کد خبر: ۳۱۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۴ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023January 03
یکی از بزرگترین مزایای شنا کردن این است که واقعاً تمام بدن را از سر تا پا به کار می اندازد.

شفاآنلاین >سلامت >عمومی >ورزش >شاید شنیده باشید که کارشناسان به بزرگسالان توصیه می کنند هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت ,ورزشی شدید داشته باشند.


 به گزارش شفاآنلاین: شنا کردن یک راه عالی برای کار کردن کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا تقریباً به اندازه دویدن کالری می سوزاند، بدون اینکه هیچ تاثیری روی استخوان ها و مفاصل شما داشته باشد.شنا کردن چهارمین ورزش محبوب در ایالات متحده است. اما چرا دقیقا؟ مزایای زیادی وجود دارد که می توانید از شنا کردن منظم به دست آورید. برای آشنایی با فواید شنا و نحوه گنجاندن در روال عادی زندگی خود، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید

1. تمام بدن شما را به کار می اندازد

یکی از بزرگترین مزایای شنا کردن این است که واقعاً تمام بدن را از سر تا پا به کار می اندازد.

 شنا کردن:

  • ضربان قلب شما را بدون دادن استرس به بدن افزایش می دهد
  • عضلات را تقویت می کند
  • قدرتمند می سازد
  • استقامت ایجاد می کند

انواع مختلفی وجود دارد که می توانید برای تنوع بخشیدن به تمرین شنای خود از آنها استفاده کنید، از جمله:

  1. کرال سینه
  2. کرال پشت
  3. پروانه
  4. سبک آزاد

هر کدام روی گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف تمرکز می‌کنند و آب مقاومت ملایمی ایجاد می‌کند. مهم نیست چه سبک شنا می کنید، از بیشتر گروه های عضلانی برای حرکت بدن در آب استفاده می کنید.


2.درون بدن را به جوش و خروش می اندازد

در حالی که با شنا کردن عضلات تمرین خوبی دارند، سیستم قلبی عروقی نیز همینطور است. شنا کردن قلب و ریه ها را قوی می کند. شنا آنقدر خوب است که محققان می گویند حتی ممکن است خطر مرگ را کاهش دهد.  برخی مطالعات نشان داده اند که شنا ممکن است به کاهش فشار خون و کنترل قند کمک کند.

3. برای افراد مبتلا به جراحات، آرتریت و... شرایط مناسب ایجاد می کند

مهم است که قبل از شروع یا از سرگیری هر برنامه ورزشی، تأیید پزشک خود را داشته باشید. شنا کردن می تواند یک گزینه ورزشی ایمن برای اکثر افراد با موارد زیر باشد:

  • آرتروز
  • آسیب دیدگی
  • ناتوانی
  • مسائل دیگری که تمرینات با ضربه بالا را دشوار می کند

شنا کردن ممکن است به کاهش برخی از دردها یا بهبودی پس از آسیب کمک کند. مطالعه ای نشان داد که افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش قابل توجهی در درد و سفتی مفاصل گزارش کردند و پس از شرکت در فعالیت هایی مانند شنا و دوچرخه سواری، محدودیت های فیزیکی کمتری را تجربه کردند.

4. گزینه خوبی برای افراد مبتلا به آسم

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا کردن را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می کند. نه تنها این، بلکه تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مانند حبس نفس، کمک می کند ظرفیت ریه را افزایش دهید و کنترل تنفس را به دست بگیرید.

برخی مطالعات نشان می دهد که شنا کردن خطر ابتلا به آسم را به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده برای ضد عفونی کردن استخر افزایش می دهد. در صورت ابتلا به آسم با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی شنا کردن صحبت کنید و در صورت امکان به دنبال استخری باشید که به جای کلر از آب نمک استفاده می کند.

5. برای افراد مبتلا به ام اس مفید است

افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) نیز ممکن است شنا کردن را مفید بدانند. آب اندام ها را شناور و به حمایت از آنها در حین ورزش کمک می کند. آب نیز مقاومت ملایمی ایجاد می کند.

در مطالعه ای یک برنامه شنای 20 هفته ای منجر به کاهش قابل توجه درد در افراد مبتلا به ام اس شد. این افراد همچنین با علائمی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی بهبود یافتند. 

6. کالری را می سوزاند

شنا کردن یک راه کارآمد برای سوزاندن کالری است. یک فرد 160 پوندی(72.5 کیلو) در حالی که با سرعت کم یا متوسط شنا می کند تقریباً 423 کالری در ساعت می سوزاند. همین فرد ممکن است تا ۷۱۵ کیلو کالری در ساعت با شنا کردن با سرعت بیشتری بسوزاند. یک فرد 200 پوندی(90.700 کیلو) که همین فعالیت ها را انجام می دهد بین 528 تا 892 کالری در ساعت می سوزاند. یک فرد 240 پوندی (109 کیلو) ممکن است بین 632 تا 1068 بسوزاند.

برای مقایسه این اعداد با سایر فعالیت‌های کم‌تأثیر رایج، همان فرد 72 کیلویی با پیاده‌روی با سرعت 3.5 مایل در ساعت به مدت 60 دقیقه، تنها حدود 314 کالری می‌سوزاند. یوگا ممکن است فقط 183 کالری در ساعت بسوزاند.

7. خواب را بهبود می بخشد

شنا کردن این قدرت را دارد که کمک کند شب بهتر بخوابید. در مطالعه‌ای بر روی افراد مسن مبتلا به بی‌خوابی، شرکت‌کنندگان افزایش کیفیت زندگی و خواب را پس از انجام تمرینات هوازی منظم گزارش کردند.

نزدیک به 50 درصد از افراد مسن، سطحی از بی خوابی را تجربه می کنند، بنابراین این خبر بسیار خوبی است. این مطالعه بر روی همه انواع تمرینات هوازی، از جمله دوچرخه سواری، شنا و... متمرکز بود.

شنا برای طیف وسیعی از افرادی که با مسائل فیزیکی سروکار دارند که باعث می‌شود سایر ورزش‌ها، مانند دویدن، جذابیت کمتری داشته باشند، در دسترس است. این می تواند شنا را به انتخاب خوبی برای افراد مسن تر تبدیل کند که به دنبال بهبود خواب خود هستند.

8. خلق و خوی را تقویت می کند

محققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را مورد  ارزیابی قرار دادند و پس از شرکت در یک برنامه 12 هفته ای شناگران ، بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده کردند. شنا و تمرینات آبی فقط از نظر روانی برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید نیستند. نشان داده شده  که ورزش باعث تقویت خلق و خوی افراد دیگر نیز می شود.

9. به مدیریت استرس کمک می کند

محققان گروهی از شناگران را بلافاصله قبل و بعد از شنا در YMCA در تایپه تایوان مورد بررسی قرار دادند. از 101 نفر ، 44 نفر گزارش دادند که افسردگی خفیف و احساس استرس مرتبط با زندگی پر مشغله داشتند. پس از شنا، تعداد افرادی که هنوز احساس استرس داشتند به 8 نفر کاهش یافت.

در حالی که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، محققان به این نتیجه رسیدند که شنا یک راه بالقوه قدرتمند برای کاهش سریع استرس است.

10. ایمن در دوران بارداری

زنان باردار و نوزادانشان نیز می توانند پاداش های شگفت انگیزی از شنا کردن دریافت کنند. در یک مطالعه روی حیوانات، نشان داده شد که شنای یک موش مادر رشد مغز را در فرزندانش تغییر می دهد. حتی ممکن است از نوزادان در برابر نوعی مشکل عصبی به نام هیپوکسی-ایسکمی محافظت کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

جدای از فواید بالقوه شنا کردن برای جنین، شنا فعالیتی است که می تواند در هر دوره سه ماهه بارداری انجام شود.

مطالعه دیگری  نشان نمی‌دهد که شنا کردن در استخرهای کلردار در دوران بارداری هیچ اثر نامطلوبی را بر جای بگذارد. در واقع، زنان بارداری که در اوایل تا اواسط بارداری شنا می کردند، خطر زایمان زودرس و نقایص مادرزادی کمتری داشتند.

به خاطر داشته باشید که در حالی که شنا به طور کلی در دوران بارداری ایمن تلقی می شود، برخی از زنان ممکن است به دلیل عوارض بارداری محدودیت فعالیت داشته باشند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید و اگر عوارضی دارید، در مورد فعالیت های ایمن بپرسید.

11. برای کودکان عالی است

کودکان به حداقل 60 دقیقه ورزش هوازی روزانه نیاز دارند. نیازی هم نیست که یک کار طاقت فرسا باشد. شنا کردن یک فعالیت سرگرم کننده است و لزوماً مانند ورزش نیست.

فرزند شما می تواند یا به کلاس های آموزشی شنا برود  یا عضوی از یک تیم شنا باشد. شنا کردن بدون قید و بند نیز برای کودکان همیشه جذاب است.

12. مقرون به صرفه

شنا ممکن است یک گزینه ورزشی مقرون به صرفه در مقایسه با برخی ورزش های دیگر مانند دوچرخه سواری باشد. بسیاری از استخرها نرخ های معقولی را برای عضویت ارائه می دهند. 

خطرات

شنا کردن برای اکثر افراد بی خطر است اما مانند هر فعالیت دیگری، شنا کردن نیز خطرات خاصی دارد. اگر آسیب دیدید یا شرایط پزشکی خاصی دارید، حتما قبل از شنا با پزشک خود مشورت کنید.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس ممکن است در آب کلردار استخر بیشتر تحریک شوند. پزشک بهترین منبع برای دستورالعمل های منحصر به فرد برای سلامتی شماست.

ایمنی 

نکات ایمنی شنا زیر می تواند به کاهش خطر شنا کردن کمک کند:

  • در مناطقی که برای شنا تعیین شده ، مانند استخرها و بخش‌هایی از دریاچه‌ها و دیگر آب‌ها شنا کنید.
  • در صورت امکان در مناطقی که تحت نظارت ناجیان غریق است شنا کنید.
  • اگر با نظارت نجات غریق شنا نمی کنید، یکی از دوستانتان همراه شما باشد.
  • اگر در این ورزش تازه کار هستید، آموزش شنا را در نظر بگیرید
  • هنگام شنا در فضای باز برای محافظت از پوست خود از کرم ضد آفتاب حداقل SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از شنا کردن خودداری کنید. زمانی که خورشید در بالاترین سطح آسمان قرار دارد.
  • نوشیدن آب را فراموش نکنید، حتی اگر تشنه نیستید. ممکن است از آب احساس سیرآب بودن داشته باشد، اما هنگام شنا دچار کم آبی خواهید شد. مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی های حاوی الکل یا کافئین خودداری کنید.
  • کودکان باید همیشه در آب تحت نظارت باشند. هرگز اجازه ندهید کودکان به تنهایی شنا کنند تا از خطر غرق شدن در امان بمانند.
مهتاب لطفیان- اقتصادآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: