کد خبر: ۳۱۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022December 31
آنفولانزا یکی از بیماری‌های ویروسی شایع است که سالانه افراد زیادی را درگیر می‌کند و می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. کودکان به دلیل اینکه درحال‌رشد هستند در معرض خطر بیشتری هستند.

شفاآنلاین>سلامت>آنفولانزا عفونتی است که توسط سویه‌های مختلف ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. این بیماری عمدتاً بینی، گلو و ریه‌ها را درگیر می‌کند، اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کند.

به گزارش شفاآنلاین:آنفولانزا در کودکان سالم بسیار شبیه سرماخوردگی است. بااین‌حال، آنفولانزا می‌تواند باعث بیماری جدی‌تری شود، به‌ویژه در کودکان بسیار خردسال و آن‌هایی که بیماری‌های مزمن دارند.

آنفولانزا عمدتاً در ماه‌های زمستان رخ می‌دهد. هرساله عفونت‌ها توسط گونه‌های کمی متفاوت از ویروس ایجاد می‌شوند. گاهی یکی از این سویه‌ها می‌تواند باعث شیوع گسترده‌تر یا شدیدتر شود (مانند شیوع H1N1 آنفولانزای خوکی در سال 2009).


علائم آنفولانزا در کودکان

آنفولانزا معمولاً با تب ناگهانی و حداقل دو مورد از علائم زیر شروع می‌شود:

درد بدن

سردرد

سرفه یا تنفس پر سروصدا

گلودرد و آبریزش بینی

انرژی کم

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

علائم آنفولانزا در کودکان ممکن است از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. باتوجه‌به سویه ویروس و سیستم ایمنی بدن فرد و دیگر شرایط فیزیکی وی، علائم آنفولانزا در کودکان می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

 

علائم آنفولانزا در کودکان می‌تواند موجب ایجاد چه عوارضی شود؟

آنفولانزا می‌تواند باعث مشکلات شدید تنفسی شود. یک کودک با علائم شدید ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. آنفولانزا می‌تواند منجر به عفونت ریه یا پنومونی شود. در برخی موارد، آنفولانزا می‌تواند منجر به مرگ شود.

کودکانی که دارای سایر بیماری‌هایی هستند که بر تنفس تأثیر می‌گذارند، مانند آسم، در معرض خطر بیشتری برای عوارض آنفولانزا هستند. آسم یا سایر بیماری‌های ریوی نیز می‌تواند توسط آنفولانزا ایجاد شود.

کودکان مبتلا به آنفولانزا نیز بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش هستند.

 

تفاوت علائم آنفولانزا در کودکان و سرماخوردگی چیست؟

در سرماخوردگی تب درجه کمتری دارد؛ اما در آنفولانزا معمولاً تب شدید‌تر است. سردرد در اغلب موارد آنفولانزا وجود دارد؛ اما در سرماخوردگی در بعضی موارد ایجاد می‌شود.

آبریزش بینی، عطسه و گلودرد در سرماخوردگی شایع‌تر است. اما بدن درد، سرفه و خستگی در آنفولانزا شدید‌تر است.

 

باتوجه‌به علائم آنفولانزا در کودکان، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طور که گفتیم، علائم آنفولانزا در کودکان می‌تواند بسیار متنوع باشد. اگر فکر می‌کنید فرزندتان آنفولانزا دارد، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک ممکن است بخواهد آزمایشی انجام دهد تا تأیید کند که آیا فرزندتان آنفولانزا دارد یا خیر.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای آنفولانزا مفید نیستند؛ زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها ویروس‌ها را درمان نمی‌کنند. تنها درصورتی‌که کودک شما مشکوک به عفونت باکتریایی باشد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود؛ بنابراین از مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

علائم آنفولانزا در کودکان مبتلا به دچار نقص ایمنی (به دلیل داروها یا بیماری سیستم ایمنی ضعیفی دارند) می‌تواند جدی‌تر باشد. اگر کودک شما هر یک از این شرایط را دارد و علائم آنفولانزا در کودکان که در بالا ذکر شد را نشان می‌دهد، به پزشک خود مراجعه کنید.

گاهی اوقات داروهای ضد ویروسی (مانند تامیفلو) به کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن پزشکی یا علائم شدید داده می‌شود. این داروها به کودکان سالمی که آنفولانزا دارند داده نمی‌شود، زیرا داروها معمولاً تفاوتی در طول مدت بیماری ندارند. همچنین اگر بیش از 48 ساعت پس از شروع بیماری به آن‌ها داده شود، تأثیر کمی دارند.

 

آنفولانزا در کودکان چگونه منتشر می‌شود؟  

آنفولانزا بسیار مسری است. این بیماری می‌تواند از طریق سرفه و عطسه و با لمس اشیایی که در تماس با بزاق یا مخاط یک فرد آلوده بوده است منتشر شود. فرد مبتلا به آنفولانزا از روز قبل از شروع علائم تا چند روز پس از آن می‌تواند بیماری را به افراد دیگر منتقل کند.

رعایت نکات بهداشتی احتمال ابتلا به آنفولانزا یا انتقال آن به دیگران را کاهش می‌دهد. از جمله:

شستن مرتب دست‌ها به طور کامل

عدم استفاده از لیوان، قاشق و سایر ظروف و وسایل فرد بیمار

تشویق کودکان به سرفه یا عطسه در آرنج خود

استفاده از دستمال کاغذی، به کودک خود بیاموزید که به‌محض استفاده از دستمال کاغذی آن را داخل سطل زباله بیندازد و پس از آن دست‌های خود را بشوید.

اگر کودک شما مبتلا به آنفولانزا است، تا زمانی که بهبود یابد او را از مهدکودک یا مدرسه دورنگه دارید.

 

آیا واکسن در علائم آنفولانزا در کودکان تأثیر دارد؟

واکسن آنفولانزا مؤثرترین راه برای کاهش احتمال ابتلای کودک شما به آنفولانزا است همچنین تزریق واکسن آنفولانزا باعث می‌شود در اپیدمی‌های جدید علائم آنفولانزا در کودکان بسیار خفیف خواهد بود.

این واکسن را می‌توان به هر کودک بالای شش ماه تزریق کرد. تزریق واکسن آنفولانزا اجباری نیست؛ اما به همه افراد توصیه می‌شود.

اگر کودک شما یک بیماری مزمن پزشکی دارد، اکیداً توصیه می‌شود که سالانه واکسن آنفولانزا بزند. تمام اعضای خانواده نیز باید واکسینه شوند تا احتمال قرارگرفتن فرزند شما در معرض آنفولانزا کاهش یابد.

ازآنجایی‌که ویروس آنفولانزا سال‌به‌سال اندکی جهش می‌یابد (تغییر می‌کند)، کودک شما در ابتدای هر فصل آنفولانزا به یک واکسن جدید آنفولانزا نیاز دارد. دو دوز اغلب در سال اول واکسیناسیون برای کودکان زیر 9 سال موردنیاز است.

 

علائم واکسن آنفولانزا در کودکان پس از تزریق واکسن چگونه است؟

عوارض جانبی واکسن شامل درد و قرمزی در محل تزریق است. به‌ندرت ممکن است کودکان دچار تب یا درد شوند که یک تا دو روز طول می‌کشد. این واکسن نمی‌تواند باعث ایجاد خود بیماری آنفولانزا شود؛ زیرا حاوی ویروس آنفولانزای غیرفعال (کشته شده) است.

درحالی‌که واکسن‌های فعلی آنفولانزا با استفاده از مقادیر کوچکی از پروتئین تخم‌مرغ ساخته می‌شوند، تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که واکسن‌های آنفلوانزا برای کودکان مبتلا به آلرژی به تخم‌مرغ یا آنافیلاکسی تخم‌مرغ بی‌خطر هستند. همه کودکان به مدت 15 دقیقه پس از واکسیناسیون تحت‌نظر خواهند بود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: