کد خبر: ۳۱۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 19
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی
تکثر تعرفه در حالی است که ما از همه‌ی اینها یک جنس می‌خریم اما هر کدام اسمی گذاشتند و ما را موظف کردند با توجه به این اسم از آن‌ها خرید کنیم و نه با توجه به کیفیتِ خدمتی که به ما ارائه می‌شود! 
شفاآنلاین >سلامت >جامعه >مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه پرداخت هزینه خسارت متفرقه باعث شرمندگی من است که نتوانستم این مشکل را حل کنم. باید برای پرداخت این هزینه رسیدگی‌های لازم یک ماهه انجام شود و ظرف یک ماه هم سازمان آن را پرداخت کند، اما متاسفانه الان رسیدگی ۴ ماهه است.

به گزارش شفاآنلاین:، شهرام غفاریدر نخستین جلسه سراسری کمیته بیمه و درمان با بیان این مطلب گفت: قبل از اینکه مشکلات خود را حل کنیم باید تصویر کلی از نظام سلامت کشور داشته باشیم. نتوانستیم و نمی‌توانیم مشکلات درمان را بدون توجه به مشکلات کلان اقتصادی و نظام سلامت حل و فصل کنیم. 

وی ادامه داد: در کشور ما چندین تعرفه‌ی پزشکی وجود دارد. بخش خصوصی، خیریه، دولتی، غیردولتی، دانشگاهی، دانشگاهی تمام وقت و دانشگاهی پاره وقت. این تکثر تعرفه در حالی است که ما از همه‌ی اینها یک جنس می‌خریم اما هر کدام اسمی گذاشتند و ما را موظف کردند با توجه به این اسم از آن‌ها خرید کنیم و نه با توجه به کیفیتِ خدمتی که به ما ارائه می‌شود! 

غفاری بیان کرد: نظام سلامت در کشور ما بازار محور است و هر کس می‌تواند وارد این بازار شود. ما ارائه‌کنندگان مختلفی داریم که کارشان درمان نیست. این سبب می‌شود هر جا قانون هم تنظیم کنیم در این بازار به مشکل بخورد. 

وی گفت: ما مجبوریم خدمات خود را جز به جز بخریم و صراحتا می‌گویم توان این را نداشتیم که این موارد را اصلاح کنیم. ما تنها ده درصد از بازاریم و نه همه‌ی بازار و زورمان به آن‌ها نرسیده است. 

غفاری ادامه داد: اینها مشکلاتی است که نظام سلامت باید حل کند. ما بارها در جلسات از این مشکلات گفتیم اما به نتیجه نرسیدیم. برنامه‌ی هفتم در حال تنظیم است، درخواست ما این است که در این برنامه مسائل کلان اساسی را بیاورند. آنچه در برنامه‌ها گفته می‌شود دردی از ما دوا نمی‌کند. 

غفاری گفت: دو موضوع همیشه باهم خلط می‌شود؛ باید توجه کنیم که اقتصادی اداره کردنِ درمان با بهره‌وری حداکثری فرق دارد. ما به دنبال اقتصادی اداره کردن درمان نیستیم بلکه به دنبال بیشترین بهره وری هستیم. وقتی می‌گوییم اقتصادی اداره کنیم یعنی آن خدمتی را که سود بیشتری دارد را ارائه و خدمتی که سود کمتری دارد را ارائه ندهیم. بهره وری اما به معنای این است که ما با این میزان از امکانات بیشترین خروجی را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات حوزه ما، یعنی پرداخت هزینه خسارت متفرقه باعث شرمندگی من است که من نتوانستم این مشکل را حل کنم. باید برای پرداخت این هزینه رسیدگی‌های لازم یک ماهه انجام شود و ظرف یک ماه هم سازمان آن را پرداخت کند، اما متاسفانه الان رسیدگی ۴ ماهه است که تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم.

وی گفت: در مورد حق فنی داروخانه‌ها نیز باید بگویم که داروخانه‌ها بابت الکترونیکی شدنِ نسخ حقی از ما گرفتند اما مجلس قانونی داد که این دریافتی غیرقانونی است و ما هم آن را از حساب داروخانه‌ها کسر کردیم و این باعث ناراحتی داروخانه‌دارها شد. بالاخره ما باید تعامل کنیم، وقتی این فضای تعاملی شکل نمی‌گیرد، داروخانه به بیمه شده می‌گوید سیستم قطع است تا او پول دارو را آزاد بپردازد. برای همین باید یک فضای تعاملی فراتر از سازمان شکل بگیرد. 

غفاری ادامه داد: در زمان وزیر قبل حق فنی‌ای تصویب کردند، که در حال حاضر وزارت بهداشت بر این اساس برای هر دارو ۳ تا ۴ هزار تومان از بیمه شده پول می‌گیرد. نظر ما این است که اگر حق فنی قانونی است تصویب کنند و از گردنِ بیمه شده بردارند تا زمانی که قانونی نشود سازمان نمی‌تواند ان را پرداخت کند. 

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: ما باید در جایی با هم به توافق برسیم. باید بپذیریم که بودجه‌ی ما کم است و نمی‌توانیم همه را راضی کنیم و با آن کیفیتی که مد نظر است خدمات ارائه دهیم. نه ما این پول را داریم و نه کشورهای شبیه ما و نه حتی کشورهای بهتر از ما، اما آن‌ها از مکانیزم‌هایی استفاده می‌کنند. به طور مثال می‌گویند در یک بیمارستان چند درصد از تخت‌های تامین اجتماعی را به توریست بدهیم تا بخشی از هزینه‌ها فراهم و کیفیت بالا برود. اسم این رانت نیست بلکه مکانیسمی برای بالا بردن کیفیت و بالا بردن خدمات است اما خب با اینها مخالفت می‌شود. 

غفاری در مورد بیمه تکمیلی گفت: سیستم باید قابل قبول باشد. واقعیت این است که نظام مدیریتی ما نظام خوبی نیست و من معتقدم مشکل ما از مدیریت است و لاغیر. برای بیمه تکمیلی سازمان ۵هزار میلیارد تومان پول می‌دهد. می‌توانستیم ۷۰بیمارستان و ۴۰۰ درمانگاه تعیین کنیم و بیمه شده‌ها از این مراکز خدمات بگیرند. اگر بیمه شده‌ها این مراکز و دانشگاه رفتند و اینها گفتند و مهر زدند که توان ارائه‌ی خدمت ندارند، بیمه شده هر جا برود ما باید پول آن‌ها را پرداخت کنیم. از طرف دیگر بازنشستگان نباید توقع داشته باشند ما به آنها در آتیه سرویس دهیم. ما می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم. ممکن است افرادی هم ناراضی شوند بالاخره در هر سیستمی افرادی هم ناراضی می‌شوند. البته این نظر شخصی است. باید نشست و بر سر یک مدل درست به نتیجه رسید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: