کد خبر: ۳۱۵۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 17
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد و این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون شده و همین عامل، شروع کننده عوارض دیابت در بدن انسان است.
شفاآنلاین>سلامت> یک پزشک متخصص داخلی گفت: استان بوشهر طبق مطالعات انجام شده در زمینه بیماری دیابت جزء استان‌های با شیوع بالا در سطح کشور به حساب می‌آید و حدود ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال به بیماری دیابت مبتلا می‌باشند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر حامد مقدم منش اظهار کرد: متأسفانه به علت ماهیت مزمن بودن و نداشتن علائم واضح در ابتدای بیماری نیمی از افراد اصلاً از بیماری خود اطلاعی نداشته‌اند و این موضوع اهمیت غربالگری و آزمایش‌های به‌موقع را دو چندان می‌کند.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان با اشاره به اهمیت تشخیص به‌موقع بیماری دیابت در بین افراد جامعه گفت: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تولید انرژی نباشد و این نقص باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون شده و همین عامل، شروع کننده عوارض دیابت در بدن انسان است.

وی دیابت کنترل نشده انسان را خطرناک خواند و تصریح داشت: بیماری دیابت می‌تواند منجر به عواقب جدی و خطرناکی برای مبتلایان شود و به طیف وسیعی از اعضا و بافت‌های بدن، از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب آسیب برساند.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان همچنین اضافه داشت: متأسفانه شایع‌ترین علت قطع عضو بعد از تصادفات و نیز از دست دادن بینایی و ناتوانی در دید در دنیا همین بیماری است.

دکتر مقدم منش پیشرفت و گسترش آگاهی و دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی و پزشکی در خصوص بیماری دیابت در طی سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و اشاره داشت: خوشبختانه امروزه با افزایش سطح آگاهی عمومی مردم جامعه و توسعه و کاربرد دستگاه‌های چک قند در منزل (گلوکومتر)، شناسایی بیماری سریع‌تر اتفاق می‌افتد و به‌تبع منجر به کنترل بهتر بیماری دیابت و کاهش عوارض بعدی می‌شود.

دکتر مقدم منش ادامه داد: توصیه می‌شود افراد سالم هم حداکثر تا سن ۴۵ سالگی یک نوبت چک قند خون انجام دهند و بعدازآن سالانه تکرار گردد، اما طبیعی است افرادی که زمینه ارثی دارند یا افراد دارای اضافه‌وزن و مبتلایان به چربی خون، فشارخون بالا و یا خانم‌ها باسابقه دیابت بارداری، بایستی در سنین بسیار پایین‌تری نسبت به غربالگری دیابت اقدام کنند.

وی در خصوص مراحل ابتلای انسان به بیماری دیابت هم اضافه کرد: نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که در بیماران دیابت نوع دو، بیماری دیابت به‌تدریج و در عرض چندین سال بروز می‌کند و بیماران قبل از رسیدن به دیابت آشکار، از یک مرحله مقدماتی بدون علامت عبور می‌کنند که به‌اصطلاح پیش دیابتی خوانده می‌شود و متأسفانه شروع عوارض نیز از این مرحله است و حتماً بایستی مراجعه به پزشک و پیگیری در این زمان انجام شود.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: خوشبختانه با پیشرفت روزافزون علم و کشف داروهای خوراکی جدیدتر که بسیاری از آن‌ها در کشور خود ما هم موجود است و نیز وجود داشتن انواع انسولین‌های قلمی کنترل این بیماری برای مبتلایان آسان‌تر گردیده است.

دکتر مقدم منش گفت: به‌عنوان متخصص داخلی که افتخار خدمت به مردم بزرگوار شهرستان دشتستان را دارم ضمن آرزوی سلامتی برای آحاد جامعه، استدعا دارم جهت شناخت زودتر این بیماری، کنترل بهتر و پیشگیری از عوارض آن، تغییر سبک زندگی، افزایش تحرک و البته مراجعه به‌موقع و منظم به پزشک جهت تنظیم داروها و کنترل قند را مد نظر داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: