کد خبر: ۳۱۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 19
این روزها بار دیگر پزشکان درباره خطری که در ۵سال آینده ایرانی ها را تهدید می کند، صحبت می کنند
شفاآنلاین>سلامت>این روزها بار دیگر پزشکان درباره خطری که در ۵سال آینده ایرانی ها را تهدید می کند، صحبت می کنند. خطری که منجر به مرگ بسیاری از بیماران می شود. چند روز پیش «محمد رییس زاده» رئیس سازمان نظام پزشکی در این باره گفت:« امروزه به شدت احتیاج به تصمیمات فراقوه ای داریم عقلای مجلس، دولت، فرهنگستان و نظام پزشکی باید دور هم جمع شوند و چاره ای بیاندیشند وگرنه ما تا پنج سال آینده در برخی از رشته ها دیگر جراح نخواهیم داشت و باید بیماران را به خارج بفرستیم و ۱۰ برابر هزینه کنیم تا یک عمل ساده قلب انجام دهند.

به گزارش شفاآنلاین:جراحی قلب به ویژه جراحی قلب اطفال، جراحی اطفال و تخصص بیهوشی در شرف نابودی و همزمان پزشکی لوکس و جراحی های زیبایی در حال رشد است.» جراحان اما حرف های خودشان را دارند؛ آن ها می گویند مالیات های سنگین، پرداخت های پلکانی در بیمارستان های دولتی و مهاجرت، در حال نابودی جراحی در ایران است. با این حال رییس زاده معتقد است، مسیر جراحی در ایران صعودی و حتی صاف هم نیست و نزولی شده و این افت، نه در آینده های دور حتی تا پنج سال آینده ما را با بحران های جبران ناپذیر مواجه می کند و با یک پسرفت ۴۰ ساله مواجه می شویم: «قطعا به لحاظ کیفیت به شدت دچار بحران جایگزینی خواهیم شد. وقتی استاد های قوی نداشته باشیم، قطعا کیفیت جراحان ایران افت محسوسی می کند.»
 
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره میزان مهاجرت ها هم معتقد است، بحث مهاجرت از قدیم بوده، اما حالا شتاب آن بیشتر شده است: «در سال۱۴۰۰ بالغ برچهارهزار و ۲۷نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند و امسال چیزی حدود پنج هزار مورد ثبت شده است. البته به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، فقط درخواست داده اند. بالغ بر یک سوم این افراد، پزشک عمومی هستند. اما نکته مهم و هشداردهنده این است که آمار مهاجرت در متخصصان و فوق تخصص های ما هم دارد بالا می رود. در هر حال این افزایش میل و تمایل، برای ما نگران کننده است و اینکه موج مهاجرت ها به سمت پزشکان متخصص و فوق تخصص رفته است، زنگ خطر جدی است.»
 
از طرفی با توجه به گزارش‌‌های آماری، در یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب و عروق مهاجرت کرده‌اند. در همین مدت نیز ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست «نداشتنِ سوءپیشینه» داشته‌اند که مقصدشان عمان بوده است. ظرف چهار سال گذشته نیز ۱۶هزار پزشک عمومی از کشور مهاجرت کرده‌اند. برخی شرایط اقتصادی را دلیل مهاجرت می دانند اما برخی از جراحان قلب بروز روش های نوین به جای جراحی را علت کاهش جراحی قلب می دانند. در حقیقت مردم دیگر تمایلی به جراحی قلب ندارند.
 
روش‌های نوین جایگزین جراحی قلب
 
در همین رابطه دکتـر «محمدحسین ماندگار» جراح و فـوق‌تخصص قلب و عـروق با اشاره به دلایل افزایش مهاجرت پزشکان قلب و عروق  گفت: به طورکلی در حال حاضر به دلیل روش های نوین و درمان های دارویی اقبال عمومی در تمام دنیا به خصوص ایران نسبت به جراحی عمومی و قلب کمتر شده است. این در حالی است که در گذشته جراحی درمان بسیاری از بیماری ها بود اما امروزه روش های درمانی جدید مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مردم در صدد پیشگیری از برخی بیماری های قلبی مانند روماتیسم قلبی هستند. روماتیسم قلبی ناشی از عفونت های گلو است، این بیماری با مصرف آتنی بیوتیک از شیوع عفونت در بدن فرد جلوگیری می کند، به همین دلیل در بسیاری از کشورهای پیشرفته روماتیسم قلبی کمتر مشاهده می شود. از طرفی پیشگیری اولیه از بیماری در غرب به یکی از راه های ارزان و سریعتر جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی است، به طورمثال در کشورهای اروپایی مردم برای پیشگیری از گرفتگی عروق از دخانیات استفاده نمی کنند، تغذیه آنها مناسب و ورزش می کنند.
 
وی افزود: این روزها نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپایی نیز جراحی قلب دیگر مورد استقبال مردم نیست. آنها به جای جراحی به درمان های جدید مانند آنژیوپلاستی، تعویض دریچه از طریق شریان پا و روش های ترمیم دریچه از طریق پوست روی آوردند. بنابراین درخواست عمومی برای جراحی ها به خصوص قلب بسیار کمتر شده است. چه بسا این روزها در اروپا و آمریکا دیگر احتیاجی به جراح قلب ندارند، بسیاری از جراحان بیکار شدند. همین اتفاق هم در ایران رخ داده است.
 
دکتر ماندگار اظهار کرد: به نظرم رشته جراحی قلب نسبت به رشته اهی دیگر بسیار سخت تر است. به همین دلیل تعداد کمی از جراحان عمومی به تخصص جراحی قلب روی می آوردند. جدای از این قضیه تعرفه جراحی قلب با زحمتی که یک جراح قلب در یک عمل ۱۲ ساعته می کشد، همخوانی ندارد. به همین دلیل براساس گزارش های وزارت بهداشت انجمن جراحان قلب در حال حاضر ۲۴۰ عضو دارد، با میانگین سنی ۵۳ سال که در ۱۰۰ مرکز جراحی می کنند. در چندسال گذشته ۲۰ جراح قوی و ممتاز مهاجرت کرده اند درحالی که سالی دو یا سه فارغ التحصیل داریم. بعضی از فارغ التحصیلان هم به علل گوناگون تمایل ندارند مستقل جراحی کنند. جراحانی هم داریم که ترجیح می دهند در رشته های دیگری مثل چاقی، پلاستیک و واریس کار کنند یا اصلا کار پزشکی نمی کنند و بیزینس دیگری دارند، درنتیجه تعداد واقعی عضوفعال، خیلی کمتر است.
 
او ادامه داد: تامین نشدن زندگی یک جراح، مشکل اساسی است و نمی توان آن را ندیده گرفت. یک جراح جوان حق دارد در قبال سال ها درس، تلاش، کشیک های شبانه روزی و… از حداقل های یک زندگی معمول برخوردار باشد. دوقطبی شدن فضای جامعه، تنگ نظری های اجتماعی، موج مهاجرت و فرارمغزها، عامل تهدید است و ازطرفی دیگر، وضع مالیات های سنگین و این طرح پرداخت های پلکانی در سیستم بیمارستان های دولتی که گاهی ۷۵ درصد درآمد یک جراح را تحت الشعاع قرار می دهد، همه و همه در حال نابود کردن جراحی ایران است. جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: