کد خبر: ۳۱۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023January 16
 در حالی بارش برف و باران تردد را برای پایتخت‌نشینان سخت کرده است که دیشب پلیس راهور به جای راهکار مدیریتی از تهرانی‌ها خواستار عدم تردد در خیابان‌ها شد.
شفاآنلاین>سلامت> در حالی بارش برف و باران تردد را برای پایتخت‌نشینان سخت کرده است که دیشب پلیس راهور به جای راهکار مدیریتی از تهرانی‌ها خواستار عدم تردد در خیابان‌ها شد.

به گزارش شفاآنلاین:«مهدی چمران» رییس شورای شهر تهران دیروز نیز در واکنش به سرمای سراسری در کشور و بحران گاز گفته بود: «درخواست ما این است که مردم خودشان به خودشان یاری برسانند که از این سرما آسیب نبینند.» این روزها سرما و یخبندان‌، کشور را فراگرفته و وقوع بارش‌های برف حتی به مناطق جنوب و جنوب‌شرقی نیز رسیده است. براساس اعلام سازمان هواشناسی سرمای کنونی در کشور، گسترده‌ترین سرمای ایران از ابتدای سال تاکنون بوده که دمای هوای تهران به منفی ۶ درجه هم رسید و در برخی شهرهای جنوب‌شرق نظیر هیرمند و زاهدان در سیستان‌وبلوچستان نیز تا مرز منفی ۱۰ درجه سلسیوس کاهش یافته است. البته سردترین ایستگاه‌ها به ترتیب مربوط به «مهدی شهر» با دمای ۵/۲۴-، «فریمان» ۵/۲۳-، «سراب» و «گلمکان» با دمای ۸/۲۱- درجه سلسیوس بوده است. یخبندان در حالی کشور را در برگرفته است که پس از بارها تایید و تکذیب قطعی گاز حالا خبر آمده است گاز برخی از شهرهای خراسان‌رضوی قطع شده است، البته قطعی گاز معطوف به خراسان‌رضوی نبوده‌، بلکه مشترکان خانگی و صنایع نیمی از شهرها و به خصوص روستاها و ویلاهای شهرهای شمالی کشور درگیر این موضوع هستند. پایتخت هم از این امر مستثنا نبوده و مدیرعامل شرکت گاز استان تهران از قطع شدن گاز ۱۶۰۰ مشترک پرمصرف این استان خبر داده است. در ادامه «زمستان سخت» در ایران، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و بانک‌ها در اغلب شهرها در پی اُفت فشار، گاز مشترکان مسکونی چند منطقه این شهرستان قطع شده است. بسیاری از مسافران طی روزهای اخیر گرفتار برف و کولاک شده‌اند و مدارس، اداره‌ها و دانشگاه‌ها در بسیاری از استان‌ها جهت مدیریت در مصرف گاز تعطیل و غیرحضوری شده‌اند. این مسائل در حالی است که «احمد وحیدی» وزیر کشور در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور که صبح دیروز با حضور دستگاه‌های مسوول در محل وزارت کشور برگزار شده، گفته است: «در برخی ادارات، بدون روشن کردن سیستم‌های گرمایشی هم می‌توان حضور داشت و کار مردم را پاسخ داد؛ استانداران پیش‌بینی لازم را داشته باشند.» سخنان وزیر کشور در حالی بیان شده است که دیروز دمای هوای تهران به منفی ۴ درجه هم رسیده بود. طبیعتا اگر اداره‌ای وسایل گرمایشی نداشته باشد، کار کردن در آن محیط غیرممکن می‌شود. البته راهکار عجیب مسوولان برای مقابله با سرما همان راهکار قدیمی «تعطیلی» است که در دوره اوج پیک کرونا نیز اعمال می‌کردند. در نتیجه برخی مسوولان درخصوص مقابله با هر مشکلی تعطیلی را ترجیح می‌دهند.
همچنین هلال‌احمر از هموطنان خواسته در صورت امکان از مسافرت پرهیز کنند و به خصوص به سمت مناطق کوهستانی یا صعب‌العبور حرکت نکنند. بسیاری از قطارهای مسافربری نیز در مشهد و دیگر شهرها زمین‌گیر شدند. اما موضوع تنها به قطعی گاز و مسافران مانده در جاده معطوف نمی‌شود، بلکه یخ‌زدگی نیروگاه‌ها و کنتورهای گاز مسأله‌ای است که جای تامل دارد و در صورت یخ زدگی نیروگاه‌ها علاوه‌بر قطعی گاز باید در انتظار خاموشی‌ها باشیم. سیداعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در رابطه با این موضوع گفته است: «‌در شرایط فعلی با محدودیت شدید سوخت برای نیروگاه‌ها مواجه هستیم، در حوزه برق‌رسانی مشکل جدی وجود ندارد، در حوزه آب نیز در برخی مناطق با یخ زدگی لوله‌های داخلی واحدهای مسکونی مواجه هستیم که در حال برطرف شدن است.»
شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم در اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال یخ‌زدگی کنتور آب در برخی مناطق شهر و استان تهران طی روزهای آینده هشدار داد. در این اطلاعیه آمده بود: عایق‌بندی کنتور و لوله‌های آب‌رسانی در پیشگیری از یخ‌زدگی موثر است و توصیه می‌شود با قرار دادن پشم‌شیشه، گونی کنفی و پوشال در محفظه کنتور و عایق کردن لوله‌های سطحی از یخ‌زدگی انشعاب و کنتور جلوگیری شود. با این شرایط برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که وجود سرما و یخبندان در تهران و برخی شهرستان‌ها موضوع عجیب و غریبی نیست، حتی غافلگیری برخی مسوولان در این شرایط هم موضوع جدیدی نیست.

سرما موضوع عجیب و غریبی نیست
رییس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی و پیش‌بینی آب و هوا طی روزهای آینده  گفت: بارش برف و باران در زمستان امری طبیعی است، بنابراین سرما و یخبندان کشور موضوع عجیب و غریبی نیست. در هر صورت نفوذ هوای سرد به ایران بیشتر از سمت شمال شرق کشور بوده و باعث افت محسوس دمای هوا شده است.

صادق ضیاییان با اشاره به میزان بارندگی روزهای اخیر درباره احتمال رفع خشکسالی و کم‌آبی بیان کرد: طی دو سال گذشته ایران با خشکسالی همراه بوده و پاییز امسال هم پاییز خشکی بود هر چند که بارش برف و باران در کاهش رفع مشکلات ناشی از خشکسالی حائز اهمیت است اما به طور کامل نمی‌توانیم بگوییم مشکلات مربوطه با بارش‌های اخیر رفع می‌شود. از طرفی وقوع بارش‌ها در نیمه‌جنوبی می‌تواند شرایط را به میانگین بارندگی‌های چندساله نزدیک کند ولی در نیمه شمالی کشور هنوز وضعیت بارش‌ها کمتر از نرمال است.
ضیاییان درباره احتمال وقوع سیل و سیلاب در کشور اظهارکرد: برخلاف تصور سیل و سیلاب بیشتر در بهار و تابستان رخ می‌دهد. البته این روزها در مناطق گرمسیر مانند بوشهر، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان احتمال وقوع سیلاب طی روزهای آتی است.
رییس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به احتمال ورود ابر سامانه بارشی سیبری یا همان غول سیبری به کشور گفت: این بحث‌ها و اصطلاحات علمی نیست و ما چنین موضوعی را تایید نمی‌کنیم. ولی به طور کلی میزان بارش‌ها چه از نوع باران و چه برف با توجه به ورود سامانه‌های بارشی مختلف افزایش یافته است.
او درباره اینکه به دلیل کمبود گاز بسیاری از مردم این سوال را دارند که سرما و یخبندان تا چه روزی ادامه دارد، بیان کرد: در حال حاضر در استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، استان‌های تهران، قزوین، زنجان و البرز شاهد بارش برف و باران هستیم. همچنین طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش برف و باران تا پایان هفته جاری ادامه دارد.
ضیاییان در ادامه گفت: عمده مشکلات ناشی از برف و کولاک خطراتی مانند وقوع بهمن و لغزندگی مسیرها و ایجاد ترافیکی شهری است که همه اینها جهت پیشگیری از مخاطرات توسط شهروندان قابل لحاظ است و توصیه می‌شود کوهنوردان از صعود به ارتفاعات بپرهیزند و مردم سفرهای خود را حتی‌الامکان لغو کنند. به طور کلی این شرایط اثرات مخاطره‌آمیزی همچون آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پروازها، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز در پی دارد.
وی با اشاره به احتمال زیاد لغو پروازها به دلیل هشدار هواشناسی و برودت هوا گفت: ماندگاری سرما تا پایان هفته جاری ادامه دارد و احتمالاً از هفته آینده دما در حد چند درجه افزایش می‌یابد و در طول روز دما اندکی بیشتر و گرم‌تر می‌شود.

ضیاییان درباره جزئیات یخبندان و بارش برف در سیستان‌و‌بلوچستان گفت: دیروز زابل در شمال سیستان‌و‌بلوچستان سردترین روز خود در ۱۵ سال اخیر با دمای ۲/۱۱- درجه سلسیوس را تجربه کرد که سومین یخبندان شدید این شهر در حدود ۶۰ سال اخیر به شمار می‌رود. پیش از این سردترین دمایی که ایستگاه هواشناسی زابل ثبت کرده به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد که دماسنج این ایستگاه تا ۱۲- درجه سلسیوس پایین رفت.

رییس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: به طور کلی در حدود ۶۰ سال اخیر تنها سه بار کمینه دمای هوا در زابل سردتر از ۱۱- درجه سلسیوس شده است که به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۰ با دمای ۱۲-، ۱۳۸۶ با دمای ۹/۱۱- و سال ۱۴۰۱ با دمای ۲/۱۱- درجه سلسیوس سردترین دماهای این شهر از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی تاکنون است. گفتنی است؛ در حالی که کمبود گاز کشور را به سرعت به مرز بحران برده که ستاد مدیریت بحران ناتوان از اعلام یک برنامه منسجم و جامع برای تعطیلی ادارات و نهادها هستند. این در حالی است که مدیریت بحران به معنای هماهنگ‌سازی آگاهانه مجموعه تلاش‌ها، همراه با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انسانی، فنی، مالی و غیرمالی با رویکرد طراحی و به کارگیری مجموعه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف در قبل، حین و بعد از بحران است به صورتی که حداکثر کارایی و اثربخشی عملیات امداد و نجات در حوادث و سوانح حاصل شود. مدیریت بحران به عنوان فرآیندی نظام یافته تعریف می‌شود که طی این فرآیند، سازمان تلاش می‌کند بحران‌های بالقوه را شناسایی و پیش‌بینی کند، سپس در مقابل آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا اثر آنها را به حداقل برساند. محققان هر کدام بر یک عنصر خاص از اجزای فرآیند مدیریت بحران تمرکز کرده‌‌ و تحقیق‌هایی را درباره آن انجام داده‌اند.
این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های کلان، رکن مهمی برای مردم به‌شمار می‌رود و در تمام شهرها، تعطیلات مدارس و ادارات بر زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد. برای نمونه در صورت تعطیلی مدارس، والدین در صورتی که در اداره باشند باید برای نگهداری فرزندان خردسال خود برنامه‌ریزی کنند یا در صورت تعطیلی ادارات و باز بودن مدارس یا دانشگاه‌ها، موقعیت‌های برنامه‌ریزی خانواده‌ها در جزئی‌ترین مسائل دچار اخلال می‌شود. آنچه در این دو روز شاهد آن بودیم، فقدان آینده‌پژوهی و آینده‌نگری است که در هر دو بعد، دولت قادر نبوده در مرحله قبل از بحران، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد. از این رو، در حین بحران با انباشت اقدامات انجام نشده در مراحل قبل مواجه شده است. این وضعیت بعد از بحران انباشتی از بی‌اعتمادی و ناامیدی را پشت سر خود برجای می‌گذارد. این وضعیت در صورت عدم ساماندهی، زندگی عادی مردم را مختل و زمینه‌ساز نارضایتی‌هایی خواهد شد که آغازگر آن مدیران دولت هستند.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: