کد خبر: ۳۱۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۲۱ دی ۱۴۰۱ - 2023January 11
گرانی افسارگسیخته اجاره خانه در پایتخت و اجاره های نجومی و حیرت انگیز آپارتمان‌های مناطق مرغوب و متوسط تهران، هجومی را به بازار اجاره مناطق حاشیه ای شهر ایجاد کرده که برنده آن بنگاه داران و واسطه ها و بازنده آن متقاضیانی هستند که سرپناه برای زندگی هستند.
شفاآنلاین>سلامت> این روزها در ارزان‌ترین مناطق تهران تغییراتی در قیمت مسکن و اجاره اتفاق افتاده که وضعیت را برای مستاجران ترسناک کرده است. اگر به فکر خرید یک آپارتمان بسیار کوچک 40 تا 50 متری حتی 10 سال ساخت به بالا در نقاط ارزان و حاشیه تهران باشید بدانید که میلیارد هم در برابر ارزان ترین منطقه تهران کم می آورد!

 به گزارش شفاآنلاین:آپارتمان‌های کوچک متراژ حدود 50 تا 60 متری - فاقد پارکینگ 5 سال ساخت به بالای مناطق ارزان مثل منطقه 18 و 19 و مناطق حاشیه ای مثل کهریزک را می شد سه ماه قبل، با 900 تا 950 میلیون تومان خریداری کرد اما اکنون همین آپارتمان ها تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت می خورند. البته قیمت ها روزانه بالا می روند و ممکن است وقتی این گزارش را می خوانید چنین فایل هایی در بنگاه های مسکن کهریزک، نایاب شده باشند.

وضعیت در بازار اجاره نیز به تناسب افزایش قیمت خانه به همین منوال پیش رفته و اجاره‌ها برای اقشار مستاجر ترسناک‌تر از قبل شده است. این درحالیست که هنوز تا خردادماه سال 1402 حدود 5 ماه زمان باقی مانده و اگر اجاره ها اکنون نسبت به اول تابستان رشد 40 درصدی کرده ، معلوم نیست 5 ماه دیگر مستاجران باید با چه قیمت هایی برای خود خانه اجاره‌کنند.

با این شرایط مستاجران هر روز به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت اجاره‌ها به نقاط دورتری از حاشیه شهرها رانده می شوند و حتی در حاشیه شهرها هم باید علاوه بر سپردن ودیعه های 150 تا 250 میلیون تومانی، اجاره‌هایی پرداخت کنند که بیش از نیمی از دستمزد ماهانه آنها را می بلعد.

بخشی از افزایش اجاره را می توان به رشد قیمت دلار نسبت داد چرا که وقتی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد افزایش و هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند و وقتی قیمت تمام شده مسکن رشد کرد اجاره ها نیز به تبعیت از آن افزایش پیدا می کنند.

اجاره یک واحد 60 متری در ارزان ترین منطقه تهران چند؟

یک خانوار 3 تا 4 نفره برای زندگی به یک واحد 60 متری نیاز دارد. ارزان ترین فایل های اجاره در شهر تهران را باید در مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 تهران جستجو کرد و دو منطقه 18 و 19 از این بین ارزان تر سایر مناطق اند.بررسی فایل های سپرده شده در سایت های فروش و اجاره آنلاین، نشان می دهد رهن یک واحد 60 متری 8 سال ساخت در یاخچی آباد در طبقه سوم بدون آسانسور و پارکینگ 250 میلیون تومان فایل شده است.

این واحد را می تواند با 150 میلیون تومان رهن و 3 میلیون تومان اجاره نیز در اختیار گرفت. واحد 60 متری در دولتخواه، طبقه پنجم با آسانسور بدون پارکینگ، 270 میلیون تومان به رهن داده می شود. در شهرک شریعتی واحد 60 متری 5 سال ساخت بدون پارکینگ در طبقه همکف یک مجتمع 10 واحدی را می توان با 200 میلیون تومان رهن و ماهیانه 3 میلیون تومان اجاره ، در اختیار گرفت.

در محله بهمن‌یار اجاره یک واحد 58 متری 8 سال ساخت دارای پارکینگ و آسانسور، ماهیانه 4 میلیون تومان است و البته مستاجر باید 150 میلیون نیز بابت در اختیار گرفتن این واحد پول رهن به مالک بپردازد. در نعمت آباد واحد 60 متری 4 سال ساخت را که پارکینگ دارد ولی آسانسور ندارد و در طبقه دوم واقع شده را می‌توان با پرداخت 200 میلیون پول رهن و ماهیانه 3 میلیون و 300 هزار تومان اجاره کرد. در شهرک ولیعصر نیز می‌توان با 200 میلیون تومان ودیعه رهن و ماهیانه 2 میلیون و 800 هزار تومان یک واحد 65 متری 12 سال ساخت را که تازه رنگ آمیزی شده فاقد پارکینگ و آسانسور است را اجاره کرد.

اجاره ها منطبق با قیمت ارز تنظیم می شود

چنانچه از واحدهای مذکور که در مناطق 18 و 19 شهر تهران واقع شده اند و بعضی از آنها در حاشیه شهر قرار دارند دورترشویم و به یکی از حاشیه ای ترین مناطق تهران یعنی کهریزک سر بزنیم قیمت اجاره ها در این منطقه هم سرسام آور است. برای مثال در کهریزک واحد 50 متری 6 سال ساخت را می توان با 150 میلیون رهن و ماهانه 2 میلیون و 500 هزار تومان اجاره کرد.

قیمت تمام رهن برای واحد 70 متری 3 سال ساخت با آسانسور و پارکینگ در این منطقه 250 میلیون تومان است اما این واحد هنوز تکمیل نشده و یک ماه تا کابینت کردن و راه اندازی آسانسور و انشعابات آن زمان در پیش است.شایان ذکر است کارشناسان بازار مسکن معتقدند قیمت اجاره ها در شرایط تورمی کنونی کاملا منطبق با قیمت ارز تنظیم می شود و هر چقدر قیمت ارز افزایش پیدا کند به تبع آن قیمت اجاره هم افزایش پیداخواهد کرد.آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: