کد خبر: ۳۱۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 12
دکتر محسن محرابی نانو را عامل مهم برای حل معضلات کشور می‌داند به همین دلیل کار گروهی را تشکیل شده که چند موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهند و روی رفع این مشکلات تمرکز کنند و توانسته‌اند راه حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنند که یکی از آن‌ها درمان غیر تهاجمی سرطان است.
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی گروه فیزیک و اپتیک لیزر و نانو فیزیک دانشگاه خلیج فارس، دبیر هسته علمی پژوهشی نانو بیو فوتونیک و مسئول کارگروه تحقیقاتی مواد پیشرفته و هوشمند استان بوشهر است؛ زمینه فعالیت‌اش موادی است که ساختار نانو دارند؛ نانو به مواد یا عناصری اطلاق می‌شود که کوچکی آن‌ها برابر یک میلیاردم متر یعنی ۸۰ هزار بار کوچکتر از قطر یک تار موی انسان است. 

به گزارش شفاآنلاین:دکتر محسن محرابی نانو را عامل مهم برای حل معضلات کشور می‌داند به همین دلیل کار گروهی را تشکیل شده که چند موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهند و روی رفع این مشکلات تمرکز کنند و توانسته‌اند راه حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنند که یکی از آن‌ها درمان غیر تهاجمی سرطان است. 

دیدگاهش مانند رشته‌اش بسیار ظریف است به موادی توجه دارد که ما روزانه ساده از کنار آن‌ها رد می‌شویم وقتی گفت ساده‌ترین ماده که به وفور در استان بوشهر یافت می‌شود مواد اولیه کار ماست، فکر نمی کردم منظورش هسته خرما باشد.

 

معجزه هسته خرما

می‌گوید هسته خرما را به صورت پودر در آورده و بعد از یک سری عملیات شیمیایی، خالص‌سازی کرده و مواد اضافی آن گرفته می‌شود که فقط کربن‌های داخل آن بماند. این نمونه‌های پودر را در یک محلول حل می‌کنند و تحت دما و فشار بالا کربن‌ها به صورت خیلی ریز در آمده و نانو متری می‌شوند این کربن‌های خیلی ریز را نقاط کوانتومی گرافن می‌گویند. 

پرسیدم اما چطور یک عنصر با این کوچکی توانسته درمان کننده سرطان باشد؟ می‌گوید: در پزشکی وقتی می خواهیم داروی را وارد بدن کنیم یک ظرفیت بارگذاری برای آن دارو وجود دارد هر چقدر این ظرفیت بیشتر باشد آن مقدار دارویی را که می‌توانید اضافه کنید بهتر است نانوذرات با داشتن سطح موثر بالا به ‌راحتی روی آن‌ها بارگذاری می‌شوند و در واقع این نانو ذرات حامل داروها هستند تا بتوانیم ظرفیت زیادی دارو روی آن‌ها بارگذاری و حمل کنیم.

او به یک سری دیگر از حامل‌های دارو که در آزمایشگاه‌ها ساخته شده اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر آن‌ها را با این نقاط کوانتومی ترکیب کنیم ظرفیت بارگذاری را بیشتر کرده ایم. 

علت نام غیر تهاجمی را برای این نوع درمان از او پرسیدیم. دکتر مهرابی می گوید: روش‌های غیر تهاجمی به این معنا هستند که فقط بافت سرطانی مورد هدف قرار بگیرند و سایر بافت‌ها را تخریب نکنند اما روش‌های شیمی درمانی روی بقیه اعضای بدن و سایر بافت‌های سالم اثر می‌گذارد به همین جهت به درمانی که با نانو ذرات انجام شود روش غیر تهاجمی گفته می‌شود.


گرما و لیزر به کمک نانو ذرات می‌آیند

دکتر محرابی می‌گوید: در سرطان‌های سطحی و پوستی نانو ذرات به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. این نقاط گرافن علاوه بر اینکه داروهای سرطانی را آزاد می‌کنند خودشان نور و گرما را جذب می‌کنند که این باعث بالا رفتن دمای بافت سرطانی تا ۶۰ درجه سانتیگراد می شود و در نتیجه باعث از بین رفتن بافت سرطانی خواهد شد و اگر سرطان در بافت داخل بدن باشد، با توجه به ویژگی‌های خاص سلول‌های سرطانی یک سری مواد را به عنوان عوامل پوششی روی این نانوذرات بارگذاری می‌کنیم که وقتی وارد بدن می شوند فقط توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شوند و آن‌ها را از بین می‌برند.

خبر خوش موفقیت تست‌های حیوانی

عضو هیئت علمی گروه فیزیک و اپتیک لیزر و نانو فیزیک دانشگاه خلیج فارس به بی‌ضرر بودن این مواد اشاره می‌کند و می‌گوید: نقاط گرافن به هیچ عنوان سمی نیستند و برای بدن هیچ ضرری ندارند، او می‌گوید: تحقیقات در مراحل آزمایشگاهی و بالینی انجام شده و با تست‌های حیوانی روی موش در آزمایشگاه نتایج بسیار خوبی به دست آمده و منتظر یک سری تست‌های آزمایشگاهی دیگر برای نتایج دقیق‌تر هستیم تا بتوانیم وارد مراحل بعدی شویم. 

کاربرد پودر هسته خرما به پزشکی محدود نمی‌شود

دکتر محرابی همین طور که در آزمایشگاه مشغول به کار است ادامه می‌دهد: البته کاربردهای دیگری هم برای این نانوذرات وجود دارند؛ تولید انرژی پاک که بحث آینده جهان است و تولید هیدروژن از آب دریا. 

محرابی نزدیک بودن به دریای خلیج فارس را امیدی برای تولید انرژی هیدروژنی و ذخیره‌سازی هیدروژن از آب دریا با استفاده از نور خورشید می‌داند و می‌گوید: این کار را هم اکنون شروع کردیم و در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد که امیدواریم به نتایج بسیار خوبی برسیم.

 

حلقه مفقوده پژوهش در کشور

دکتر محرابی نهادهای دولتی را حلقه مفقوده کار پژوهشی در کشور می‌داند و می‌گوید: مشکل اصلی پژوهش، هزینه‌های کارهای آزمایشگاهی و کمبود پژوهانه اساتیدی است که کار پژوهشی می‌کنند؛ نهادهای خصوصی به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند جایی برای سرمایه‌گذاری پژوهش برایشان باقی نمی‌ماند.

مسئول کارگروه تحقیقاتی مواد پیشرفته و هوشمند استان بوشهر ادامه می‌دهد: با خیلی از صنایع صحبت کرده‌ایم و همه‌ی آن‌ها اعلام نیاز می‌کنند اما بودجه لازم را جهت حمایت ندارند؛ امیدواریم نهادهای حمایتی پژوهشگران را حمایت کنند، از نهادهای دولتی می‌خواهیم از طرح‌هایی که منجر به محصول می‌شوند در قالب طرح پژوهشی و یا تسهیلات حمایت کنند.  این حمایت‌ها به دور از هر گونه جانبداری باشد گاهی حمایت‌ها فقط از پژوهشگران خاص در دانشگاه‌های خاص صورت می‌گیرد و این توزیع ناعادلانه بودجه‌ها باعث می‌شود به دانشگاه‌های کوچک توجهی نشود. 

دکتر محرابی ادامه می‌دهد: دانشگاه خلیج فارس بوشهر پژوهشگران خوبی دارد و محصولات خوبی ارائه شده است اما متاسفانه به دلیل اینکه نهادهای حامی در تهران متمرکز شدند دانشگاه‌های کوچک مورد حمایت جدی قرار نگرفتند. 

 نانو از انقلاب‌های صنعتی محسوب می‌شود و خیلی از کشورها روی آن سرمایه‌گذاری کرده اند؛ بنابراین با توجه به اینکه رتبه چهارم جهانی را در رشته نانو فناوری داریم و از آنجا که نانو به تمام صنایع از زنجیره غذایی گرفته تا تولید هیدروژن، پزشکی، صنعت خودروسازی و سایر صنایع وارد شده است، سرمایه‌گذاری روی نانو هم عقلانی و هم مقرون به صرفه خواهد بود.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: