کد خبر: ۳۱۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۶ دی ۱۴۰۱ - 2022December 27
نباید با حرف‌های ژورنالیستی عملیات سیاسی انجام داد. هنگام حرف‌زدن باید خدا را در نظر گرفت.
شفاآنلاین>سلامت>جلسه شورای شهر تهران روز گذشته با پخش تصاویری از عباس شیبانی آغاز شد. اولین سوگندی که در شورای دوم یاد کرد، پخش تذکر همیشگی او درخصوص خروج یک خودروی قدیمی در ازای پلاک‌کردن یک خودروی نو؛ تذکری که او بیش از 10 سال بارها در صحن شورای شهر تهران تکرار کرد تا آنجا که حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای دوم و سوم شهر تهران، از دولت خواست به این تذکر که بیش از 10 بار در صحن شورای شهر تکرار شده است، پاسخ دهد.

به گزارش شفاآنلاین:  او در زمان عضویتش در شورای شهر نخستین عضوی بود که به صحن شورا می‌آمد و به سایر اعضا نیز تذکر می‌داد که نظم را رعایت کنند. یکی دیگر از تذکرهای پرتکرار او تخریب اضافه‌طبقات ساختمان‌هایی بود که به صورت غیرقانونی اقدام به ساخت اضافه‌بنا می‌کردند. به اعتقاد او این تخریب بهترین راه برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی بود. او که به دلیل کهولت سن از شورای چهارم دیگر در انتخابات شوراها شرکت نکرد، روز پنجشنبه هفته گذشته درگذشت.

اما جلسه شورای شهر تهران به دو موضوع آمادگی تهران در برابر بحران‌ها و بررسی اصلاحیه مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران اختصاص داشت. موضوع دوم کمی فضای شورای شهر تهران را متهلب کرد. مهدی اقراریان در جریان بررسی این لایحه گفت: این‌گونه نباشد که شهرداری «فاقد» عمل کند و سپس بگوید مجوز را از شورا می‌گیریم چون کمیسیون برنامه و بودجه از خودمان است. این اتفاق خوبی نیست و من نسبت به این موضوع منتقدم. شهرداری نباید تصور کند که کمیسیون برنامه و بودجه از خودشان است و مصوبه فاقد عمل‌کردن را می‌گیرند.

این سخن او واکنش برخی از اعضای این کمیسیون را در پی داشت. میثم مظفر گفت:‌ نباید با حرف‌های ژورنالیستی عملیات سیاسی انجام داد. هنگام حرف‌زدن باید خدا را در نظر گرفت. کسانی که تهمت می‌زنند باید در محضر خدا پاسخ‌گو باشند.آخوندی هم گفت: ‌برخی دوستان حرف‌های کیلویی و بی‌ربط می‌زنند؛ بالغ بر ۲۰ جلسه تخصصی با حضور مدیرکل برنامه‌ و بودجه برگزار شده است. تریبون شورا مقدس است، نباید از آن حرف سیاسی زد.

پرویز سروری هم در واکنش به این سخنان گفت: ‌اینکه کسی بخواهد به دیگران تهمت بزند یا اهانت کند، بسیار زشت است. اینکه می‌گویند کمیسیونی از آنِ شهرداری است، اگر تهمت و توهین نیست، چیست؟مهدی چمران سخنان اقرایان را مصداق تهمت ندانست. او خطاب به سروری گفت اگر بحث تهمت را مطرح کنید که دیگر نمی‌شود حرفی را از این تریبون مطرح کرد.

ناصر امانی هم با یادآوری اینکه حرف‌های اقراریان از سر دلسوزی است، یادآوری کرد که در این کمیسیون او و حبیب کاشانی هم حضور دارند و در جلسه نخست بررسی اصلاحیه بودجه کمیسیون با بخش‌هایی از این لایحه مخالفت کرد.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم در حاشیه شورای شهر تهران درباره تنش‌زاشدن محیط شورا در چند جلسه اخیر، به رسانه‌ها گفت: با اینکه اعضای شورا به لحاظ سیاسی گرایش یکسانی دارند اما در فکر و تخصص، نظرات مختلفی دارند و گاهی در بیان نظرات تخصصی دچار تعارض و حتی تضاد می‌شوند که البته این مسئله خوب است؛ چراکه اگر همه در مسائل کارشناسی یک‌صدا بودند تبدیل به شورای فرمایشی می‌شدند که قابل قبول و پذیرش نیست. البته این نکته را که چرا برخی اعضا به نتایجی می‌رسند باید از خودشان سؤال کنیم که بر چه اساسی به این نظراتی که بیان می‌کنند، می‌رسند.

در ابتدای جلسه شورای شهر مهدی چمران با اشاره به روز ملی ایمنی گفت: در تهران و سایر شهرهای کشور شاهد ساخت‌وسازهایی بوده‌ایم که در طول ساخت فرو ریخته‌اند. ایران کشوری زلزله‌خیز است و در حوزه بلاخیزی جزء ۱۰ کشور اول جهان محسوب می‌شود و بنابراین باید ساخت‌وسازهایمان بر اساس استانداردها باشد تا شاهد بروز مشکلات متعدد نباشیم. در صورت وقوع زلزله در تهران با وجود ترافیک بسیار و خیابان‌های باریک، فاجعه بزرگ تاریخ رخ خواهد داد.

در ادامه جلسه هم رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گزارشی از فعالیت‌های شهرداری در حوزه بحران ارائه کرد و گفت:‌ در این دوره سند ایمنی کالبدی در قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهیه شد و تمام شئون ایمنی در سطح شهر ازجمله بافت‌ها، معابر، مترو، بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و دیگر بخش‌ها در این سند پیش‌بینی شد.

علی نصیری گفت: از بین گودهای پرخطر تحت مالکیت شهرداری، برای رفع خطر گود برج میلاد ستاد تشکیل شد و از محل اعتبارات در اختیار شخص شهردار، ایمن‌سازی این گود به پیشرفت ۴۶‌درصدی رسیده و در حال انجام است.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ۹ تفاهم‌نامه بین شهرداری با وزارت کشور منعقد شده است، یادآور شد: ۲۲ تیم در مناطق ۲۲گانه حضور دارند و هر روز چند ساختمان را از تمام ابعاد ارزیابی اولیه می‌کنند که تاکنون ۵۲۲ ساختمان مهم و بلندمرتبه را بررسی کرده‌ایم.

سیدمحمد آقامیری هم با اشاره به قانون بازگشت در زلزله گفت: 30 سال از دوره بازگشت زلزله با بزرگای هفت‌ریشتری گذشته است؛ یعنی ۳۰ سال پیش باید چنین زلزله‌ای می‌آمد و الان ما در وقت اضافه هستیم که زلزله به ما داده است و هر چقدر کانون زلزله به مرکز تهران نزدیک‌تر باشد، خسارت بیشتر می‌شود.

او با بیان اینکه من از مدیریت قبلی شهری در مورد میزان آمادگی تهران برای مقابله با زلزله پرسیدم و آنها گفتند که تنها ۲۰ درصد آمادگی وجود دارد، تصریح کرد: این یک فاجعه است و حالا از مدیران فعلی می‌پرسم که تهران با این حجم زلزله و خساراتی که می‌تواند به دنبال داشته باشد و متأسفانه حجم بزرگ بافت فرسوده شهر، چند درصد در مقابل زلزله ایمن است؟

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم در تذکری گفت: اگر بحران واقعی در تهران روی دهد و دامن برخی مدیران و عوامل بحران را بگیرد، چه کسی قرار است بحران را در تهران اداره کند؟ آیا در کشور، استان‌های معین برای بحران‌های محلات آموزش دیده و با تجهیزات، مأموریت و تکالیف آشنا هستند که در زمان بحران خدمت‌رسانی کنند؟

وی با تأکید بر نظارت بر لزوم نگهداری تجهیزات و استانداردهای لازم توسط نیروها، یادآور شد: می‌توان برای ساختمان‌هایی که در سطح شهر تهران ساخته می‌شوند یا موجود هستند، با سیاست‌های تشویقی زمینه را ایجاد کرد که حداقل نیازها و مشکلات اولیه را برای جلوگیری از بحران برطرف کنند و بتوانند نیاز خود را از برق سولار تأمین کنند.عباسی ادامه داد: اراضی ذخیره شهری به عنوان سرمایه‌های شهر کارکردی برای آیندگان است و باید مراقبت شود؛ چراکه روزی که نیاز به استفاده از آنها باشد، روز تلخ و مصیبت‌باری خواهد بود.

وی در پایان همچنین تصریح کرد: پروانه‌ای در شهر تهران صادر شد و در کمیسیون ماده ۵ درخصوص یکی از ساختمان‌های پراهمیت که سالن اجتماعات، طبقات بالا، اقامتگاه و رستوران دارد، مطرح شد که روی یکی از گسل‌های خطرناک تهران قرار گرفته و سؤال من این است که چه اقدامی از سوی سازمان مدیریت بحران برای پیشگیری از ساخت‌وساز یا رعایت ایمنی کامل از لحاظ ابعاد جامع ایمن‌سازی این ساختمان‌ها صورت گرفته است؟

مهدی اقراریان هم در تذکری در واکنش به این گزارش گفت: تجمع یک جمعیت ۹ میلیون نفری در شب در جغرافیایی مانند تهران با چنین زیرساخت‌های حمل‌ونقل، آب، ترافیک و... خود بحرانی جدی است.

‌او در واکنش به گزارش تفصیلی ارائه‌شده رئیس سازمان بحران شهرداری در صحن شورا ادامه داد: ما در شهرداری تهران دو مدل برنامه داریم؛ یکی چهارساله و یکی یک‌سالانه. گزارش‌دهی‌های این‌چنینی خوب است، اما باید با پیوست برنامه عملیاتی و شاخص‌محوری همراه باشد و این معطوف به کل گزارش‌های سازمان‌های شهرداری تهران است.‌او ادامه داد: مصوبه ساماندهی و توسعه خدمات امداد و کوهستان که شورای شهر تصویب کرده، کاملا ساکت و تعطیل است.

بودجه تراموا خط خورد

در ادامه این جلسه «اصلاحیه مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» بررسی شد. لایحه ارائه‌شده از سوی شهرداری بیشتر مشمول افزایش حقوق، مزایا و جبران هزینه‌های 1401 است؛ به‌طوری‌که رقم درخورتوجهی از شش هزار میلیارد به این موضوع اختصاص یافته است.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در این زمینه گفت: در بررسی‌های انجام‌شده و جمع‌بندی نظرات کمیسیون‌های تخصصی از مجموع شش‌هزارو 43 میلیارد، رقم پنج‌هزارو 110 میلیارد تأیید و حدود ۹۳۳ میلیارد تومان از این مبلغ پیشنهادی کاهش یافته است.

همچنین ارقام پیشنهادشده درباره پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای ازجمله احداث تراموا و خط 10 مترو براساس نظر کمیسیون حمل‌ونقل مورد پذیرش قرار نگرفت، همچنین جداول اولیه حقوق و مزایا که شهرداری ارائه داد، بسیار کلی بود که درخواست شد تا این جداول براساس ردیف‌های مصوب در بودجه ۱۴۰۱ تنظیم شوند. دیگر موارد مطرح‌شده از سوی شهرداری از نظر ما قابلیت استفاده از اختیار ماده ۲۸ را داشته و شهرداری می‌تواند با استفاده از همین ماده 10 درصد جابه‌جایی را داشته باشد و مسائل را حل‌وفصل کند و دیگر نیاز به مطرح‌شدن در اصلاحیه نیست.

نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با تأکید بر اینکه باید بخشی از هزینه‌ها را صرفه‌جویی و از سرجمع بخش هزینه‌ها بودجه اصلاح شود، گفت: هزینه‌ها نباید از مرز ۶۰ درصد بودجه هزینه‌ای افزایش پیدا کند. درمورد ردیف‌های کاهشی، دادن زمان یک‌ماهه به شهرداری برای ارائه ردیف‌ها درست نیست؛ بلکه ما باید بدانیم که از کدام ردیف کم و به کدام ردیف اضافه شده است؛ ضمن اینکه در اصلاحیه بودجه درخصوص افزایش ردیف سرمایه‌ای‌ها هم شاهد افزایش ردیف‌هایی هستیم که بودجه صفر داشتند.

مهدی اقراریان هم با بیان اینکه نام ما را جزء منتقدان به نحوه بودجه‌ریزی بنویسند، گفت: در جداول ارائه‌شده ردیف‌ها متداخل است؛ مشخص نیست چه میزان افزایش برای چه ردیفی و برای چه موضوعی مورد نیاز است. باید ذره‌بین در دست بگیریم و ردیف‌ها را پیدا کنیم.

او یادآور شد: اصلاحیه درباره حقوق و دستمزد منطقی است؛ آن هم اصلاحیه درباره حقوق و دستمزدی که مشخص است؛ نه اینکه به بهانه افزایش حقوق و دستمزد برویم به‌کارگیری دیگری داشته باشیم. فرض کنیدو در پایگاه بلامشخصی مانند شهر، کسانی را بیاوریم که علیه اعضای شورای اسلامی شهر تولید محتوا کنند. خواهش می‌کنم به این موضوع توجه کنید که اگر قرار است به روزنامه همشهری کمک کنید، براساس حقوق مصوب خود و بر مبنای شاخص‌ها عمل شود. اقراریان افزود: به من گزارش دادند در سازمان بهشت زهرا فراتر از حقوق و دستمزد، پرداختی دارند؛ مگر می‌شود خارج از حقوق و دستمزد عمل کرد؟

مهدی چمران، با بیان این نکته که ارجاع اختیارات یا بخشی از آن به جایی دیگر تنها مشکلات را تشدید می‌کند، گفت: ما اعلام کردیم که کمبود بودجه داریم و از بسیاری از موارد مانند حمل‌ونقل کسر بودجه صورت گرفته تا به حقوق اضافه شود؛ بنابراین بودجه تنها در صورت ضرورت اختصاص می‌یابد و درحال‌حاضر اختصاص بودجه به نمایشگاه شهر آفتاب و همشهری و... ضرورتی ندارد و منطقی نیست.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، نیز در ادامه ضمن اعلام مخالفت خود درخصوص اختصاص بودجه به موارد غیرضرور تذکر داد: درباره شهر آفتاب هم همه می‌دانند که متراژ 30 هزار متر مربع جواب‌گوی حجم بالای تقاضا و حضور است و به‌ندرت نیاز به بیش از این متراژ است؛ بنابراین به نظر می‌رسد اختصاص این اعتبار در اینجا ضرورتی ندارد.

میثم مظفر، عضو شورا، نیز با اشاره به وضعیت مسیرها و جاده‌های منتهی به نمایشگاه متذکر شد: بهتر است بودجه در نظر گرفته‌شده به هموارسازی جاده‌های دسترسی به نمایشگاه مانند مباحث ترافیکی و حمل‌ونقل اختصاص یابد؛ این اقدام واجب است و تا زمانی که این واجبات انجام نشده، اختصاص این بودجه به بحث متراژ ضروری نیست و این بهانه‌ای است که دولت ارائه می‌دهد.

حبیب کاشانی، عضو دیگر شورا، نیز در جریان بررسی این لایحه با بیان این نکته که در بودجه‌بندی امسال مبلغ 40 میلیارد تومان به شهر آفتاب اختصاص داده شده که حاصل بررسی‌های انجام‌شده و ارزیابی تمام جوانب است، تذکر داد: بودجه 1401 را ما بستیم که برای شهر آفتاب 40 میلیارد اختصاص داده‌ایم و حالا درخواست 110 میلیارد منطقی نیست.

خزانه‌دار شورا تصریح کرد: ما همه جوانب را بررسی کرده‌ایم؛ در بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها مشکل مردم به‌ویژه قشر دانشجو موضوع حمل‌ونقل است. اگر درحال‌حاضر بنا بر این ارزیابی‌ها به جای تعمیر راه‌های ارتباطی به موضوع افزایش درآمد بپردازیم، درست نیست.کاشانی تأکید کرد: درحال‌حاضر اولویت اصلی ما شهر آفتاب نیست و با توجه به محدودیت بودجه این موضوع اولویت ندارد، اولویت اصلی باید حمل‌ونقل عمومی باشد.

آقامیری نیز درخصوص پایدارسازی گود برج میلاد تذکر داد: ما هنوز نمی‌دانیم بودجه‌ای که اختصاص داده شده است، برای این منظور تحقق یافته یا خیر؟آخوندی در پاسخ گفت: این مشکل در جلسه‌ای که برگزار شد، حل شده است.

در پایان درخصوص ردیف‌های اصلاحی ارائه‌شده، رأی‌گیری شد که تنها موضوع اصلی افزایش حقوق و دستمزدهای کارکنان شهرداری و نیز ایمن‌سازی گود کنار برج میلاد و تکمیل ساختمان اداری شهرداری منطقه شش تصویب شد. همچنین مصوب شد شهرداری در مدت یک هفته جدول کاهشی ردیف‌های اصلاحی تصویب‌شده را برای تأیید به شورا ارائه دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: