کد خبر: ۳۱۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۲ دی ۱۴۰۱ - 2023January 02
خبر داغ این روزها در حوزه سلامت و پزشکی بازهم کرونا است. مردم ایران که چند ماهی بود دیگر نه سراغ ماسک می‌رفتند نه آمار را بررسی می‌کردند که آیا فردی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته یا خیر، دوباره پی‌گیر وضعیت کرونا شدند.
شفاآنلاین>سلامت> خبر داغ این روزها در حوزه سلامت و پزشکی بازهم کرونا است. مردم ایران که چند ماهی بود دیگر نه سراغ ماسک می‌رفتند نه آمار را بررسی می‌کردند که آیا فردی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته یا خیر، دوباره پی‌گیر وضعیت کرونا شدند.

به گزارش شفاآنلاین:وضعیتی که عده‌ای آن را کتمان می‌کنند و عده ‌دیگری نسبت به آن هشدار جدی می‌دهند، هشدار درباره یک وضعیت نگران کننده که سال۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ آن را تجربه کردیم. اتفاقی که اگر بار اول اطلاعاتی درباره آن در دسترس بود، شاید می‌شد جلوی مرگ بسیاری از بیماران را گرفت یا در گام اول از ابتلای آن‌ها دوری کرد. این اتفاق نیفتاد و هزاران نفر به‌خاطر ابتلا به کرونا، مدیریت نادرست، نبود واکسن و... جان خود را از دست دادند.مسئولین در ابتدای امر خواستند تلاش کنند که ورود کرونا به کشور را نپذیرند، اما دیدند که این‌بار نمی‌توانند مثل بهمن ۹۸ دربرابر این موضوع مقاومت کنند. پس از آن دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «موارد ابتلا به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان درحال اوج‌گیری است و موارد ابتلای جهانی ۲۰ درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند. در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش ۵۴ درصدی داشته و مقامات، آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است. به تازگی جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در کشور چین دیده شده است، که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری زیرسویه‌های جدیدBQ.۱ و XBB می‌دهد.»

 اپیدمی و موج جدید
برای بررسی اینکه آیا جامعه آمادگی شروع دوباره کووید 19 را دارد یا خیر به گفت‌وگو با مجید ابهری، جامعه‌شناس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:
او کفت: «اپیدمی بیماری‌های مختلف در جامعه علاوه بر زیان‌های جانی و مالی باعث گسترش تنش‌های عصبی و روحی در جامعه می‌شود. یکی از این بیماری‌های همه‌گیر کرونا یا همان کووید ۱۹ است؛ که ناگهان به جامعه بشری هجوم آورد و بعد از کشورهایی مثل چین، آمریکا، اروپا،از ایران سر درآورد و کشور ما را نیز راحت نگذاشت.در این‌گونه تهاجمات ویروسی در کنار تلفات و زیان‌های مادی جنگ روانی و اغتشاش فکری، که توسط اتاق فکر دشمنان تولید و توسعه پیدا می‌کند، باعت ایجاد مشکلاتی گسترده‌تر و بیشتر از زیان‌های مادی شده است.»

 نبود موقعیت درمانی
یکی از مواردی که در هفت موج قبلی باعث بروز مشکلات زیادی شده بود، بحث دارو بود، داروهایی که یا علاج درمان نبودند، یا خاصیت دارویی نداشتند. بحث واکسن هم سر جای خود که تنها خواسته مردم به یک واکسن ختم می‌شد. ابهری هم در مورد شیوع کرونا به همین مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: «فقدان آمادگی بهداشتی و درمانی در مورد داروهای درمانگر و واکسن‌ها باعث شد این غافلگیری‌ها، زیان‌های مضاعفی ایجاد برای جامعه و مردم ایجاد کند. از یک‌سو خستگی کادر درمانی، کمبود داروها و پر بودن ظرفیت‌های بیمارستان‌ها موجب ازدیاد کشتار و جنگ روانی شد. منظم نبودن ضوابط کنترل بر مرزها، باعث سرعت در نقل و انتقال این بیماری شد که در حال حاضر نیز عده‌ای آگاهانه و عده‌ای نیز ناآگاهانه با بزرگ‌نمایی عوارض و آسیب‌ها موجب زیان‌های روحی و روانی شده‌اند.»

 کادر درمان دیگر نیستند
شاید در همین روزنامه گزارش‌های زیادی از درباره رفتن کادر درمان به کشورهایی چون عمان، امارات و دیگر کشورهای آمریکایی و اروپایی خوانده باشید و نتیجه آن مهاجرت‌ها چه بود؟ این که در حال حاضر با بحرانی به نام کمبود نیروی کادر درمان مواجه شدیم. ابهری با اشاره به همین ماجرا می‌گوید: «در حال حاضر که کادر بهداشتی و پزشکی خسته‌تر از سال‌های گذشته هستند، وارد مرحله‌تازه‌تری شده‌اند و باید به مقابله دوباره با این ویروس بپردازند. از طرفی هم خروج نیروهای بهداشتی مانند پرستاران، بهیاران و در کل کادر درمان باعث ایجاد کاستی‌های نیروی انسانی در مراکز درمانی شده و تحریم‌های ناجوانمردانه نیز ما را مورد هجوم مضاعف قرار داده است.» او در این زمینه ادامه می‌دهد: «مردم به خصوص نخبه‌ها بدون بزرگ‌نمایی اخبار، باید یک، فقط به اخبار و گزارش‌های مراکز رسمی خبر توجه و آن‌ها را قبول کنند. دو، اجازه ندهند اخبار سیاه و شایعات توسط دشمنان تولید و پخش شود. سه، با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست‌ها و رعایت فاصله‌ها، اجازه گسترش بیشتر این ویروس را ندهند. چهار، به محض مشاهده این بیماری در افراد، بیمار را به مراکز درمانی برده و نسبت به بهبود آن فرد اقدام کنند.»

 زیرساخت‌ها فراهم نیست
حالا که ما یکبار تجربه پشت سرگذاشتن ویروس کرونا را داشتیم، باید بپرسیم که پس از دو سال و نیم بالاخره زیرساخت‌ها برای دورکاری و تحصیل در خانه و این قبل موارد فراهم شده یا خیر! این جامعه‌شناس درباره این مسئله می‌گوید: « متاسفانه علی‌رغم تجارب تلخ سال‌های گذشته به علت ضعف آمادگی و فراهم نبودن زیرساخت‌ها از قبیل شبکه‌های اینترنت در تلفن‌همراه، هنوز دورکاری به مفهوم جاری و رایج آن به اجرا در نیامده و همین مسئله باعث افزایش‌های جانی و مالی به سیستم دولتی و مردم خواهد شد.»

 هشدارها پس از دیگری!
روز گذشته بود که ایسنا گزارش داد وزیر بهداشت با اشاره به شناسایی سویه‌های جدید بیماری کرونا در کشور، از آماده‌باش این وزارتخانه خبر داد و بر لزوم واکسیناسیون کرونا در گروه‌های پرخطر و همچنین پوشش ماسک بویژه در اجتماعات تاکید کرد. دکتر بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو موفق‌ترین کشورها در کنترل بیماری کرونا است، گفت: «علت آن نیز در درجه اول همکاری مردم و حمایت آنها، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته جان‌فشانی کادر سلامت است؛ به طوری که نزدیک به سه ماه است که آمار فوتی‌های کرونا در کشور زیر ۱۰ نفر و در برخی روزها نیز صفر است؛ این درحالی است که در دنیا و برخی کشورها مثل ژاپن، آمریکا، آلمان، ایتالیا وضعیت خوب نیست و بر همین اساس هم ما مقداری نگران هستیم.» او به تشکیل جلسه ستاد ملی کرونا در روز گذشته اشاره کرد و افزود: «با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون بویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند.»
وزیر بهداشت گفت: «در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور است. نکته مهم دیگر پوشش ماسک است به‌ویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و ... حتما از ماسک استفاده شود.» او ادامه داد: «در همین راستا نیز روز گذشته به وزیر راه گفتم که در هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند؛ چراکه در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و در داخل کابین می‌چرخد. به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است.» وزیر بهداشت همچنین گفت: «رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش‌آموزی نیز به وزاری مربوطه تذکر داده شد. وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش دو سویه جدید در کشور شناسایی شد. این ویروس‌ها ویژگی‌شان آن است که به سرعت می‌توانند منتشر شوند و همه‌گیری ایجاد کنند و ما در وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش هستیم.»عین‌اللهی در پایان افزود: «روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا بر کنترل مرزها تاکید شد. بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرینشان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی.سی.آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد حتما قرنطینه می‌شود. در مجموع در آماده باشیم.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: