کد خبر: ۳۱۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 15
با تشکیل قرارگاه و ستاد نظارت بر سلامت در معاونت درمان تاکنون ۵۰پرونده دانه‌درشت که مربوط به تخلفات پزشکان، بیمارستان‌ها، افراد پزشک‌نما و سقط جنین هستند بررسی و احکام اولیه آنها صادر شده است
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان: دریافت زیرمیزی بیشترین فراوانی را در تخلفات پزشکی دارد

به گزارش شفاآنلاین:بحث تخلفات پزشکی لیست بلندبالایی دارد؛ از تخلفات تعرفه‌ای، پرداخت‌های خارج از تعرفه و گرفتن زیرمیزی از بیمار گرفته تا طلب سکه و دلار و حتی در مواردی ارز دیجیتال از بیماران و در عین حال چالش همکاری برخی پزشکان با پزشک‌نماها و کسب سودهای کلان. از نظر فراوانی هم بیشترین تخلفات حوزه پزشکی، دریافت زیرمیزی است و پس از آن تخلفات در حوزه زیبایی و ورود پزشک‌نماها و همچنین انجام اعمال و اقدامات زیبایی از سوی افراد غیرپزشک یا افراد بدون مجوز جزو شایع‌ترین تخلفات در حوزه پزشکی هستند.

در حوزه سقط هم با وجود اینکه کثرت موارد وجود ندارد، اما از نظر اهمیت موضوع در درجه بالای اولویت قرار دارد. تخلفاتی که سعید کریمی، معاون‌ درمان وزارت بهداشت هم چندی پیش آنها را تأیید کرده و گفته بود: «با تشکیل قرارگاه و ستاد نظارت بر سلامت در معاونت درمان تاکنون ۵۰پرونده دانه‌درشت که مربوط به تخلفات پزشکان، بیمارستان‌ها، افراد پزشک‌نما و سقط جنین هستند بررسی و احکام اولیه آنها صادر شده است.» وسیع بودن حیطه تخلفات پزشکی را سلیمان حیدری، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان هم تأیید می‌کند و درباره برنامه‌های نظارتی وزارت بهداشت برای برخورد با تخلفات در حوزه پزشکی می‌گوید: «تخلفات پزشکی از مسائل مالی تا عملکردی و نحوه عملکرد درمانی همکاران ما را شامل می‌شود. تخلفات مالی در حوزه پزشکی، خود اشکال مختلفی دارد؛ از گرفتن مبالغ خارج از تعرفه (یا همان زیرمیزی) تا گرفتن پول به بهانه فروش تجهیزات مانند پروتز و ... را که به انحای مختلف و خارج از حیطه و چارچوب قانونی از بیمار پول گرفته می‌شود، در بر می‌گیرد.»

حیدری درباره دلایل دریافت زیرمیزی توضیح می‌دهد  از آنجایی که تعرفه‌های بعضی خدمات پزشکی پایین است یا مطابق با میزان تورم طی سال‌های گذشته به‌روز نشده، برخی پزشکان دستمزد اضافه دریافت می‌کنند که تخلف است: «این کار اکثرا در مطب‌ها و بعضا هم ممکن است در مراکز درمانی انجام شود که به‌عنوان زیرمیزی شناخته می‌شود. از طرفی برای اینکه اخذ این مبالغ قابل پیگیری نباشد، به روش‌های متفاوتی اخذ می‌شود. موارد کمی به‌صورت نقدی یا از طریق کارتخوان دریافت می‌شود و عمدتا بیمار مجبور می‌شود این مبالغ را به‌حساب کسی غیر از پزشک اعم از منشی، خواهر، برادر و ... واریز کند.»

او ادامه می‌دهد: «در برخی موارد برای اینکه این ردپا هم وجود نداشته باشد، مبالغ به‌صورت طلا، سکه و ارز دریافت می‌شود و حتی در موارد خیلی نادر ارز دیجیتال هم درخواست شده است. مردم باید بدانند که هزینه درمان فقط باید در حسابداری بیمارستان پرداخت شود و بیمارستان موظف است که صورتحساب و فاکتور را تا آخرین ریالش به بیمار بدهد تا اگر نیاز به پیگیری خاصی بود، بیمار بتواند براساس آن عمل کند. در نتیجه پرداخت خارج از حسابداری بیمارستان غیرقانونی است و هرگونه دریافت اینچنینی قابل شکایت و پیگیری است.» او درباره اینکه مردم چگونه از تخلفات حوزه پزشکی شکایت کنند، توضیح می‌دهد: «هر تخلفی که انجام شود، مردم می‌توانند از طریق سامانه۱۹۰ که نیاز به مراجعه حضوری هم ندارد، شکایت خود را ثبت کنند. همچنین آنها می‌توانند به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کنند. هم‌اکنون حدود ۶۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم که تمامی آنها یک شماره اختصاصی از جنبه نظارتی دارند و پاسخگو هستند. همچنین مراجعه حضوری به بخش نظارت معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی هم امکان‌پذیر است و می‌توانند به این صورت شکایت‌شان را مطرح کنند.»

حیدری ادامه می‌دهد: «همکاران ما در بازرسی وزارت بهداشت این موارد را تنظیم کرده و به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال می‌کنند و همه موارد، پیگیری شده و اگر پولی خارج از تعرفه و به‌صورت غیرقانونی اخذ شده باشد، حتما به بیمار برگردانده می‌شود.»

محرومیت از طبابت برای پزشکان زیرمیزی‌بگیر
به‌گفته مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان، با توجه به اینکه این تخلفات می‌تواند سلامت جامعه را به خطر اندازد، براساس بازبینی که در قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی در خرداد ماه امسال ایجاد شده، علاوه بر برگرداندن مبلغ اصلی به بیمار، فرد خاطی ۱۰برابر میزان آن جریمه می‌شود: «در این‌باره اگر باز هم تخلف از سوی پزشک تکرار شود، ۵۰ برابر جریمه خواهد شد و درصورت تکرار مجدد از داشتن مطب ابتدا به‌صورت موقت و حتی به‌صورت دائم، محروم می‌شود. در عین حال اگر این تخلفات در یک مرکز درمانی انجام شود، مسئولان مرکز به‌ویژه مسئول فنی پاسخگوی این موضوع است و تذکر داده می‌شود. اگر این تخلفات در مراکز درمانی هم تکرار شود، درجه اعتباربخشی‌شان کاهش داده می‌شود.»

این مسئول درباره میزان شکایات انجام شده در حوزه تخلفات پزشکی بیان می‌کند: «از آنجایی که تاکنون سامانه‌ای در زمینه نظارت نبوده، یکی از اقداماتی که برای امسال در دست انجام است، ایجاد سامانه نظارت بر درمان است که از طریق آن بتوانیم هم خوداظهاری مراکز درمانی را داشته باشیم که اعلام کنند چه اقداماتی انجام می‌دهند و بتوانیم ارتباط برخط با فعالیت مراکز درمانی داشته باشیم و همچنین نظارت‌های انجام شده هم باید در این سامانه به سرعت ثبت شود که اکنون به‌صورت دستی و زمان‌بر است. بعد از ایجاد این سامانه، بخشی هم برای ثبت شکایات مردمی درنظر گرفته می‌شود. درنظر داریم که این سامانه برای امسال بهره‌برداری شود.»

حیدری ادامه می‌دهد: «مردم اگر جایی مجبور شدند که مبلغی را به‌عنوان زیرمیزی پرداخت کنند، بدانند که می‌توانند حتی بعد از اتمام درمان‌شان شکایت کنند تا پیگیری شود. در عین حال ممکن است برخی بیماران نگران باشند که اگر شکایت کنند، درمان‌شان متوقف شود، اما اینطور نیست و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در همان رشته برای بیمار، یک پزشک حاذق و مورد اعتماد پیدا و معرفی کنند و بیمار به او مراجعه کند تا به‌دلیل درخواست حقش، از درمان صحیح محروم نشود.»‌

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: