کد خبر: ۳۱۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023January 09
همه ایرانی ها با گذرنامه می توانند روادید رایگان ۱۴ روزه و قابل تمدید تا ۱۴ روز دیگررا برای سفر به این کشورها دریافت کنند
شفاآنلاین>سلامت>سفیر ایران در ماداگاسکارو کشورهای اقیانوس هند(موریس، سشیل،کومور) با اشاره به حضور شیرازی درقرن ها پیش در این منطقه خبر از لغو روادید برای اتباع ایرانی داد و گفت: همه ایرانی ها با گذرنامه می توانند روادید رایگان ۱۴ روزه و قابل تمدید تا ۱۴ روز دیگررا برای سفر به این کشورها دریافت کنند؛همچنین مقامات دولتی این کشورهاعلاقمندند هر چه زودتر خطوط پروازی مستقیم ایرانی چه به صورت منظم و چه به صورت چارتری بین دو کشور برقرار شود تا شاید بخشی از گرانی بلیت و دوری مسیر را اینگونه حل کنند.

به گزارش شفاآنلاین:حسن علی بخشی  با اشاره به سابقه حضور ایرانی ها و به خصوص شیرازی ها در حوزه کشورهای اقیانوس هند تاکید کرد: حضورشیرازی ها در کشورهای جزیره ای منطقه غرب اقیانوس هند (ماداگاسکار، موریس، سیشل و کومور) خیلی کهن است. می گویند یک راه ابریشم دریایی بین ایران و این مناطق وجود داشته که در اینجا به «راه ادویه »معروف است. ایرانی یا همان شیرازی ها در سال ۱۵۰۶ میلادی به مجمع الجزایر کومور وارد شده و سلطنت شیرازی ها را تأسیس کرده اند. امروزه قدیمی‌ترین مسجد فرانسه در جزیره مایوت (یکی از ۴ جزیره کومور و مورد مناقشه با فرانسه بر سر مالکیت آن) بنام تسنگونی (Tsingoni) توسط همین شیرازی ها در سال ۱۵۳۸ احداث شده و به نام مسجد شیرازی معروف است. همچنین در ماداگاسکار فرشی به نام «موحر» بافته می شود که همانند فرش ایرانی است. چند کلمه فارسی هم در زبان مالاگاشی پیدا کرده ام و می گویند شیرازی ها یک بنگاه تجاری در شهر ماژونگا در شمال ماداگاسکار دایر کرده بودند.

او معتقد است، لغو روادید اطمینان دادن به اتباع دو کشور برای تردد راحت و بی دغدغه است وبه دلیل مشغله های امروزی گردشگران، لغو روادید در سرعت انتخاب مقصد گردشگران بسیارپراهمیت است.


او با اشاره به اینکه قوانین سرمایه گذاری در ایران بسیار طاقت فرسا،سخت و دست و پاگیراست و سبب ناامیدی سرمایه گذاران می شود، اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد ساکنان این کشورها را مسلمانان و شیعیان متمول «خوجه» تشکیل می دهند.شیعیان خوجه هندی الاصل هستند که به صورت خانوادگی سفر می‌کنند و بیشترین درخواست را برای گردشگری مذهبی و زیارت عتبات عالیات، مشهد وقم دارند. آنها خود را فاقد هویت می دانند و به دنبال یک هویت می گردند. آنها قبلاً ایران را نمی شناختند و حالا که کم کم با کشورمان آشنا می شوند، برای سرمایه گذاری و حتی اسکان در آنجا بسیار علاقه نشان داده اند،تعدادی از آنها درسال های اخیر در کشورمان سرمایه گذاری کرده و حتی مستقر شده اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه کشورهای اقیانوس هند با اشاره به امکانات پزشکی کم و هزینه های درمانی سرسام آور در این کشورها از جذب تعدادی از این افراد در حوزه گردشگری سلامت خبرداد.

او گفت: بسیاری از این افراد برای معالجه ودرمان به کشورهای اروپایی وهند سفر می کنند و با وجود زیر ساخت های درمانی و پزشکی بسیار مناسب، ایران مقصد مناسبی برای این افراد خواهد بود و به این منظور به زودی یادداشت تفاهمی با مسئولان بخش بهداشتی و درمانی ماداگاسکار وموریس وزرای گردشگری و بهداشت و درمان ایران به امضا خواهد رسید.

علی بخشی در ادامه به ظرفیت های متنوع این کشورها برای تجار و سرمایه گذران ایرانی اشاره کرد و گفت: تولید این کشورها عمدتاً نیشکر و بیش از ۹۰ درصد محصولات کشاورزی و دامپروری را از کشورهای مختلف وارد می کنند، بازار بسیار خوبی برای محصولات تولیدی کشورمان است. همچنین به دلیل توجه ویژه به موضوع توریسم و خصوصاً به دلیل وقوع خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در مناطق مختلف دنیا، توجه به این کشور و سکونت در آن بالا رفته و در پی آن موضوع ساخت و ساز رونق خوبی داشته است واز این رو فرصت و بازار مناسبی برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی و صادرات آنها است.

اوهمچنین عنوان کرد: ایران برای صادرات محصولات خود می تواند از مسیر دریایی که برقراری آن به سال های بسیار دور بر می گردد، استفاده می کند.
برچسب ها: مهاجرت ، گردشگران ، ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: