کد خبر: ۳۱۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 29
اخیرا وزیر آموزش‌و‌پرورش برای تاسیس هنرستان طب ایرانی اعلام آمادگی و تاکید کرد: «‌طب رایج هم جایگاه خودش را دارد، اما طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیل‌مان می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>اخیرا وزیر آموزش‌و‌پرورش برای تاسیس هنرستان طب ایرانی اعلام آمادگی و تاکید کرد: «‌طب رایج هم جایگاه خودش را دارد، اما طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیل‌مان می‌شود و آموزش‌و‌پرورش آمادگی تدارک تشکیلات دانش‌آموزی و تاسیس هنرستان‌های طب ایرانی را دارد تا از ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان در این مسیر استفاده شود‌.»

به گزارش شفاآنلاین:اما سخنان یوسف نوری با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.


«علی سالاریان» معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره تاسیس «هنرستان‌های طب ایرانی»، گفته است: «‌انتظار می‌رود وزارت آموزش‌و‌پرورش که در حال حاضر با مشکلات بسیاری برای باز بودن مدارس و آموزش دانش‌آموزان روبه‌رو است به حل مشکلات خود بپردازد و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، نشود.» به طور کلی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بر این عقیده‌اند که اظهارنظرهای اینچنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میان‌بر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخله‌گران غیرمجاز در امر سلامت اضافه می‌شوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن می‌زنند.

دکتر سالاریان با بیان اینکه یکی از علل مهم بروز و پیدایش افراد مداخله‌گر غیرمجاز در حوزه پزشکی، مراکزی است که به صورت غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی و علمی به تربیت این‌گونه نیرو‌ها می‌پردازند، بیان کرد: «‌قطعا برای تربیت ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی نیاز به مجوز وزارت بهداشت است. لذا موسسات و نهاد‌های مختلفی که به هر دلیل اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه سلامت می‌کنند فاقد صلاحیت علمی لازم برای تربیت و پرورش نیرو‌های درمانی هستند. مقابله و برخورد با این موسسات و نهاد‌ها یکی از مشکلات اصلی سازمان نظام پزشکی است.» از طرفی رشته‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. بنابراین با یک معلم آموزش ندیده نمی‌توان چنین آموزه‌هایی را به دانش‌آموزان تدریس کرد. چه بسا با چند پزشک هم نمی‌توان چنین کاری کرد، زیرا میلیاردها تومان هزینه یک دانشجوی پزشکی می‌شود تا او به فردی متخصص تبدیل شود. اینکه هنرستان طب ایرانی در کشور ایجاد شود به باور بسیاری از کارشناسان بازی با جان مردم است.

سخنانی غیرقابل توجیه


دکتر «ایرج فاضل» رییس سابق سازمان نظام‌پزشکی ایران با انتقاد از ایجاد هنرستان طب ایرانی گفت: به نظرم سخنان وزیر آموزش‌و‌پرورش نسبت به ایجاد هنرستانی برای طب ایرانی غیرقابل توجیه است. ایشان در خصوص موضوعی صحبت کرده‌اند که هیچ صلاحیتی در آن ندارند. مگر طب ایرانی و فرنگی داریم! طب سنتی طی سال‌ها تلاش و دستاوردهای نوین طب امروزه به این جایگاه رسیده است، به همین دلیل باید به جای عقبگرد در راستای توسعه این علم پیشرفته گام به جلو برداریم. تربیت افرادی که به شغل پزشکی علاقه دارند را به دانشگاه‌های معتبر کشور بسپارید.
وی افزود: این روزها برخی افراد با استناد به همین طب سنتی مانند قارچ در گوشه‌گوشه شهر روییده‌اند و برخی افراد به اشتباه از آنها پیروی می‌کنند. چنین سخنانی بازی با جان بیمارانی است که برای بهبودی دست به هر کاری می‌زنند. بنابراین با ایجاد این هنرستان عرصه را برای شیادها باز می‌گذارند. این در حالی است که باید در مقابل برخی شیادان ایستادگی کرد و اجازه بازی با جان مردم را نداد، نه اینکه راه جدیدی برای آنها گشود.

این متخصص جراحی عمومی با اشاره به اینکه نباید با این سخنان وقت مملکت را گرفت، بیان کرد: بیان سخن وزیر آموزش‌و‌پرورش افکار عمومی را دچار انحراف می‌کند. همچنین چنین بیاناتی وقت، انرژی و ثروت مملکت را به باد می‌دهد. دوستداران کشور این راه‌ها را نه پیشنهاد می‌کنند و نه اجرا، معمولا افرادی به سمت انحراف افکار عمومی می‌روند که یا سوءنیت دارند یا جهل. وگرنه در چنین شرایطی که انواع و اقسام بیماری‌ها در کشور وجود دارد، تنها راه صحیح درمان بیماران علم امروزه پیشرفته است که در تمام دنیا از آن استفاده می‌شود.

دخالت بی‌مورد نوری در حوزه بهداشت


دکتر «ایرج خسرونیا» رییس انجمن متخصصین داخلی ایران با اشاره به اینکه تربیت و آموزش رشته‌های پزشکی در صلاحیت وزارت آموزش‌و‌پرورش نیست، گفت: تاسیس هنرستان طب ایرانی جزو وظایف وزارت آموزش‌و‌پرورش نیست، بلکه تاسیس چنین هنرستانی از وظایف وزارت علوم و وزارت بهداشت است. بنابراین اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاسیس یک هنرستان با معلمان آموزش‌ندیده بخواهد به مسائل درمان و بهداشت ورود کند رفتاری اشتباه است. متاسفانه آقای نوری اظهارنظر اشتباهی کردند و اگر این هنرستان تاسیس شود اشتباه بزرگتری خواهد بود. چرا که اگر این هنرستان تاسیس شود منجر به نارضایتی در جامعه پزشکی می‌شود و همین چند تا پزشک موجود در کشور هم مهاجرت می‌کنند. اینکه سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت را تضعیف کنیم و اجازه بدهیم افرادی بدون تحصیلات آکادمی در حوزه سلامت آموزش ببینند و طبابت کنند، جامعه پزشکی و طب ایرانی زیر سوال می‌رود.

وی افزود: طب ایرانی توسط دولت تایید شده است، حتی دانشکده‌های خاصی هم تاسیس شده‌اند اما این دانشکده‌ها تحت نظر وزارت بهداشت و درمان هستند. اما اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش بدون بیمارستان، آزمایشگاه و معلم دوره‌دیده‌ای بخواهد چنین هنرستانی را تاسیس کند، رفتار اشتباهی است.

این متخصص گوارش و کبد درخصوص اینکه تاسیس چنین هنرستانی چه پیامدهایی دارد، بیان کرد: به نظرم تاسیس چنین هنرستانی منجر به افزایش مرگ‌و‌میر در بیماران می‌شود. این روزها تعداد زیادی از بیمارانی که به سرطان یا دیابت مبتلا هستند، درمان اساسی خود را قطع ‌کرده و به پزشکان سنتی یا همان طب ایرانی رجوع می‌کنند. در نهایت برخی از این افراد به دلیل قطع داروهای حیاتی خود و ادامه روند درمان با داروهای گیاهی، بیماری در آن رشد پیدا می‌کند و منجر به مرگ بیمار می‌شود. بسیاری از افرادی که درخصوص این طب نظر می‌دهند، اگر خودشان بیمار شوند یا به بیمارستان مراجعه می‌کنند یا به خارج از کشور می‌روند و بهترین طبیب‌ها را انتخاب می‌کنند. حتی شاهد بودیم که یکی از روحانیون شایسته که درگیر سرطان شده بود، با طب سنتی او را به کشتن دادند. این افراد که به عمد باعث مرگ مردم می‌شوند، طبق قانون اساسی ایران باید محاکمه شوند. کسانی که درمان طبی بیماران را عقب می‌اندازند و باعث مرگ آنها می‌شوند باید جوابگو باشند. مملکت قانون دارد ولی اینها می‌خواهند قانون را عوض کنند.

او ادامه داد: وقتی فردی از این هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شود، طبیعتا مطب می‌زند و با جان مردم بازی می‌کند. برخی بیماران برای درمان و بهبودی کامل به هر درمانی روی می‌آورند اما مسوولان نباید اجازه جولان شیادان را بدهند. تدریس در هنرستان طب ایرانی به همین سادگی نیست، برای هر دانشجوی پزشکی میلیاردها هزینه می‌کنند تا دکتر ‌شود. بنابراین از نظر من تاسیس هنرستان طب ایرانی با هنرستان خیاطی هیچ تفاوتی ندارد. وزارت آموزش‌و‌پرورش باید تربیت پزشکان را در هر رشته‌ای به وزارت علوم و وزارت بهداشت بسپارد و به وظایف خود بپردازد. امیدواریم این کار اشتباه انجام نشود.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: