کد خبر: ۳۱۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۲ دی ۱۴۰۱ - 2023January 02
زنگ خطر بروز موج هشتم کرونا در حالی به صدا درآمده که طی سه الی چهار ماه گذشته، ‌روزهای زیادی را با ثبت آمار فوتی صفر کووید شاهد بودیم، اما این بار سویه‌ جدید اومیکرون ورق تازه‌ای از این بیماری را در جهان و ایران نشان داده است.
شفاآنلاین>سلامت>زنگ خطر بروز موج هشتم کرونا در حالی به صدا درآمده که طی سه الی چهار ماه گذشته، ‌روزهای زیادی را با ثبت آمار فوتی صفر کووید شاهد بودیم، اما این بار سویه‌ جدید اومیکرون ورق تازه‌ای از این بیماری را در جهان و ایران نشان داده است.

به گزارش شفاآنلاین:همچنین براساس گزارش‌ها رعایت استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کمتر از ۲۰ درصد است. به همین دلیل «محمد رئیس‌زاده» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتلای ۱۶ برابری افراد واکسن‌نزده‌ به سویه جدید خبر داده است. وی ادامه داد: «آمار دوز اول ۷۷ درصد و دوز دوم ۶۹ درصد است. نکته مهم اینجاست که آمار واکسیناسیون دوز سوم را باید داشته باشیم، ولی هنوز سامانه فعالی برای اینکه بدانیم چه کسی دوز سوم را نزده نداریم.»

به همین دلیل به عقیده متخصصان عفونی اگر استفاده از ماسک مانند قبل الزامی نشود، تعداد مبتلاها و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته به گفته وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها ۳ تن و مبتلایان دو رقمی بوده است. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز چند روز پیش به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و با تصویب مصوباتی، بر پوشش ماسک و انجام واکسیناسیون علیه کرونا به ویژه در افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از نوبت قبلی تزریق واکسن‌شان گذشته، رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی از سوی مردم، تشدید و اهتمام بر مراقبت‌های مرزی در تمام مرزهای کشور و کنترل ورود و خروج مسافران و همچنین لزوم تامین دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها و… تاکید کرد.
در هر صورت باید توجه کرد که دو سویه BQ۱ و XBB از حدود یکی دو ماه پیش در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا تاخت و تازشان را آغاز کرده بودند، به طوری که به گفته برخی کارشناسان، سویه‌های XBB و BQ۱ در فرانسه ۶۰ درصد و در آمریکا حدود ۳۵ درصد مبتلایان جدید را شامل می‌شوند. در عین حال نیز از چند هفته پیش شیوع بالای کووید ۱۹ در کشور چین گزارش شد که البته به گفته متخصصان، به دلیل عدم شفافیت گزارش‌های چینی‌ها نمی‌توان درباره سویه در گردش در این کشور اظهار نظر کرد.

همچنین دیروز ژاپن با ۲۹۲ فوتی رکورددار تلفات در ۲۴ ساعت گذشته بوده است. با این حال وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان اپیدمیولوژی هشدار دادند که طبق الگوی شیوع کرونا طی سه سال گذشته، معمولا بعد از گذشت حدود یک ماه از افزایش موارد در کشورهای اروپایی و آمریکایی، در ایران نیز شاهد افزایش موارد خواهیم بود و بر همین اساس توصیه‌هایی مبنی بر لزوم جدی‌تر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا مطرح می‌شود.
به گفته برخی متخصصان اپیدمیولوژی و کارشناسان حوزه سلامت، به طور کلی بروز هر موجی از بیماری در هر کشوری باید به دقت رصد شود چراکه کرونا نشان داده انتقال بیماری به جامعه جهانی با سرعت بالایی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی انجام شود.

باید توجه کرد که عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای جهت افزایش ابتلا به بیماری در کشورها و از جمله کشور ما باشد.

البته گفته می‌شود که مرگ‌ومیر حاصل از ابتلا به سویه‌های BQ۱ و XBB کمتر است و علائم بیماری‌زایی این سویه‌ها نیز خفیف‌تر از سویه‌های پیشین کرونا است، اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای عدم رعایت پروتکل‌ها و بی‌توجهی به تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا باشد، چراکه ویروس هزار رنگ کرونا قابل پیش‌بینی نبوده و می‌تواند مانند موج‌های پیشین با اندک بی‌توجهی مجددا دچار جهش شود و کشور را دچار مشکل کند. بنابراین با این فرض که ممکن است طی روزهای آتی با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور مواجه شویم، باید بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظیر استفاده از ماسک به ویژه در مکان‌های سربسته یا پرازدحام، رعایت فاصله‌گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را جدی بگیریم و همچنین اگر شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن کرونای‌مان گذشته است، نسبت به تزریق دوز یادآور آن اقدام کنیم.

تذکر به وزیر راه درباره الزام «ماسک» در هواپیما
در همین حال وزیر بهداشت با اشاره به شناسایی سویه‌های جدید بیماری کرونا در کشور، از آماده‌باش این وزارتخانه خبر داد و بر لزوم واکسیناسیون کرونا در گروه‌های پرخطر و همچنین پوشش ماسک به‌ویژه در اجتماعات تاکید کرد.

دکتر بهرام عین‌اللهی افزود: با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون به‌ویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند. در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور است. نکته مهم دیگر پوشش ماسک است به‌ویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و… حتما از ماسک استفاده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز روز گذشته به وزیر راه گفتم که هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند، چراکه در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و داخل کابین می‌چرخد، به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است. رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش‌آموزی نیز به نهادهای مربوطه تذکر داده شد. وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش دو سویه جدید در کشور شناسایی شد. این ویروس‌ها ویژگی‌شان آن است که به سرعت می‌توانند منتشر شوند و همه‌گیری ایجاد کنند و در وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش هستیم.

وزیر بهداشت افزود: روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا بر کنترل مرزها تاکید شد. بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرین‌شان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی‌سی‌آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد حتما قرنطینه می‌شود. در مجموع آماده هستیم.

لزوم تزریق دوز بوستر
دکتر «علیرضا ناجی» رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با اشاره به آغاز پیک هشتم کرونا در ایران گفت: به نظرم خیزش کووید عمدتا با ورود واریانت‌های جدید مرتبط نیست، معمولا پیک‌ها با کاهش سیستم ایمنی در جامعه و آنتی‌بادی‌ها نسبت به کووید رخ می‌دهد. بنابراین موج جدید را نباید گردن این زیرسویه‌ها بیندازیم بلکه نوعی همزمانی بین شرایط مساعد جامعه برای رخداد پیک بیماری و شناسایی زیرسویه‌ها ایجاد شده است. البته در بسیاری از کشورها زیرشاخه‌های BQ۱ و BQ.i۱.۱ با شیوع بیشتر و XBB با شیوع کمتر در حال گردش هستند. سرایت‌پذیری این سویه‌های جدید بسیار زیاد است. همچنین براساس تحقیقات به نظر می‌رسد این دو سویه جدید آنتی‌بادی‌های مونوکلونال را بی‌اثر می‌کند، این در حالی است که این داروها در کمک به محافظت از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در برابر کووید بسیار مهم هستند.

وی افزود: البته به نظرم زیرسویه‌های BQ۱ و XBB در ایران نمی‌تواند پیک بلندی ایجاد کند، زیرا به دلیل ابتلای طبیعی تعداد زیادی از جمعیت طی دو خیز ششم و هفتم، آنتی‌بادی‌های طبیعی در سطح بالایی در بدن افراد وجود دارد، همچنین در ایران واکسیناسیون نسبتا گسترده‌ای چه به‌صورت دوز اول و دوم و چه دوزهای بوستر بعدی انجام شده است که هر دوی این عوامل تا حدودی می‌تواند جامعه را مصون کند و بروز پیک بلند را کاهش دهد. همچنین در هر دوی این زیرسویه‌ها، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بتواند برخلاف خیزش دلتای سال قبل بیماری وخیم‌تر و جدی‌تری حتی نسبت به سویه‌های قبلی اومیکرون ایجاد کند. ممکن است تعداد موارد سرپایی افزایش پیدا کند اما بستری‌ها زیاد نخواهد شد. با اینکه زیرسویه‌های BQ۱ و XBB مشابه همه زیرسویه‌های اومیکرون سرایت بسیار بالایی دارند و ایمن‌گریز‌ند ولی بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کنند، البته درباره یکسری افراد از جمله افراد بالای ۶۵ سال نگرانی‌هایی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد و این افراد را برای تزریق دوز بوستر توصیه می‌کنیم. البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد عدم استقبال مردم از تزریق دوزهای بوستر است چون اطلاعات کافی درباره اثربخشی واکسن‌ها ندارند و متاسفانه ما هم اطلاعات زیادی درباره درصد کارایی واکسن‌ها ندادیم. با این حال مطالعات نشان می‌دهد تزریق دوز بوستر واکسن‌ها می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از بیماری شدید و بستری جلوگیری کند. برای همین دنیا به این نتیجه رسیده است که حتما باید واکسن‌ها ارتقا یابند. امیدواریم هر چه سریع‌تر واکسن‌های ارتقایافته وارد یا حداقل تولید شوند. البته در حال حاضر واکسن برکت‌پلاس براساس پایه اومیکرون ساخته شده است.

این متخصص با تاکید بر تزریق دوز بوستر اظهار کرد: افرادی که شامل گروه‌های پرخطر از جمله افراد چاق، دیابتی، سرطانی، مبتلا به بیماری‌های قلبی و افراد بالای ۶۵ سال می‌شوند اگر در شش ماه گذشته دوز بوستر واکسن را نزده‌اند یا به کووید مبتلا نشده‌اند باید برای زدن دوز بوستر هرچه سریع‌تر اقدام کنند، زیرا اگر موج هشتم کرونا با کمترین تلفات در کوتاه‌ترین زمان هم فروکش کند باز هم واریانت‌های جدیدی جایگزین آن می‌شود. چنین موضوعی یک روند تکاملی است و تا زمانی که واکسن پایان کرونا ساخته نشود، پیک‌های کووید یکی بعد از دیگری اوج می‌گیرند. بنابراین نه تنها ایرانی‌ها بلکه تمام مردم جهان باید به تزریق دوزهای بوستر همانند آنچه که در مورد آنفلوآنزا رخ داده است، عادت کنند. زندگی با کووید شاید بخشی از زندگی ما در آینده باشد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: