ها سپس متوجه شدند که مورچه‌ها تقریباً 20 درصد بیشتر در اطراف ادرار موش‌های با تومور بدخیم باقی مانده‌اند.

نکته قابل‌توجه اینکه مورچه‌ها موفق شدند تا تشخیص تومورهای سرطانی را مجموعاً در حدود 10 دقیقه انجام دهند که بسیار سریع‌تر از آموزش سگ‌ها برای تشخیص سرطان است که می‌تواند تا شش ماه طول بکشد.

اتتور توضیح می‌دهد:

«ما نشان دادیم که مورچه‌ها می‌توانند ادرار موش‌های سالم را از ادرار موش‌های حامل تومور تشخیص دهند. ما از این موضوع که مورچه‌ها تا چه اندازه کارآمد و قابل اعتماد هستند، شگفت‌زده شدیم.»

مورچه سیاه‌رنگ Formica fusca که به آن مورچه ابریشمی یا مورچه سیاه نیز می‌گویند، در سراسر اروپا و همچنین برخی مناطق جنوب آسیا و آفریقا یافت می‌شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: