کد خبر: ۳۱۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - 2023January 22
میزان دیابت در افراد بالای 25 سال در استان قزوین از 6.7 درصد به 14 درصد افزایش یافته و در رتبه 11 کشور قرار گرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>جلال رحمانی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز به مناسبت سیزدهمین بسیج ملی آموزش تغذیه در سالن جلسات معاونت بهداشت برگزار شد، گفت: از زمان آغاز کرونا، شاهد افزایش چاقی و اضافه وزن در کشور و استان هستیم و در استان 63 درصد افراد جامعه دارای اضافه وزن و چاقی هستند که بیشتر آن‌ها در حوزه اضافه وزن قرار دارند، در چاقی رتبه 12 و در اضافه وزن با 39.47 درصد در رتبه هشتم کشور قرار داریم.

به گزارش شفاآنلاین:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان کرد: ما به سمت رژیم غذایی ناسالم درحال پیش رفتن هستیم و در سبک زندگی هم کم تحرکی و استفاده از فست فودها شیوع پیدا کرده و باید برنامه منظم ورزشی داشته باشیم.

این مسئول افزود: پیشگیری و درمان چاقی فقط کاهش وزن نیست بلکه بهبود سلامت کلی اهمیت دارد، زیرا چاقی و اضافه وزن در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و قلبی و عروقی و سکته مغزی، دیابت و سایر موارد تاثیر بالایی دارد.

وی بیان کرد: کاهش جوش شیرین در دستور کار قرار دارد و در صورت استفاده با نانوایی‌ها برخورد می‌شود، زیرا مانع جذب آهن و کلیسم و کم خونی و کمبود آهن خواهد شد.

رحمانی گفت: متوسط مصرف قند و شکر استان 66 گرم است که باید 40 گرم باشد، متوسط روغن 46 گرم است که باید 35 گرم باشد، متوسط سبزیحات 228 گرم است که باید 300 گرم باشد، میوه 212 گرم است که باید 280 گرم باشد، مصرف شیر و لبنیات هم190 گرم است که باید 250 گرم باشد.

این مسئول عنوان کرد: 56 درصد مردم استان دو واحد میوه استفاده می‌کنند و صرفا 21 درصد مردم استان روزانه سه واحد سبزیجات را که مورد نیاز است را دریافت می‌کنند.

ابتلای بیش از یک‌هزار قزوینی به سرطان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: میزان متوسط مصرف نمک 10.8 گرم است که باید به 5 گرم کاهش پیدا کند و مصرف نمک و همینطور شکر در استان دو تا سه برابر مصرف مجاز است.

رحمانی اظهار کرد: در کم تحرکی از 56 درصد به 49.6 درصد رسیدیم که بهبود پیدا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: میزان مصرف سبزیجات از 38.5 به 26.2 درصد رسیده و در رتبه دوم قرار داریم، در مصرف میوه هم از 46 به 56 درصد رسیدیم که رتبه اول را داریم، البته 44 درصد مردم استان میوه لازم را دریافت نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: مصرف روزانه سیگار ما بالا است و رتبه اول کشور را داریم و از 13 به 15.8 رسیده، البته میزان مصرف تنباکو از 31.4 به 23.6 کاهش پیدا کرده و رتبه ششم را دارا هستیم، در مصرف الکل هم رتبه دوم کشور را داریم.

این مسئول اظهار کرد: در حوزه سرطان براساس آخرین آمار منتشر شده که سال 97 صورت گرفته در استان یک‌هزار و 792 نفر دارای سرطان هستند و بیشترین نوع سرطان‌ها هم به ترتیب، پستان، کولورکتال، پوست، معده و پروستات است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: