کد خبر: ۳۱۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 11
کمیسیون از ابتدا نارسایی‌های این طرح را به مسوولان مربوطه گوشزد کرد و تاکید کردیم که منابع طرح باید تامین شود تا با شکست مواجه نشود و دولت باید به گونه‌ای گام بردارد که برای خدمات درمانی و هزینه دارو، پرداختی از جیب مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.
 شفاآنلاین>سلامت>با گذشت 5 روز از بارگذاری استیضاح وزیر بهداشت با امضای 60 نماینده در سامانه مجلس و در حالی که مهم‌ترین اعتراضات امضاکنندگان استیضاح، تبعات طرح ناکارآمد «دارویار» و بحران تامین و قیمت دارو برای بیماران بوده، به نظر می‌رسد مجلس درصدد است دولت سیزدهم را به بهانه این بحران، بابت ناکارآمدی‌های متعددی که ظرف 15 ماه اخیر برای سفره و معیشت و زندگی مردم ایجاد کرده، توبیخ کند.
 
به گزارش شفاآنلاین: حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که از جمله منتقدان دولت و وزیر بهداشت به دلیل فراگیر شدن بحران دارو در کشور بوده، دیروز از تعیین ضرب‌الاجل برای کابینه سیزدهم خبر داد و اعلام کرد: «در خصوص روند اجرای طرح دارویاری به صراحت به دولت هشدار داده‌ایم که در صورت عدم اجرای صحیح طرح دارویاری، اعمال ماده ۲۳۴ و شکایت به کمیسیون اصل نود را در دستور کار قرار خواهیم داد و همچنین از دیگر ابزارهای نظارتی برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم استفاده خواهیم کرد.»

شهریاری با یادآوری بررسی ابعاد اجرای طرح دارویاری توسط وزارت بهداشت، در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: «کمیسیون از ابتدا نارسایی‌های این طرح را به مسوولان مربوطه گوشزد کرد و تاکید کردیم که منابع طرح باید تامین شود تا با شکست مواجه نشود و دولت باید به گونه‌ای گام بردارد که برای خدمات درمانی و هزینه دارو، پرداختی از جیب مردم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند.

در واقع مهم‌ترین اولویت ما تامین منافع و توجه به تامین، تدارک و داروی مردم و موفقیت طرح بوده است. برای اجرای موفق طرح تاکید کردیم که بیمه‌ها باید کمک کنند تا هزینه‌ای از جیب مردم برای تهیه دارو پرداخت نشود و بدهی‌های قبلی بیمه‌ها نیز پرداخت شود. منابع مالی اجرای طرح دارویاری باید به موقع و به صورت شفاف در اختیار بیمه‌ها قرار گیرد تا شاهد اختلالی در اجرای آن نباشیم زیرا تامین منافع مردم برای ما اولویت اصلی است اما متاسفانه هزینه خدمات درمانی افزایش یافت و همچنین منابع لازم نیز محقق نشد.»


با گذشت دو روز از انتشار این اخطار، دولت و مسوولان وزارت بهداشت البته سکوت کرده‌اند و شاید هم از سابقه رویارویی نماینده زاهدان با دولت‌های اصولگرا باخبرند که هیچ واکنشی به این ضرب‌الاجل نشان نداده‌اند جز آنکه روز جمعه، خبری به نقل از وزیر بهداشت منتشر شد که بهرام عین‌اللهی، شکست طرح ناکارآمد و شعاری «دارویار» را متوجه «مقاومت مافیای دارو در برابر طرح دارویار» می‌دانست و با وجود گستردگی انتقادها از مضرات طرحی که بیش از 5 ماه است که چرخه تولید و تامین و مصرف دارو را مختل کرده، از تلاش وزارت بهداشت برای تداوم طرح دارویار گفت و ضمن طرح جملات تکراری درباره ایرادات همتایان قبلی در دولت‌های دوازدهم و یازدهم افزود: «فکر می‌کنیم این طرح (دارویار) را ادامه می‌دهیم.»

اخطار نماینده زاهدان ربطی به انتخابات سال آینده مجلس دارد؟


نماینده زاهدان که در دولت دهم هم ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بر عهده داشت، بعد از سناریوچینی رییس‌جمهوری وقت برای تسویه‌حساب با وزیر بهداشت کابینه‌اش؛ مرضیه وحید دستجردی که از حاضران در حلقه «لاریجانی‌ها» بود، به دنبال رخدادهای تاسف‌باری همچون قطره‌چکانی کردن ورود ارز دارو به خزانه وزارت بهداشت و ممانعت از تخصیص ارز دارو به دلیل تقابل سیاسی با «لاریجانی‌ها»، دو هفته پیش از عزل تنها وزیر زن در نظام جمهوری اسلامی، در دو مصاحبه جنجالی، یکی با خبرگزاری و دیگری در صحن علنی مجلس، سوءمدیریت دولت در حوزه سلامت را مورد انتقاد قرار داد ضمن آنکه به صراحت از وحید دستجردی و حضورش در مسند وزارت دفاع کرد اگرچه در همان دهه سوم آذر، زمزمه‌هایی از قطعی شدن عزل وزیر با حکم رییس دولت دهم شنیده بود.


آن زمان علت دفاع شهریاری از وزیر بهداشت و زیر سوال بردن صلاحیت رییس دولت برای کابینه‌داری، به اخباری درباره تخصیص ارز دارو به واردات خودروی پورشه، بیل و زین اسب و آدامس و لوازم آرایشی نسبت داده شد وقتی شهریاری؛ گفت‌وگویی که روز 21 آذر 1391 در این خبرگزاری منتشر شد، ربط دادن مشکلات نظام سلامت به تحریم را بی‌اساس دانست و ریشه مشکلات را به سوءمدیریت‌ها ربط داد و گفت که میزان پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم در سال 1391، به بالای 70 درصد رسیده و معلوم شده که تخصیص‌های اولویت‌بندی‌شده ارز مرجع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به جای تامین دارو، برای اقلام غیر ضروری همچون آدامس، سالامبور (پوست) و چمن مصنوعی پرداخت شده است.

10 سال قبل در همین ایام و در دهه سوم آذر، کمبود شدید دارو به بحران جدی برای خانواده‌ها و بیماران تبدیل شده بود که شهریاری در جواب نگرانی‌های «خبرآنلاین» بابت اتمام ذخیره دارویی کشور گفت: «اگر بخواهیم ذخیره استراتژیک 6 ماهه (یکسال دارو و 6 ماه استراتژیک) دارو داشته باشیم نیاز به حداقل 2.5 میلیارد دلار داریم. حدود یک میلیارد دلار هم برای تجهیزات پزشکی نیاز داریم که تقریبا 3.5 میلیارد دلار می‌شود.

آنطور که به من گزارش شده در 6 ماهه اول امسال چیزی اختصاص نیافته است. این پرداخت از سوی بانک مرکزی از اواخر شهریور شروع شده و تا آخر آبان‌ماه بانک مرکزی 750 میلیون یورو اختصاص داده است. الان باید با مردم شفاف باشیم و به عنوان یک کشور مستقل، مشکلات را بپذیریم. اگر مشکل داریم باید برای همه‌چیز باشد. نمی‌شود که حدود 700 میلیون دلار ارز مرجع برای ورود ماشین‌های گران‌قیمت اختصاص بدهید.

برداشت من این است مابه التفاوت پول این ماشین‌ها که با ارز مرجع وارد و با نرخ آزاد در بازار فروخته شد، به جیب افراد معمولی نرفت و بعدا در انتخابات از آن بهره‌برداری می‌شود چون پول کمی نبوده است. یعنی این رانت‌ها در انتخابات استفاده می‌شود چون بالاخره انتخابات هزینه دارد. البته این برداشت من نماینده است و امیدوارم اشتباه باشد.

اما زد و بندها و رانت‌خواری‌هایی وجود دارد. ما می‌گوییم ممکن است ارز نداشته باشیم و باید مقاومت کرد و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا بود اما مردم می‌گویند چطور می‌شود که بیش از 50 درصد تولیدات پورشه را ایران خریده باشد؟ شنیدم بوگاتی 6 میلیارد تومان است اما برای داروی سرطانی و بیماری‌ها ارز نداریم. اگر کمبود هست ما می‌پذیریم و حاضریم جان‌مان را هم از دست بدهیم، اگر با مردم صادق باشند.

مشکل اینجاست که سوءمدیریت و سوءتدبیر داریم. در 6 ماهه اول بیش از 60 میلیون دلار برای مواد آرایشی ارز اختصاص دادیم. درست است که بالاخره مواد آرایشی هم استفاده می‌شود اما وقتی برای دارو پول نداریم چرا برای مواد آرایشی اختصاص می‌دهیم؟ البته بعضی مسائل به رییس‌جمهور عنوان شده مثل اینکه 60 میلیون دلار به اسم دارو برای مواد آرایشی داده شده است.

چند وقت پیش عنوان شد که حدود 100 میلیون دلار دارو خریده شده. وقتی لیست را دیدیم متوجه شدیم بیش از 60 میلیون دلار آن مواد آرایشی است و اولویت را هم وزارت صنعت تعیین کرده است. برای همین می‌گویم باید مشخص شود که پشت این قضایا کیست و چه کسانی از این رانت‌ها استفاده می‌کنند. متاسفانه الان رانت‌خواری زیاد شده در حالی که ارز باید برای مواد غذایی، سیستم دفاعی کشور و دارو اختصاص یابد. در تمام دنیا و صدر اسلام هم، سلامت و امنیت وظیفه حاکمیتی دولت با هر نوع تفکر و ایدئولوژی است.

همه مشکلات ما برای تحریم هم نیست. ما مشکل سوءمدیریت هم داریم. الان مانند گذشته نیست و راه‌های زیاد برای دور زدن تحریم وجود دارد تا ارز منتقل کنیم اما به شرطی که مجموعه دولت بخواهد. آقای احمدی‌نژاد در همان سال‌های اول خود شعار دولت پاک می‌داد که من فکر می‌کنم این دولت خیلی ناپاک شده و همین فساد بزرگ مالی و این رانت‌خواری‌ها نشانه این موضوع است. یک واقعیت را به شما بگویم.

در دولت آقای احمدی‌نژاد وضعیت وزرا با دولت‌های دیگر متفاوت است چون کوچک‌ترین انتقاد را رییس‌جمهور برنمی‌تابد و برخورد می‌کند. متاسفانه در جلسات استانی هم خیلی مخالف آقای رییس‌جمهور نمی‌توان حرف زد چون ایشان نمی‌پذیرند. یک موضوع دیگر این است که آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کند در تمام مسائل و امور کارشناس است. در هر زمینه‌ای با ایشان بحث کنی یک تفکر و ایده‌ای دارد، اصرار و پافشاری هم دارد.»


5 روز بعد از انتشار این مصاحبه، روز 26 آذر 1391 و کمتر از دو هفته پیش از عزل وزیر بهداشت، شهریاری در صحن علنی مجلس و در نطق میان دستور اعلام کرد: «از سال گذشته با توجه به شرایط جامعه مسائل و مشکلاتی در خصوص ارز بهداشت و درمان و بودجه آن به وجود آمد و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به این موضوع اعتراض داشتند، در این میان خانم دستجردی به صورت محرمانه موضوع را پیگیری می‌کرد و اطلاعاتی نیز در اختیار ما قرار نمی‌داد.

ارز مرجع از سوی بانک مرکزی به حوزه بهداشت و درمان تخصیص داده نشده و اطلاع پیدا کردیم که در اولویت‌بندی کالاها برای دریافت ارز مرجع، غذای سگ، دسته بیل و زین اسب بالاتر از برخی مواد دارویی و سلامتی همچون دستگاه اتاق آی‌سی‌یو یا داروی درمان سرطان سینه است و نسبت به این موضوع به خانم وزیر نیز گله داشتیم.»


جمله‌ها و انتقادات و اطلاق‌هایی که 10 سال قبل از زبان رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مذمت سوءمدیریت دولت وقت گفته شد، امروز هم به شرایط فعلی کابینه قابل تعمیم است با این تفاوت که فقط تاریخ تقویمی عوض شده است. حالا 10 سال گذشته و باز هم نیمه آذر را رد کرده‌ایم اما شهریاری باز هم از بحران دارو و سوءمدیریت‌ها در نظام سلامت شکایت دارد و باز هم طرف حساب این نماینده از جناح اصولگرا که حالا بعد از 5 دوره نمایندگی، ریش سفید کمیسیون بهداشت است، دولتی است که با شعار به صندلی قدرت رسیده اما در نیمه راه اجرای شعارهای بی‌ضمانتش سردرگم مانده است. این اولین ضرب‌الاجل جدی شهریاری به دولت در 5 دوره نماینده بودنش است.

پیش‌تر، انتقاد و افشاگری می‌کرد اما سابقه توبیخ و اخطار و تهدیدهای نماینده زاهدان خیلی کمرنگ‌تر از انتقاداتش بود. معلوم نیست که آیا تغییر رویکرد شهریاری که در اثنای ناآرامی‌های سه ماه اخیر، حتی به عنوان یک پزشک هم حاضر نشد جمله‌ای در مذمت برخوردهای قهری علیه مردم بگوید، ارتباطی با انتخابات دور دوازدهم مجلس که حدود 14 ماه دیگر برگزار می‌شود دارد یا باید علت این رویکرد قابل تامل شهریاری در قبال دولت‌های اصولگرا را نوعی جلوه استقلال تلقی کرد؟ روزنامه اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: