محدودیتهای اینترنت و فیلترینگ فضای مجازی همچنان ادامه دارد. محدودیتهایی که نه تنها صدای مردم را درآورده بلکه برخی مسوولان هم به این شرایط اعتراض دارند
شفاآنلاین>سلامت>محدودیتهای اینترنت و فیلترینگ فضای مجازی همچنان ادامه دارد. محدودیتهایی که نه تنها صدای مردم را درآورده بلکه برخی مسوولان هم به این شرایط اعتراض دارند. فضایی که کاربران میتوانستند آزادانه نظرات خود را بیان و دیدگاههای خودشان را بدون سانسور در این شبکهها منتشر کنند.
به گزارش شفاآنلاین:اما متاسفانه این فضا فیلتر شده و کاربران به کمک فیلترشکنها و ویپیانهایی که هر روز محدودتر میشوند در تلاش هستند تا به این فضا دسترسی پیدا کنند.
همچنین زمانی که این سوال را میپرسیم که چه زمانی این محدودیتها و فیلترینگ به پایان میرسد، جواب روشنی را دریافت نمیکنیم. طبق گفته سیاستگذاران قرار بر این بود که تا زمانی که شرایط آرام نشود این محدودیتها ادامه دارد. اما به گفته مسوولان شرایط آرام شده اما همچنان کاربران و به خصوص کسبوکارها صدایشان آرام نشده و به این وضعیت اعتراض دارند و تنها یک خواسته دارند؛ دسترسی به اینترنت آزاد و خداحافظی با
فیلترینگ!
زمان رفع محدودیتهای اینترنتی فرا رسیده است
همچنین عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس هم معتقد است که در حال حاضر زمان رفع محدودیتهای اینترنتی که به تصمیم شورای عالی امنیت ملی برقرار شده، فرا رسیده است.
«جلال رشیدیکوچی» فیلترینگ اینترنت در حال حاضر را به «باتوم در فضای مجازی» تشبیه و تاکید کرد فعالیت در شبکههای داخلی برای تبیین مسائل سیاسی کشور و شرکت در جنگ نرم کاربردی ندارد: «از نظر بنده مهمترین فضا برای تبیین مسائل جامعه، بسترهایی است که در فضای مجازی شکل میگیرد. بنده موافقم که امروز فضای مجازی نوعی فضای جنگی است، اما ما باید در آنجا حضور داشته باشیم. اینکه ما میگوییم شبکههای اجتماعی خارجی را فیلتر کرده و در پلتفرمهای داخلی تبیین انجام میدهیم، خوب است اما در پلتفرمهای داخلی برای چه کسی میخواهیم تبیین انجام دهیم؟»
رشیدیکوچی باور دارد افرادی که به وضعیت جامعه نقد دارند در پلتفرمهای داخلی نیستند و صحبت مسوولان برای فضای بینالمللی نیز مخاطبی در پلتفرمهای داخلی ندارد، چرا که حرفها از این بسترها به خارج کشور نمیرسند: «نگاه بنده این است که باید به این مساله نگاه دقیق مبتنی بر اقتضاهای امروز جامعه داشته باشیم. گذشته و عقبه فیلترینگ به این شیوه نشان داده که موفق نبوده است و جز نارضایتی چیزی بهدنبال ندارد. ما باید مسیر خود را اصلاح کنیم. الان که شرایط آرام شده است، علیرغم اینکه عدهای فکر میکنند بهترین فرصت برای بستن شبکههای اجتماعی خارجی است، بنده معتقدم بهترین فرصت برای ساماندادن درست و دقیق است.»
رشیدیکوچی در پایان در گفتوگو با ایسنا تصریح کرد: «حتی بنده معتقدم که «توئیتر» و «یوتیوب» نیز باید رفع فیلتر شوند. وقتی این پلتفرمها رفع فیلتر شود، جمعیتی که در «اینستاگرام» تجمیع شده است، سرشکن میشود. از نظر بنده ما باید به این سمت برویم و این اراده باید در بین خیلی از مسوولان شکل بگیرد.» رشیدیکوچی جزو نمایندگانی بود که با طرح صیانت مخالفت و اخیرا درباره لزوم برقراری اینترنت با سطح دسترسی متفاوت صحبت کرده بود.
تاثیر فیلترینگ روی کنشگران اقتصادی و فضای مجازی اسفبار خواهد بود
در همین خصوص دکتر شهریار شفیعی رییس هیات علمی آکادمی برند ایران گفت: عملا گروهی که قدرت را در کشور در دست دارند توافقی با آزادسازی اینترنت و رفع فیلترینگ بهویژه در خصوص شبکههای اجتماعی ندارند. اینکه تا چه زمانی بخواهند چنین دیدگاهی را داشته باشند و تا چه زمانی نتیجهگیرنده اصلی باشند را قاعدتا در این مورد نمیتوانم تحلیلی داشته باشم.
اما نتیجه آن این خواهد بود که تاثیر آن بر روی کنشگران حوزه اقتصادی و فضای مجازی که به اندازه کافی گفته شده، بسیار اسفبار خواهد بود.
او در ادامه افزود: علاوهبراین، ما از عرضه محصولات و ارزشهای خودمان به جهانیان محروم میشویم. یعنی زمانی که یک پلتفرم جهانی تحریم و فیلتر میشود، فقط به این معنا نیست که دسترسی ما قطع میشود بلکه خود ایرانیان از حقوق وجود چنین بلندگو و پلتفرم قدرتمندی محروم خواهند شد. نتیجه آن هم این است که ما منزویتر خواهیم شد و حرفها و سخنان ما به گوش جهانیان کمتر خواهد رسید.
شفیعی در ادامه بیان کرد: اما گروهی که به شدت دیدگاه حذفی دارند نخواهند گذاشت که با فضای باز شبکههای اجتماعی به یک آشتی برسیم و به این دلیل که نمیتوانند آن را کنترل کنند، حذف میکنند. دیدگاه این دوستان اینگونه است که هرچیزی که کاملا تحت کنترل نباشد باید حذف شود که این دیدگاه با قوانین حاکم بر فضای رقابتی بازار و فضای باز رسانههای اجتماعی در تضاد است.
یک شبکه اجتماعی به اعتماد اجتماعی نیاز دارد
شفیعی ادامه داد: یک شبکه اجتماعی برای اینکه بتواند کار کند فقط به زیرساخت فنی نیاز ندارد بلکه به اعتماد اجتماعی هم نیاز دارد.
بعد از به دست آوردن اعتبار اجتماعی باید بتواند انگیزهای را به وجود آورد که کاربران در آنجا حضور پیدا کنند. همچنین بعد از اینکه بخشی از کاربران در آنجا حضور پیدا کردند، باید بخشی دیگر از بازدیدکنندگان هم حضور داشته باشند که مراحل کوچ و هجرت بسیار زمانبر است. از طرفی بعد از اینکه این اتفاقات رخ داد باید بتوانند محیطی پر از اعتماد، آرامش و آزادی را مهیا کنند که کاربران خودشان را در حالت سانسور درونی قرار ندهند و زمانی که در آن شبکه حضور دارند احساس آرامش داشته باشند. او گفت: من بعید میدانم آنچیزی که به عنوان شبکههای اجتماعی داخلی مطرح است، چنین دیدگاهی را دارا باشد. آنها بر این باورند که با همان استراتژی خودروسازان، افراد را به حضور در شبکههای اجتماعی داخلی وادار کنند. همانطور که سالهاست سوار این تابوتهای متحرک به عنوان خودرو میشویم و برای خرید آن دعوا میکنیم. متاسفانه همین استراتژی و نگاه در ذهنیت این افراد حاکم است.
شهریار شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: البته من نمیخواهم از نظر فنی شبکههای اجتماعی داخلی را ناتوان معرفی کنم. به نظر من این شبکهها از نظر فنی ضعیفتر از شبکههای اجتماعی خارجی نیستند. اما این شبکهها را به آن توانمندیای نمیبینم که بتوانند امنیت و آرامش را برای کاربران ایجاد کنند. جهان صنعت