کد خبر: ۳۱۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 20
 وضعيت آلودگي هوا در بسياري از شهرهاي ايران بحراني است؛ اوضاع و احوالي که عنوان مرگ خاموش را به خود اختصاص داده است.
شفاآنلاین>سلامت> وضعيت آلودگي هوا در بسياري از شهرهاي ايران بحراني است؛ اوضاع و احوالي که عنوان مرگ خاموش را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شفاآنلاین: فيلترينگ اگر اجازه بدهد و به فضاي مجازي اگر بتوانيد سري بزنيد، گلايه‌هاي شهروندان از نقاط مختلف کشور را در قالب فيلم و تصوير و متن و کامنت‌ها خواهيد ديد. مردم از بدتر شدن حال بيماران و اوضاع بحراني آن‌ها نوشته‌اند و مازوت واژه‌اي است تکرارشدني در ميان اين نظرها. از سوي بسياري کارشناسان هم يکي از دلايل اصلي آلودگي اخير هواي کشور به ويژه در شهرهاي بزرگ، مازوت سوزي عنوان شده است. مازوت سوزي در نيروگاه‌هاي برخي استان‌ها صورت مي‌گيرد. يکي از اين نيروگاه‌هايي که همچنان به مازوت سوزي ادامه مي‌دهد، نيروگاه شازند شهر اراک است؛ اراکي که به گفته شهروندانش هوا ندارد. مدير کل حفاظت محيط زيست خوزستان هم در مورد آلودگي هوا گفته بود که هيچ سيستمي براي کنترل آلاينده‌هاي ناشي از سوخت مازوت در نيروگاه رامين اهواز تعبيه نشده. اينطور به نظر مي‌رسد که مسئولين در ايران راهکار عملي و بلندمدتي براي اين مشکل ندارند. معاون وزير نفت درباره سوخت مازوت، به شرايط کمبود گاز اشاره کرده و گفته با توجه به رشد حدود 300درصدي مصرف گاز طبيعي در بخش خانگي و تجاري و صنايع غير عمده و حمل و نقل و در نتيجه کاهش شديد گاز قابل تخصيص به صنايع بزرگ و به‌ويژه نيروگاه‌هاي حرارتي توليد برق، استفاده از سوخت دوم(پشتيبان) که سوخت مايع نفت‌گاز و نفت‌کوره (مازوت) است، ضرورتي اجتناب‌ناپذير است روز گذشته شروين تبريزي، مسئول روابط عمومي اورژانش تهران از افزايش مراجعه کنندگان به اورژانس، خبر داده و گفته: «در روزهاي آلودگي هوا به نسبت روزهاي ديگر 10 تا 15درصد مراجعه بيماران افزايش يافته است. ما تقريبا از 19 تا 21 آذر، هزار و 600 مريض تنفسي داشتيم که از اين تعداد 328 نفر به مراکز درماني انتقال يافته‌اند.» بنا به گفته‌هاي او «از 24 تا 26 آذر ماه در مجموع حدود دو هزار و 400 نفر در اين سه روز مشکل قلبي و تنفسي پيدا کرده‌اند؛ از 11 تا 18 آذر، 8 هزار و 500 ماموريت قلبي و تنفسي داشتيم که آمار سه روز هفته جاري از کل هفته ياد شده، بيشتر بوده است!» مطابق آماري که اعلام شده است، آلودگي هوا عامل مرگ سالانه بيش از 40 هزار نفر در کشور است و مي‌تواند به قيمت جان افراد تمام شود.

تنها راهکار مسئولان؛ از خانه خارج نشويد!

بنابر اعلام شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، شاخص آلودگي هوا در حال حاضر روي عدد 131 و کيفيت هواي پايتخت براي گروه‌هاي حساس ناسالم است. بنا بر پيش‌بيني‌هاي انجام‌شده با تداوم شرايط پايدار جوي و عدم وزش باد مؤثر هم‌زمان با افزايش ترافيک صبحگاهي بر ميزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کيفيت هوا در بيشتر مناطق به‌ ويژه مناطق پرتردد در وضعيت ناسالم و ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار خواهد گرفت. تداوم اين شرايط جوي در طول روز از پراکندگي آلاينده‌ها جلوگيري خواهد کرد. افزايش نسبي تندي باد در برخي ساعات تا حدودي سبب کاهش غلظت آلاينده‌ها خواهد شد، با اين حال افزايش ترافيک شامگاهي غلظت آلاينده‌ها و برقراري وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس در بيشتر مناطق را به‌ دنبال خواهد داشت‌. عدم وزش باد مؤثر با افزايش تردد خودروها باعث تجمع آلاينده‌ها و برقراري وضعيت ناسالم براي گروه‌هاي حساس در بيشتر مناطق پرتردد خواهد شد. استمرار شرايط پايدار جو در طول روز پراکندگي آلاينده‌ها را محدود خواهد کرد. گفتني است با تداوم شرايط پايدار جو و عدم وزش باد مؤثر هم‌زمان با افزايش ترافيک شامگاهي غلظت ذرات معلق افزايش خواهد يافت و کيفيت هوا در بيشتر مناطق در محدوده ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار خواهد گرفت. اين‌ها آمار و اطلاعاتي است که توسط سازمان‌ها و موسسات اطلاع‌رسان ذي‌ربط در اين روزها منتشر مي‌شود و البته مسئولين بعد از آن توصيه‌هايي هم مي‌کنند و مي‌گويند که مثلا از خانه خارج نشويد و مواردي از اين دست. از سوي ديگر در روزهاي آلودگي اعلام مي‌شود هوا براي چه گروه‌هايي ناسالم است، متأسفانه طي هفته‌هاي اخير هواي تهران براي تمام گروه‌ها ناسالم شده، در اين ميان کودکان و سالمندان که جزو گروه‌هاي پرخطر به حساب مي‌آيند، بيش‌ترين آسيب را متحمل مي‌شوند، نتيجه اين سهل انگاري‌ها به شماره افتادن نفس مردم است. طبق تحقيقات آلودگي دائمي هوا به‌طور متوسط بيش از دو سال از عمر هر فرد مي‌کاهد، وضعيت خطرناکي که مي‌شود از افزايش مراجعه مردم به مراکز درماني، متوجه آن شد. در اين شرايط به نظر مي‌رسد که مجازي شدن مدارس و دانشگاه‌ها هم تاثيري بر کاهش آلايندگي‌ها نداشته است، دعاي مسئولانه براي بارش و وزيدن باد کارساز نيست.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: