کد خبر: ۳۱۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 23
اولین دیالیز صفاقی برای یک پسر ۱۴ ساله در بیمارستان امام علی (ع) انجام شد و این مرکز آمادگی دارد این نوع درمان را برای بیماران اطفال دیالیزی انجام دهد.
شفاآنلاین>سلامت>مرجان وکیلی، فوق تخصص نفرولوژی کودکان مجتمع آموزشی و درمانی امام علی (ع)، در جمع اصحاب رسانه، گفت: اولین دیالیز صفاقی برای یک پسر ۱۴ ساله در بیمارستان امام علی (ع)انجام شد و این مرکز آمادگی دارد این نوع درمان را برای بیماران اطفال دیالیزی انجام دهد.

به گزارش شفاآنلاین:وکیلی ادامه داد: این بیمار که تحت عمل دیالیز صفاقی قرار گرفته است از نوع دیالیز حاد با زمینه ژنتیکی بوده که هیچ اطلاعی از بیماری خود نداشته و علایم نارسایی کلیه ها یکباره در بیمار بروز می کند. آزمایشات برای اعضای دیگر خانواده انجام شد و متاسفانه مشخص شد، برادر ایشان هم زمینه این بیماری را دارد و درمان برایش آغاز شده است.

وکیلی در خصوص عمل دیالیز صفاقی، گفت: این نوع عمل دیالیز در گروه سنی کودکان و بزرگسالان قابل انجام است و بیمار دیالیزی می تواند پس از این عمل جراحی بدون نیاز به رفت و آمدهای متعدد به بیمارستان در منزل دیالیز شود. این روش عوارض کمی در کودکان دارد و بیماران طول عمر بیشتر ی خواهند داشت.

این فوق تخصص نفرولوژی کودکان ادامه داد: طی یک عمل جراحی کوتاه مدت، بدون خونریزی و بدون بیهوشی و عوارض دیگر وسیله ای به صورت یک رابط در زیر پوست شکم بیمار قرار می گیرد و بیمار آموزش های لازم داده می‌شود تا در منزل دیالیز را انجام دهند و فقط هر چند ماه یکبار برای پیگیری و چکاپ به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در این روش بیمار، از نظر روحی و جسمی شرایط بهتری را خواهد داشت و بسیاری از هزینه‌ها کاهش می یابد . بیمار می تواند شب ها در منزل دیالیز خود را انجام داده و روزهای به فعالیت کار یو اجتماعی خود بپردازد. این درحالی است که دیالیز خونی مشکلات خاص خود را دارد و وقت زیادی را از بیمار در بیمارستان می‌گیرد و ممکن است فعالیت های اجتماعی بیمار را با مشکل مواجهه کند.

این فوق تخصص نفرولوژی کودکان به خانواده‌ها جهت پیشگیری از بیماری‌های کلیوی حاد و مزمن در کودکان توصیه کرد: افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های کلیوی دارند از جمله عفونت‌های ادراری، فشارخون، بیماری های ژنتیکی کلیوی حتما به صورت مداوم و دوره ای تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

وی افزود: کودکانی که سابقه بیماری خانوادگی خاصی ندارد هر ۶ ماه یکبار به پزشک معالج متخصص کودکان مراجعه کنند و با انجام یکسری ازمایشات ساده و سونوگرافی از کلیه‌ها که بر اساس شرایط آنها در خواست می شود ، می‌توان از نارسایی کلیه در کودکان پیشگیری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: