کد خبر: ۳۱۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 15
حدود سه درصدداروها وارداتی هستند اما 30 درصد ارز دارو بابت داروهای وارداتی صرف می‌شود و 70 درصد ارز نیز برای تامین مواد موثره و اولیه دارویی به کشور صرف می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت >داروسازی > دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به داروهای پرکاربرد نظامی گفت: داروهای موثر در خواب باکیفیت سربازان، فرآورده‌های خونی و پلاسما، محلول‌های تزریقی و عوامل متوقف‌سازی خونریزی و داروهای جلوگیری‌کننده از عوارض تروما (آسیب) از جمله داروهای پرکاربرد نظامی هستند که باید به تولید آنها توجه شود.

به گزارش شفاآنلاین ،مصطفی قانعی با تاکید بر لزوم تقویت داروسازی نظامی تصریح کرد: باید فهرست داروهای مورد نیاز در عملیات‌ها و مدیریت بحران‌ها و جنگ‌ها تدوین و به داروسازی در این حوزه توجه شود.

وی افزود: کاهش ارزبری، نخستین اولویت کشور ما است؛ حدود سه درصدداروها وارداتی هستند اما 30 درصد ارز دارو بابت داروهای وارداتی صرف می‌شود و 70 درصد ارز نیز برای تامین مواد موثره و اولیه دارویی به کشور صرف می‌شود.

ارزبری 1.8 میلیارد دلاری صنعت دارو

وی با بیان این‌که به دلیل تحریم‌ها راهی جز تولید داروهای حیاتی نداریم، ادامه داد: ارزبری مواد اولیه دارویی و فرم نهایی دارو، 1.8 میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا کیت‌های تشخیص کووید19 ایرانی طی سه ماه به بازار وارد شد، خاطرنشان کرد: این کیت‌ها به کشورهای دیگر نیز صادر شد.

قانعی بیان کرد: تولیدات دوران کرونا نشان داد بخش‌های نظامی می‌توانند در خوزه سلامت ورود خوبی داشته باشند که یکی از مثال‌های موفق، تولید واکسن نورا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است. تولید کیت‌ها و واکسن فخرا نیز از دیگر دستاوردها بوده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: