چند روزی است که میزان ذرات آلاینده هوای تهران حتی با وجود بارشهای پراکنده فراتر از حد مجاز رفته و به مرز هشدار رسیده است
شفاآنلاین>سلامت> چند روزی است که میزان ذرات آلاینده هوای تهران حتی با وجود بارشهای پراکنده فراتر از حد مجاز رفته و به مرز هشدار رسیده است. گویا این وضعیت تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و به همین دلیل استاندار تهران تا فردا مدارس ابتدایی و متوسطه استان تهران (به جز شهرستانهای فیروزکوه، دماوند و رودهن) را تعطیل اعلام کرده و آموزشها آنلاین شده است.
به گزارش شفاآنلاین:در این میان، نشانه اتهام در وهله نخست به سمت خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای دودزاست.
طبق آخرین آمار ستاد معاینه فنی، شرکت کنترل کیفیت هوا و شورای شهر، در تهران روزانه حدود 400هزار خودروی فرسوده و بیش از 3میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری تردد میکنند. البته در کنار اینها نقش کامیونهای گازوئیلی و ناوگان حملونقل عمومی فرسوده را هم نباید از یاد برد. معضل چنان جدی است که اعضای پارلمان شهری دیروز به وضعیت نامناسب هوای تهران واکنش نشان دادند و خواستار همافزایی ملی دستگاههای متولی برای حل این معضل شدند. پرویز سروری، نایبرئیس شورای شهر تهران که دیروز ریاست صدوسیزدهمین جلسه را برعهده داشت در جمع خبرنگاران گفت: «وقتی ۸۰۰ هزار خودرو وارد شهر میکنیم و خروجی ندارد (اجرانشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده)، حتماً شاهد این حجم از آلودگی خواهیم بود و باید برای رفع این مشکل همافزایی ملی صورت بگیرد.»
او در ادامه با بیان اینکه بهدلیل وضعیت نامطلوب ناوگان حملونقل عمومی (مترو و اتوبوس) مردم ناچارند از وسایل شخصی استفاده کنند، تأکید کرد: «میتوانیم از دوبرابر ظرفیت موجود مترو استفاده کنیم، اما بهدلیل عدمبهروزرسانی در دوره گذشته، امروز شاهد کمبودهایی در ناوگان ریلی تهران هستیم و یکی از دلایل استفاده از واگن استیجاری بهبود وضعیت ناوگان متروست.»
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک هم دیروز در نطق پیش از دستور خود به موضوع آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن پرداخت و گفت که کشورمان از میان 117کشور، رتبه 24 را دارد و تهران هم از بین 107کلانشهر دنیا رتبه 21را از آن خود کرده است. بهگفته سیدجعفر تشکریهاشمی، هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل ۳۰میلیارد دلار (سالانه) برآورد شده است. او به سهم آلودگی منابع هم اشاره و عنوان کرد: «۶۰ درصد از آلایندهها در بخش ذرات معلق ناشی از منابع متحرک است و خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو ۲ آلودگی ایجاد میکنند. حتی اگر تمام خودروها و موتورسیکلتها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد؛ چراکه کربن سیاه (یکی از عوامل آلایندگی) بر اثر فرسایش لاستیک روی آسفالت ایجاد میشود (بهازای هر کیلومتر پیمایش، تولید آلودگی ذرات معلق ناشی از لاستیک و خیابان حدود 3و نیم تا 8برابر آلودگی ناشی از اگزوز است.) اما از طریق راهکارهای زودبازده مانند تعویض کاتالیست و نصب فیلتر جاذب و... میتوان حداقل 27.8درصد انتشار ذرات معلق و 19.6درصد از آلایندگی گازی را کاهش داد.»
برخورد قوه قضاییه با مقصران
در ادامه جلسه، حبیب کاشانی، خزانهدار شورای شهر تهران هم با انتقاد از عملکرد نهادها و سازمانهای متولی در راستای حل معضل آلودگی هوا، از قوه قضاییه خواست به موضوع ورود کرده و با نهادهایی که در این حوزه ترک فعل کرده یا مسئولیت خود را بهدرستی انجام نداده و نمیدهند، برخورد کند. او تأکید کرد: «هرکسی از قوه قضاییه که امروز گزارش (آلودگی هوا) ارائه شده در صحن شورا را دیده یا شنیده و مسئولیتی بر عهده دارد، بدون تعارف اقدام کند؛ چراکه جان مردم مطرح است و هرکسی به هر دلیلی با جان مردم بازی میکند، باید جوابگو باشد.» مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیطزیست شورای شهر تهران هم با بیان اینکه شهرداری یازدهمین دستگاه متولی در حوزه آلودگی هواست، گفت: «دستگاههایی که متولی اصلی این موضوع هستند باید گزارش عملکرد خود را به مردم اعلام کنند تا آنها بدانند چرا آلودگی هوا حل نمیشود؟» همشهری