کد خبر: ۳۱۹۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 23
مصرف بیش از حد و غیراصولی سموم و آفت کش‌ها، این امر یک تهدید جدید در سلامت محصولات کشاورزی و سلامت افراد و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آید.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر امیر پیکر مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی، مواد عذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بررسی های مختلف نشان دهنده اینست که باقیمانده سموم و آفت کش‌ها در محصولات کشاورزی موجب بیماری‌های مختلف شده و در کشورهای مختلف برای مقابله با این معضل برنامه های گوناگون ارائه شده است.

به گزارش شفاآنلاین:وی اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت جهان، تولید بیشتر محصولات کشاورزی، امری اجتناب ناپذیر بوده و در این میان تقاضا برای استفاده از سموم و آفت کش ها در محصولات کشاورزی، با تقاضای بیش از اندازه ای مواجه شده است.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی، مواد عذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: مصرف یک کیلو کود شیمیایی می تواند تولید محصولات کشاورزی را به بیش از ۵ برابر افزایش دهد. در این میان چگونه می توانیم یک کشاورز و یا یک تولیدکننده را مجاب کرد که استفاده بی رویه ای از این محصولات نداشته باشد؟ چراکه اکثریت در مرحله نخست به دنبال تولید بیشتر و به تبع آن سود بیشتر خواهند بود.

پیکر تصریح کرد: مصرف بیش از حد مجاز از سموم و آفت‌کش‌ها می‌تواند بر روی یک سیستم و عضو خاص بدن تاثیر بگذارد و در نهایت سلامتی انسان را تعریف کند.

وی ادامه داد: سموم شیمیایی تنها آفت‌کش نیستند بلکه زیست کش و زندگی کش هستند که اغلب منجر به ایجاد سرطان های گوناگون می شود. ژن درمانی یا استفاده از محصولات تراریخته یکی از راه‌های کاهش استفاده از سموم و آفت کش هاست در این روش با استفاده از برخی ژن‌ها که در طبیعت وجود دارند و دستکاری ژنتیک محصولات کشاورزی، مقاومت آن‌ها را در مقابل آفت ها را افزایش می دهد. اما بحث استفاده از محصولات تراریخته یا دستکاری ژنتیکی به همین راحتی نیست و برخی از کشورها به دلیل تاثیرهای ناشناخته در مقابل استفاده از این محصولات مقاومت می کنند.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی، مواد عذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: یکی از راه‌های پیشنهادی برای بکارگیری محصولات تراریخته استفاده از این محصولات به صورت غیرمستقیم است. بدین صورت که مثلاً از این مبحث در تهیه نهاده های دامی استفاده کرده و در نهایت از گوشت و فرآورده های دیگر آن‌ها استفاده می شود. در هر صورت طرفداران این نظریه ها کماکان همدیگر را نقد کرده و هرکدام تبعات استفاده از این روش در افزایش بهره‌وری را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

پیکر تاکید کرد: می توان گفت که در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مصرف بیش از حد و غیراصولی سموم و آفت کش‌ها، این امر یک تهدید جدید در سلامت محصولات کشاورزی و در نهایت سلامت افراد به حساب می‌آید. متاسفانه به دلیل نبود امکانات و تجهیزات لازم جهت تشخیص و آنالیز سموم و آفت کش های گیاهی در این استان، بحث رصد و پایش این محصولات در استان مغفول مانده و مجبور به استفاده از ظرفیت استان‌های همجوار هستیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، وی بیان کرد: امید است با پیگیری و جدیت مسئولان استانی این زیرساخت‌ها در سطح استان ما نیز فراهم شده تا مردم بتوانند از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: