کد خبر: ۳۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 21
فوق تخصص ريه در گفتگو با شفاآنلاين هشدارداد:
شفا آنلاین: امروزه شاهد تجمع نوجوانان و جوانان دور هم برای کشیدن سیگار و قلیان هستیم به گونه ای که انگار تنها تفریح آنان همین هاست. در حالی که یک فوق تخصص بیماری های ریوی استعمال دخانیات را عامل ابتلا به انواع سرطان ها می داند.

دکتر حمید سهراب پور در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: در واقع ثابت شده استعمال دخانیات منجر به بروز بسیاری از بیماری های عمده در دستگاه تنفس نظیر برونشیت مزمن و آمفیزم می شود.

وی با اشاره به این که درصد قابل توجهی از سرطان های ریه ناشی از مصرف قلیان و سیگار است، تصریح کرد: همچنین استعمال دخانیات با ابتلا به سرطان حنجره، لب، زبان، مثانه و... بی ارتباط نیست.

متخصص داخلی با تأکید بر این که متأسفانه اعتیاد به سیگار و قلیان دروازه اعتیادهای دیگر است ادامه داد: با شروع مصرف سیگار و قلیان اعتیاد هم با آن همراه می شود. از طرفی نيز ترک آن هم بسیار دشوار است به گونه ای که تنها 20 درصد از افراد سیگاری توفیق ترک می یابند و 80 درصد دیگر موفق نمی شوند.

وی توصیه کرد: جوانان بايد سعي كنند از همان ابتدا خود را گرفتار و آلوده سیگار و قلیان نکنند، بلکه با روش های سالم دیگری نظیر ورزش در هوای آزاد، کوهپيمایی، نقاشی، تئاتر موسیقی و... اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: بر اساس تجربه و از دیدگاه روانپزشکی اثبات شده افراد سیگاری و قلیانی که از سنین نوجوانی ( 14 تا 15 سالگی) و جوانی مصرف آن را آغاز کرده اند احساس بزرگ شدن کاذب به آنان دست می دهد.

وی اظهار کرد: در حالی که والدین باید با شخصیت و مسئولیت دادن به فرزندان احساس بزرگی واقعی را به آنها بدهند نه این که آنها با کشیدن سیگار به صورت غلط و کاذب به چنین امری دست یابند.

سهراب پور در ادامه گفتگو با شفا آنلاین یادآور شد: اولیاء و مربیان برای رشد شخصیت جوانان و بزرگسالان وظیفه ای متقابل دارند، همچنین در کتب درسی هم باید مضرات و خطرات ناشی از مصرف سیگار و قلیان در آموزش های کلاسیک وارد شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: