کد خبر: ۳۱۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 13
طبق گفته نایب رئیس انجمن داروسازان وضعیت سرم‌ها، آنتی بیوتیک ها و... هنوز عادی نشده اما وعده های رفع مشکل دارو همچنان ادامه دارد...
شفاآنلاین>سلامت>طبق گفته نایب رئیس انجمن داروسازان وضعیت سرم‌ها، آنتی بیوتیک ها و... هنوز عادی نشده اما وعده های رفع مشکل دارو همچنان ادامه دارد...

  به گزارش شفاآنلاین:درد کمبود دارو، آن هم داروهایی که جزو ابتدایی‌ترین‌ها و پرکاربردهاست، همچنان ادامه دارد و مشخص نیست این درد، چه زمانی قرار است تمام شود. وزیر بهداشت دیروز در این باره اعلام کرد که کمبود دارو ظرف یک تا دو ماه آینده برطرف می‌شود، این در حالی است که معاون او، رفع مشکل کمبود دارو را ماه قبل وعده داده بود، اما ظاهرا مشکل برطرف نشد.

آقای وزیر بالاخره چه زمانی؟
23 آبان گذشته، خبرگزاری ایرنا به نقل از حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نوشت: «مشکل کمبود آنتی بیوتیک تا اواخر هفته رفع می‌شود...»؛ اما با گذشت حدود یک ماه هنوز خبری از رفع مشکلات دارو نیست و  وزیر بهداشت، یک تا دو ماه آینده را زمان رفع مشکل کمبود دارو بیان می کند.

وضعیت کنونی بازار دارو چگونه است؟
اگرچه وضعیت کنونی بازار دارو، نسبت به یک و دوماه گذشته بهتر شده اما همچنان برخی اقلام دارویی با کمبود مواجه است.
همچنین به گفته روز گذشته فاطمی نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران « در زمینه تأمین سرم‌ها، وضعیت هنوز عادی نشده و کماکان توزیع سرم سهمیه‌ای است. همچنین  در برخی اقلام مانند برخی اسپری‌های تنفسی که کورتونی و وارداتی هستند، مقداری کمبود وجود دارد. تأمین اسپری‌های تنفسی غیرکورتونی که ایرانی هستند، وضعیت بهتری دارد؛ اما با توجه به تشدید آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های تنفسی در فصول سرد سال، افراد دچار آسم و مشکلات تنفسی برای تهیه اسپری‌های تنفسی کورتونی وارداتی مانند «بودزوناید» و «فلوتیکازون» با مشکلاتی مواجه هستند.»

کمبود دارو و روایت غصه یک مادر که روز گذشته خبرگزاری ایسنا  آن را گزارش کرده است: «این روزها کمبود برخی از اقلام دارویی، گریبان بیماران پوستی را هم گرفته و بسیاری از بیماران علاوه‌بر درد و رنج بیماری باید گرانی افسارگسیخته و کمبود دارویی را هم به جان بخرند... «نداریم»، «به داروخانه دیگری سر بزنید»، «تمام شده» واژه‌های تکراری و ملال‌آور این روزهاست  که هربار گوش‌های مادری را که به دنبال دوای دردهای فرزندش است، خراش می‌دهد. مادر امیرعلی کودک ۶ ساله گلستانی در گفت‌وگو با ایسنا، از وضعیت نامطلوب پسرش می‌گوید و می‌افزاید: پسر شش‌ساله‌ام سال‌ها از مشکل پوستی رنج می‌برد و به‌رغم استفاده از داروهای پوستی گران‌قیمت طی سال‌های گذشته، هنوز هم مشکل پوستی‌اش برطرف نشده است. اما اخیراً داروی نئوتیگازون ۱۰ برای پسرم تجویز شده بود که اثربخشی بسیار بالایی داشت و بسیاری از عوارض پوستی را رفع می‌کرد که متأسفانه نزدیک دو ماه است که دیگر این قرص را پیدا نمی‌کنم....»

احتکار ۸ تُن آنتی بیوتیک در انبار لبنیات!
در کنار قصور وزارت بهداشت و کم‌توجهی‌اش به هشدارها درباره کمبود دارو، در این میان هستند عده‌ای که جیب خود را با احتکار مواد اولیه ساخت دارو پر می‌کنند و در واقع برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد که ممکن است این رفتار غیرانسانی‌شان به تهدید جان و سلامت انسان‌ها منجر شود. چنان‌که دوروز قبل خبرگزاری مهر نوشت: «در بازرسی از انبار یک شرکت لبنیاتی، مقدار زیادی مواد اولیه داروهای آنتی‌بیوتیک کشف شد. بنابر اعلام نماینده سازمان غذا و دارو، کشف ۸ تُن مواد اولیه شربت کوآموکسی‌کلاو، برای مصرف ۵/۲ماه کافی است».

آنفلوآنزای زودرس یا بی توجهی؟
در عین حال، طبق اعلام انجمن داروسازان ایران، وضعیت کنونی دارو نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است و امیدواریم هرچه زودتر هم برطرف شود. آقای وزیر بهداشت، این کمبودها را ناشی از  آنفلوآنزای زودرس می‌داند اگرچه ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نظر دیگری دارد و سه روز قبل به مهر این طور گفته است: «کمبود دارو را از سال گذشته هشدار داده بودیم، اما گفتند سیاه‌نمایی می‌کنید.»

تلاش برای استیضاح نشدن
البته تراژدی دارو در ماه‌های اخیر، هزینه زیادی برای وزارت بهداشت و سکاندار آن به همراه داشته است؛ از انتقاد رسانه‌ها تا تذکرهای تند و تیز نمایندگان مجلس و البته هزینه‌های دلاری که در پی واردات دارو بر دوش دولت بار شد. دراین میان نمایندگان مجلس هم بیکار ننشستند و هفته قبل به وزیر بهداشت کارت زرد  دادند، اگرچه دلیل این کارت زرد، به طور مستقیم به دارو ارتباط نداشت اما در پی آن خبر آمد که نامه استیضاحش به 60 امضا رسیده است. توسلی نماینده مجلس هم درباره عملکرد عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: « ...موقع رای اعتماد گفتم  که جناب عین‌اللهی انسان شریف و پزشک خوبی است، اما نمی‌تواند وزیر موفقی باشد... آقای عین‌اللهی در 454 روز مسئولیت، 277 تذکر کتبی از نمایندگان گرفته و بیش از 224 سوال، 9 فقره استیضاح و 3 مورد تحقیق و تفحص از این وزارتخانه مطرح و درج شده است.»در همین شرایط، این آقای وزیر است که احساس خطر کرده و راهی کمیسیون‌های مجلس شده تا آن‌ها را متقاعد کند که استیضاحش نکنند. او دیروز دوشنبه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از عملکرد خود دفاع کرده و گفته است: «در این یک سال توانستیم در بهداشت و درمان موفقیت‌هایی داشته باشیم که مهم‌ترین آن مقابله با کرونا بود و توانستیم مرگ و میر در کرونا را به صفر برسانیم.» قطعا آقای وزیر توفیقاتی در این یک سال داشته، اما عملکرد دارویی او و اجرای طرح دارویار که قرار بود مشکل دارو را برطرف کند، راضی‌کننده نیست. ضمن این‌که آقای وزیر معتقد است کرونا را کنترل کرده، در حالی که مسئله کرونا، اکنون در اغلب نقاط جهان از بحران خارج شده است.خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: