کد خبر: ۳۱۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱ - 2023January 09
شنبه‌شب در حالی تصاویر آتش‌سوزی پاساژ علاء‌الدین تهران در رسانه‌ها دست به دست شد که بارها لیست ساختمان‌های ناایمن تهران از سوی شهرداری، شورای شهر و نهادهای مختلف اعلام شده است و تاکنون هیچ اقدامی درخصوص ایمن‌سازی این ساختمان‌ها صورت نگرفته است.
شفاآنلاین>سلامت>شنبه‌شب در حالی تصاویر آتش‌سوزی پاساژ علاء‌الدین تهران در رسانه‌ها
دست به دست شد که بارها لیست ساختمان‌های ناایمن تهران از سوی شهرداری، شورای شهر و نهادهای مختلف اعلام شده است و تاکنون هیچ اقدامی درخصوص ایمن‌سازی این ساختمان‌ها صورت نگرفته است. 

به گزارش شفاآنلاین:یکی از ساختمان‌هایی که همیشه در این لیست‌ها حضور داشت، پاساژ علاء‌الدین بود که شنبه گذشته آتش گرفت. این حادثه اتفاق ناگواری در پی نداشت ولی می‌توانست این‌گونه باشد! حال تنها ۱۰ روز مانده به سالگرد حادثه پلاسکو که چنین رویدادی رخ داده است، اما سکوت مسوولان مربوطه نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. چه‌بسا ۶ روز پیش، شهردار تهران گفته بود: «امروز اسامی ساختمان‌هایی مطرح شد که شهرداران مناطق محل قرارگیری آنها نیز در جلسه حضور داشتند. البته در منطقه ۱۲ ساختمانی نبود که در این جلسه مطرح شود؛ اما قطعا ساختمان‌های ناایمن این منطقه نیز بررسی می‌شود. ۱۶ هزار ساختمان برای اولین بار در کشور توسط تیم‌های ارزیاب مشترک میان ۹ دستگاه از ابعاد مختلف ایمنی و نه فقط آتش‌نشانی مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

زاکانی همچنین افزود: «ما موضوع را به خود مجموعه‌ها اعلام می‌کنیم. در حقیقت شناسنامه‌هایی برای ساختمان‌ها تهیه می‌شود که مشخص می‌کند آیا ساختمان نیاز به این ایمنی دارد یا خیر و به خود مجموعه اعلام می‌شود. اگر اجباری نیاز باشد این کار را می‌کنیم همان‌طور که برخی مقاومت‌ها در گذشته وجود داشته که منجر به پلمب شده است. بی‌تردید ایمنی برای ما مهم است.»

از سویی دیگر، حجت‌الاسلام مرادی نماینده دادستان تهران در بخش دیگری از این جلسه گفت: «در تهران نیز با همکاری شهرداری تهران و ستاد مدیریت بحران درحال انجام این کار هستیم. اعلام شدن یا نشدن اسامی این ساختمان‌ها بحثی است که در کارگروه مورد ارزیابی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، اما ارائه راهکار مناسب برای هر یک از این موارد و مشخص شدن اقدامات مورد نیاز موضوع بسیار پر اهمیتی است که خوشبختانه این کار در حال انجام است. برخی ایمن‌سازی‌ها به ویژه در گودهای ناایمن تا ۵۰ درصد کار انجام شده است. همچنین فرصت یک ماهه‌ای در این جلسه تعیین شد که راهکارهای مناسب برای ایمن‌سازی‌ها ارائه شود و این موضوع قطعا پیگیری خواهد شد.» با همه اینها، به نظر می‌رسد روند کند پیگیری ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن تهران، با وقوع یک حادثه تمام تصمیم‌گیری‌های شهرداری تهران را نقش بر آب کند.

به داد ساختمان‌های ناایمن نرسند فاجعه رخ می‌دهد
در همین راستا «فریبرز ناطقی‌الهی» استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور  گفت: اخیرا بحث ساختمان‌های ناایمن در بسیاری از محافل داغ شده است. معمولا عنوان ساختمان ناایمن به ساختمان‌هایی اطلاق می‌شود که در رابطه با آتش‌سوزی از ایمنی کافی برخوردار نیستند. کلمه ساختمان ناایمن مربوط به آتش‌سوزی است و در رابطه با مقاومت ساختمان در برابر زلزله نیست. در هر صورت چندی پیش سازمان آتش‌نشانی نام تعدادی از ساختمان‌های ناایمن از جمله مراکز خرید که از نظر کیفی مورد بررسی قرار داده را منتشر کرده بود. حتی بارها به مسوولان مربوطه هشدار داده‌ایم که اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن سودی ندارد، بلکه تمام این ساختمان‌ها باید در برابر آتش ایمن شوند؛ چراکه طبق آمار حدود ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده است که هر لحظه امکان آتش‌سوزی و تخریب ساختمان وجود دارد. ساختمان پلاسکو، قدیمی بود ولی آتش‌سوزی باعث بروز آن مشکلات شد. البته آن سازه هم، فاقد سیستم جانبی و ضد زلزله بود، یعنی اگر کوچک‌ترین زلزله یا یک زلزله متوسط در تهران، رخ می‌داد آن ساختمان فرو می‌ریخت.
وی افزود: چند سال پیش، یک طبقه اضافه بر طبقات موجود پاساژ علاء‌الدین اضافه شد ولی با رای دادگاه و پیگیری شهرداری، آن یک طبقه اضافه در سال ۱۳۹۵ با پتک‌های سنگین تخریب شد. پس از تخریب آن یک طبقه توسط شهرداری، من یک مقاله نوشتم و شدیدا به اقدام شهرداری اعتراض کردم. به نظرم شهرداری با چنین تخریبی، این ساختمان را آسیب‌پذیر و تضعیف کرده است. در آن دوران شهرداری تهران شتاب‌زده و برای جنبه‌های نمایشی و اظهار قدرت این عمل را انجام داد. در آن حالت که یک طبقه ساخته شده بود راه درست، مقاوم‌سازی ساختمان موجود بود، زیرا با آن ضرباتی که به خاطر تخریب آن یک طبقه، به ساختمان علاء‌الدین وارد شد، تمام اتصالات ساختمان تَرَک برداشته، تمام ستون‌ها جابه‌جا شده و تمام کف‌ها و بتون‌ها، تَرک برداشته است. در هر صورت برای مقاوم‌سازی درست، آن ساختمان باید ارزیابی و بعد مقاوم‌سازی شود. به این صورت که این ساختمان باید از پایین یعنی از سطح فونداسیون تا بالا تقویت شود.

این کارشناس اظهار کرد: به نظرم تکرار حادثه پلاسکو در پاساژ علاء‌الدین با آن همه مواد اشتعالزایی که دارد، دور از ذهن نیست. متاسفانه آتش‌سوزی در ساختمان‌هایی مانند پاساژ علاء‌الدین که لوله‌های گاز از تمام ساختمان رد شده است، امکان آتش‌سوزی نیز در آن افزایش پیدا می‌کند. البته این روزها به دلیل سردی هوا بسیاری از ساکنان این پاساژ از وسایل گرمایشی خطرناک استفاده می‌کنند. البته با چنین شرایطی هر فردی می‌تواند بنا به دلایلی این ساختمان را با کوچک‌ترین آتشی به فاجعه عظیم تهران تبدیل کند. بنابراین سازمان آتش‌نشانی باید هر چه سریع‌تر این مقوله را بین مالکان مجموعه و مغازه‌داران ارجاع بدهد تا طبق قوانین کشور، پاساژ علاء‌الدین تهران به سیستم اطفای حریق مجهز شود. البته در حال حاضر تعدادی در آن وجود دارد اما با توجه به وسعت پاساژ کفایت نمی‌کند. البته این روزها نه تنها پاساژ علاء‌الدین بلکه ساختمان‌های زیادی در تهران و شهرستان‌ها هستند که شرایطی بسیار مشابه پلاسکو دارند. بنابراین یک زلزله خفیف یا متوسط و آتش‌سوزی می‌تواند منجر به خطای انسانی و مرگ و میر بسیار شدید در شهرها شود.

او ادامه داد: به نظرم شهرداری تهران نه تنها در رابطه با مسائل فرعی بلکه در رابطه با موضوعات اصلی تهران مانند زلزله، سیل و آتش‌سوزی نیز کم‌کاری کرده است. در هر صورت مسوولان مربوطه باید بدانند که هر سازه‌ یک آستانه تحملی دارد، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یک ساختمان می‌تواند تا ابد سرپا بماند اما اینطور نیست و اگر ساختمان به آستانه تحملش برسد، فرو می‌ریزد. این فروریزش می‌تواند تبعات بسیار زیادی در سطح محله داشته باشد و اگر در محله‌هایی باشند که امکان امدادرسانی دشوار باشد، مشکل دوچندان می‌شود. نمونه‌هایی از این دست ساختمان‌های خطرآفرین را در اطراف بازار تهران داریم که بیشترشان به عنوان انبار استفاده می‌شوند و اگر به آستانه تحمل برسند امکان فروریزش و به دنبال آن آتش‌سوزی و مشکلات دیگر وجود دارد. به همین دلیل پیش از بروز فاجعه باید تمامی ساختمان‌های ناایمن مقاوم‌سازی شوند. وگرنه با بروز یک زلزله، ششصد، هفتصد هزار ساختمان در تهران دچار صدمات جدی می‌شوند.

ناطقی تاکید کرد: البته برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های ناایمن نیازی به پلمب ساختمان نیست، بلکه ساکنان آن می‌توانند نسبت به مقاوم‌سازی آن از روش‌های نوین استفاده کنند. این در حالی است که تجهیز ساختمان در مقابل آتش‌ بسیار راحت‌تر از مقاوم‌سازی در برابر زلزله است.
ایمن‌سازی با سرعت کند

«مهدی بابایی» رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شروع ایمن‌سازی پاساژ علاء‌الدین  گفت: شورای شهر تهران چهار ماه پیش جلسه‌ای در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر برگزار کرد و بحث پاساژ علاء‌الدین نیز به میان آمد. طبق گزارشی که در جلسه عنوان شد ۳۰ تا ۴۰ درصد این ساختمان ایمن‌سازی شده و مابقی آن نیز در شرف انجام است. همچنین طبق خبرها شنبه گذشته به دلیل وجود ضایعات در نمای ساختمان آتش‌سوزی رخ داده است. نکته حائزاهمیت استقرار دائمی آتش‌نشان در این پاساژ است. البته کلیه ساکنان آن نیز آموزش‌های لازم برای اطفای حریق را آموزش دیده‌اند. در هر صورت موضوع ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران جزو اولویت‌های شورای شهر تهران است. اما انتقادهای زیادی به شهرداری تهران وارد است، زیرا سرعت ایمن‌سازی‌ها کند است.
وی افزود: پیش از اتفاق پلاسکو، شهرداری بعد از صدور اخطار به ساختمان مذکور قانونا نمی‌توانست نسبت به پلمب آن اقدام کند. اما در حال حاضر قوه قضاییه با توجه به اینکه ضعف قانونی داریم از جایگاه مدعی‌العموم ورود کرده است. بنابراین زمانی که شهرداری ساختمان ناایمنی را به قوه قضاییه ارسال کند، قوه قضاییه در مرحله اول دستور قطع انشعاب را می‌دهد و در صورت بی‌توجهی مالکان ساختمان در مرحله بعدی دستور پلمب ساختمان را می‌دهد. البته اجرای پلمب برخی ساختمان‌ها سخت‌تر است. البته اخیرا پاساژ آزاد منطقه ۱۱ به دلیل موضوعات ایمن‌سازی پلمب شده است و در حال حاضر در شرف ایمن‌سازی است. مدت این پلمب مشخص نیست. البته در این شرایط اقتصادی به دنبال پلمب ساختمانی نیستیم، به همین دلیل با همکاری ساکنان نیز می‌توان ایمن‌سازی را پیش برد. موضوع جان و مال مردم در اولویت‌های شورای شهر تهران است.
این عضو شورای شهر تهران اظهارکرد: دوره‌های قبلی ایمن‌سازی ساختمان‌ها صرفا بر اصول پایش و اعلام نام ساختمان‌های ناایمن بود. اما امروزه روال ایمن‌سازی بسیاری از ساختمان‌های تهران درصدد اجرایی شدن است. با این حال شورای شهر تهران از روند کند ایمن‌سازی‌ها گله‌مند است، زیرا این موضوع کند پیش می‌رود.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: