کد خبر: ۳۱۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ دی ۱۴۰۱ - 2023January 16
بعد از تعطيلي مدارس به دليل برودت بي‌سابقه هوا کلاس‌هاي درس به صورت مجازي برگزار مي‌شود اما اپليکيشن شاد از روز يکشنبه 25دي ماه، دچار اختلال شد
شفاآنلاین>سلامت>همه مي‌دانند که اين روزها شبکه گاز کشور با اختلال مواجه شده است. اينکه مشکل چيست و آيا به صادرات بي‌رويه ربط دارد يا زيرساخت‌هاي نامناسبي که در تمام اين سال‌ها مورد رسيدگي قرار نگرفته‌اند تا گاز مملکت هدر نرود جاي بحثي جداگانه دارد اما آنچه مهم است مواجهه برخي شهروندان با مشکلاتي ‌ است که آن‌ها را به استفاده از چراغ‌هاي خوراک‌پزي قديمي، همان علاءالدين‌هاي سابق سوق داده.

به گزارش شفاآنلاین:البته اگر نفت داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را بگيرانند و دور آن جمع شده و خود را گرم کنند. در ميانه همه اين انتقادها و دشواري‌ها، شايد تنها کساني که خوشحال باشند، دانش‌آموزان باشند که مدرسه نمي‌روند. البته نه همه دانش‌آموزان چراکه عده‌اي از آن‌ها ممکن است در سرماي طاقت فرسا بدون هيچ امکاناتي در بخش‌هايي از جغرافياي پر از منابع کشور همراه والدين يا نزديکان خود گرفتار شده باشند. با اين همه اگر در روز گذشته در بسياري از مناطق شهرهاي مختلف تردد کرده باشيد ممکن است شاهد برف بازي کودکان و نوجوان بوده باشيد و آنچه شادي آن‌ها را روزافزون کرده اين نکته است که شبکه شاد هم (شبکه‌اي که از دوره کرونا به صورت مجازي ارتباط دانش‌آموزان با معلمان را فراهم مي‌کرد) قطع شده است.

قضيه اختلال چه بوده؟

بعد از تعطيلي مدارس به دليل برودت بي‌سابقه هوا کلاس‌هاي درس به صورت مجازي برگزار مي‌شود اما اپليکيشن شاد از روز يکشنبه 25دي ماه، دچار اختلال شد. در حالي که صبح روز يکشنبه، سايت وزارت ارتباطات اعلام کرد با وجود برودت هوا، شبکه ارتباطي سراسري با کيفيت بالا در دسترس کاربران قرار دارد و ميليون‌ها کاربر بدون مشکل در حال استفاده از شبکه ارتباطي هستند، تيم فني سامانه شاد از بروز اختلال در زيرساخت‌هاي فني اين سامانه خبر داد. در متن منتشرشده توسط روابط عمومي وزارت ارتباطات نوشته شده بود: «وضعيت شبکه ارتباطي سراسري به گونه‌اي است که در ايام اخير به دليل افت دما در بخش‌هاي زيادي از کشور، مردم براي دورکاري و انجام امور و کار‌هاي خود، چون آموزش غيرحضوري دانش‌آموزان، بيشتر از قبل به‌صورت برخط از شبکه ارتباطي کشور استفاده مي‌کنند که همين باعث شده که مصرف ترافيک اينترنت با افزايش همراه شده باشد.» همچنين وزارت ارتباطات اعلام کرده بود با وجود افزايش ميزان استفاده از ترافيک «خوشبختانه شبکه ارتباطي سراسري با کمترين مشکلي مشغول به ارائه خدمات‌دهي است.» تيم فني و پشتيباني شبکه شاد اما در کانال رسمي اطلاع‌رساني اين شبکه اعلام کرد که اختلال مختصري در زيرساخت‌هاي فني مربوط به اين سامانه به وجود آمده و منجر به تأخير در ارسال و دريافت پيام‌ها در اين شبکه شده است. اين تيم همچنين از تلاش براي رفع اين اختلال خبر داد و براي تشکيل کلاس‌هاي نوبت عصر مدارس توصيه‌هايي را ارائه کرد. اين تيم در اين اطلاعيه ضمن پوزش از کاربران خواسته براي سرويس‌دهي بهتر و افزايش سرعت تبادل داده‌ها، مدارس نوبت عصر و دوره متوسطه دوم، کلاس‌هاي خود را منحصراً از ساعت 14 هر روز تشکيل دهند. 

اسما آنلاين، رسما تعطيل

اما مشکلات در دسترسي به امکانات و بستر‌هايي که کلاس‌ها و مدارس به‌صورت آنلاين بر بستر آن‌ها برگزار مي‌شود، فقط به روز يکشنبه 25 دي ماه، مربوط نمي‌شود. در سال تحصيلي جاري چندين مرتبه به دلايل مختلف مدارس به حالت غيرحضوري درآمده است و به دليل اختلالات گوناگون و کندي سرعت معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به دردسر انداخته است. اين اختلالات و مشکلات پيش از اين تا حدي بوده که بعضي روز‌ها غيرحضوري شدن مدارس کلاس‌ها را اسماً آنلاين، اما رسماً تعطيل کرده بود. بله؛ دو سال از معرفي اپليکيش شاد مي‌گذرد و هنوز که هنوز است اين پلتفرم در همه مقاطع حساسي که به فعاليت مستمر آن نياز بوده، با اختلالات و مشکلاتي مواجه شده است. قطع شدن‌هاي مکرر، عدم دسترسي دانش‌آموزان و اختلالات گاه‌وبيگاه، شاد را به مصداق ناموفق بودن سياست‌گذاري‌هاي داخلي در حوزه آموزش آنلاين بدل کرده است. ذکر اين نکته خالي از اهميت نيست که مسئولان حوزه آموزش و پرورش همواره از شبکه شاد به عنوان يکي از دستاوردهاي خود در حوزه آموزش مجازي به ويژه در دوره همه گيري کرونا(ويروس کوويد 19 که کشور از اسفند 98) ياد کرده‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: