کد خبر: ۳۱۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 22
به دنبال اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ در کشور و بروز چالش‌هایی در مسیر تأمین دارو، افراد بازنشسته بیشتر از سایر اقشار جامعه تحت فشار هزینه‌های دارویی قرار گرفته‌اند.
شفاآنلاین>سلامت>به دنبال اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ در کشور و بروز چالش‌هایی در مسیر تأمین دارو، افراد بازنشسته بیشتر از سایر اقشار جامعه تحت فشار هزینه‌های دارویی قرار گرفته‌اند. زیرا، به رغم اینکه گفته می‌شود قیمت دارو بعد از اجرای طرح آزادسازی ارز ترجیحی، هیچ افزایشی برای مصرف کنندگان نداشته است؛ اما شاهد گرانی برخی اقلام دارویی هستیم.

به گزارش شفاآنلاین:به ویژه داروهایی که به عنوان داروهای بدون نسخه (OTC) شناخته می‌شوند. بروز چنین شرایطی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران که با انواع بیماری‌های دوران سالمندی مواجه هستند، آنها را تحت فشار هزینه‌های زندگی قرار داده و باعث می‌شود نتوانند حتی داروهای معمولی و روتین را نیز تهیه کنند.

بازنشستگان را می‌توان یکی از اقشار آسیب‌پذیر در تأمین هزینه‌های زندگی قلمداد کرد که با توجه به مستمری که دریافت می‌کنند، دچار مشکلات عدیده ای هستند. کوچک‌ترین اختلال در جریان زندگی و اضافه شدن هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی، باعث می‌شود تا افراد بازنشسته و خانواده‌های آنها، درگیر چالش‌های مالی شوند.

آنچه مسلم است، افراد در سنین بالا با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و از همین رو، هزینه‌های تهیه دارو، در سبد زندگی اغلب این افراد به وضوح قابل مشاهده است. به طوری که برخی از آنها باید همواره دارو مصرف کنند و برخی نیاز به فراخور بیماری‌هایی که گرفتار آنها می‌شوند، می‌بایست به فکر تهیه دارو باشند.

همچنین، گران شدن برخی خدمات درمانی نیز مشکلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران را دو چندان ساخته است و باعث شده تا قید درمان را بزنند. زیرا، با توجه به حقوق بازنشستگی و مستمری که دریافت می‌کنند، نمی‌توانند هزینه‌های اضافی را تأمین کنند و در نتیجه مجبورند قید برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های سلامت را بزنند. این در حالی است که این قبیل افراد نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند.

  از پرداخت سرانه درمان خبری نیست
رئیس کانون بازنشستگان تهران  با اشاره به اینکه بر اساس قانون قرار بود درصدی از سرانه درمان از سوی وزارت بهداشت تأمین شود،گفت: اما متأسفانه این وزارتخانه اعتبار مربوط به درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان را به تأمین اجتماعی پرداخت نکرده است.
علی دهقان‌کیا اظهار داشت: اگر بازنشستگان بیمه پایه خوبی داشته باشند به‌طوری‌که تمام هزینه‌های درمان و داروی آنها پوشش داشته شود دیگر نیازی به بیمه تکمیلی نیست اما متأسفانه اینگونه نبوده و بیمه تکمیلی هم نتوانسته این مشکلات را برطرف کند.

او با اشاره به اینکه دولت باید ما‌به‌التفاوت ارز دارو را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، گفت: تفاوت یارانه ۴,۲۰۰ تومان تا آزاد را باید برای اجرای طرح دارویار دولت به تأمین اجتماعی همانند سازمان‌های دیگر پرداخت کند تا مشکل افزایش هزینه‌های دارو و درمان بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز برطرف شود.

رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: علاوه بر این‌که وزارت بهداشت سرانه درمان تأمین اجتماعی را پرداخت نمی‌کند؛ یک درصد ارزش افزوده را نیز که مجلس مصوب کرده به سازمان پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل مشکلات بخش دارو و درمان هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

امیرحسین مسرور، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران لوپوس درباره کمبود و گرانی دارو‌ و مشکلات پیش‌آمده برای بازنشستگان گفت: پیش از این هم در دارو‌های وارداتی مشکل داشتیم، ولی حدود پنج ماه پیش وزارت بهداشت در جلسه‌ای به ما قول همکاری دادند که این دارو‌ها به راحتی میان بیماران خاص توزیع شود. چند وقتی هم توزیعش نسبتا راحت‌تر بود و وجود داشت، ولی الان به مشکل برخوردیم.

 اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران هم ضمن تاکید بر اینکه با مشکل تامین دارو، به خصوص دارو‌های وارداتی مواجه هستند، گفت: قبلا هم هر چند وقت یک‌بار چنین اتفاقی می‌افتد و در نتیجه ما سال‌هاست به این جمع‌بندی رسیدیم که سعی کنیم حدالامکان از دارو‌های تولید داخل استفاده کنیم. هر دارویی که می‌خواهیم تجویز کنیم باید درنظر بگیریم که در کجا زندگی می‌کنیم و بهترین دارو را برای بیمار تجویز کنیم.او با اشاره به اینکه برای تامین دارو‌های داخلی فعلا مشکلی نبوده، ولی برای دارو‌های وارداتی با مشکل مواجه هستیم، گفت: برای دارو‌های وارداتی هر چند سال این اتفاق می‌افتد و الان شدیدتر شده است.

 یک تخت آسایشگاهی برای ۶۴۰ نفر سالمند
احمد دلبری، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی نیز با اشاره به مشکلات سالمندان در حوزه دارو و درمان گفت: ۵۰ درصد سالمندان سه بیماری مزمن دارند و این در حالی است که با توجه به کمبود امکانات چشم‌انداز مشخصی برای سالمندان وجود ندارد.

آمارها نشان می‌دهد برای جمعیت فعلی سالمند زیرساخت‌های اجتماعی و بهداشتی درمانی مناسبی فراهم نشده است. در حالی که  در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۱۸ سالمند یک تخت آسایشگاهی وجود دارد در کشورمان ما یک تخت آسایشگاهی به ازای هر ۶۴۰ نفر سالمند داریم. این مساله در کنار آمار بالای بیماری مزمن سالمندان زنگ خط بحران را به صدا درآورده است.
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی در این باره گفت: در کشورهای در حال توسعه که منابع کافی برای غربالگری، درمان و مراقبت از سالمندان وجود ندارد استراتژی‌ها باید مبتنی بر آموزش باشد یعنی افراد قبل از رسیدن به سن سالمندی و بازنشسته شدن باید آمادگی‌های لازم را برای حفظ سلامتی خود (از لحاظ جسمی و روحی) در دوران سالمندی کسب کنند. در کشور فرانسه فرآیند بازنشسته شدن دو سال طول می‌کشد یعنی فرد دو سال قبل از بازنشسته شدن 50 درصد ساعات اداری را صرف کار و 50 درصد دیگر را صرف آموختن خودمراقبتی می‌کند. در حالی که در کشور ما افراد یک شبه بازنشسته می‌شوند در حالی که هیچ آمادگی برای دوران سالمندی ندارند.
او می افزاید: یکی از دغدغه‌های دیگر ما در کشور بحث بیمه است؛ الان 60 درصد منابع بیمه‌ای کشور برای 10 درصد جمعیت سالمند استفاده می‌شود یعنی سالمندان ما 6 برابر میزان جمعیت خود از خدمات بیمه بهره می‌برند؛ حالا تصور کنید در سال‌های آینده که امید به زندگی به دلیل پیشرفت خدمات بهداشتی و درمانی افزایش می‌‌یابد و سالمندان با سنین بیشتری زندگی می‌کنند؛ اتفاقی که می‌افتد این است که جمعیت سالمند از 10 درصد به 30 درصد افزایش می‌یابد و میزان نیاز به منابع بیمه‌ای برای سالمندان چندین برابر افزایش می‌یابد و نیاز به بیمه‌های طولانی مدت خواهیم داشت در حالی که الان چنین بیمه‌هایی در کشور وجود ندارد.همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: