کد خبر: ۳۱۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 10
عوارض بیهوشی در بیهوشی عمومی افراد مختلف را به دلایل مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شدت این علائم به عوامل مختلفی مرتبط است.
شفاآنلاین>سلامت>گاهی اوقات افراد مجبور می‌شوند زیر تیغ جراحی بروند و برای این منظور نیز باید بیهوش شوند که این بیهوشی شاید بصورت کامل و یا موضعی باشد که بنا به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد و حال این سوال نیز مطرح می‌شود که بیهوشی ممکن است مشکلات و عوارضی را برای فرد پدید آورد یا خیر، که در ادامه به آن می‌پردازیم.
عوارض بیهوشی در بیهوشی عمومی افراد مختلف را به دلایل مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شدت این علائم به عوامل مختلفی مرتبط است.

به گزارش شفاآنلاین:گاهی اوقات افراد مجبور می‌شوند زیر تیغ جراحی بروند و برای این منظور نیز باید بیهوش شوند که این بیهوشی شاید بصورت کامل و یا موضعی باشد که بنا به تشخیص پزشک صورت می‌گیرد و حال این سوال نیز مطرح می‌شود که بیهوشی ممکن است مشکلات و عوارضی را برای فرد پدید آورد یا خیر، که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آیا بیهوشی عمومی برای فرد عارضه به همراه دارد؟

بیهوشی انواع آن

بیهوشی معمولا به زمانی اتفاق می‌افتد که سطح هوشیاری بیمار کاهش پیدا کرده است و حواس و بخصوص حس درد تا حدی هیچ فعالیتی نداشته باشد.

بیهوشی دارای انواع مختلفی است که پزشک بسته به نوع کاری که برای بیمار انجام می‌دهد آن را تجویز و از آن روز استفاده می‌کند، پس می‌توان گفت؛ به‌صورت کلی دو نوع بیهوشی عمومی و بیهوشی منطقه‌ای دردنیای طب وجود دارد.

بیهوشی عمومی

در این نوع بیهوشی بیمار بصورت کامل هشیاری خود را ازدست می‌دهد و چیزی به خاطر ندارد یا اگر بخواهیم بصورت ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که، توانایی ارادی و غیرارادی فرد بر کنترل جسم و محیط فیزیکی خود سلب می‌شود.

بیهوشی منطقه‌ای

 اما در این مدل بیهوشی همانند بیهوشی نخاعی با تزریق دارو‌های بیهوشی در ناحیه نخاع بخشی از بدن همچون رحم بمنظور انجام زایمان بی حس می‌شود و سایر حواس بیمار مانند شنوایی و بینایی و هوشیاری کاملا فعال است.

دلایل انجام بیهوشی

اما چرا پزشکان بیماران خود را بیهوش می‌کنند؟!

متخصص بیهوشی و پرستار هوش‌بری، همراه با پزشک بهترین گزینه بیهوشی را بر اساس نوع جراحی، سلامتی کلی و ترجیحات شخصی بیمار، توصیه می‌کند و ممکن است برای برخی رویه‌های پزشکی، تیم پزشکی بیهوشی عمومی را پیشنهاد دهد.

همانطور که گفته شد؛ این موارد شامل عملیات پزشکی است که ممکن است موارد زیر را در بر بگیرد:

  •  زیاد طول بکشد
  • سبب از دست دادن خون زیادی شود
  • فرد را در معرض محیط سرد قرار دهد
  • روی تنفس شما اثر بگذارد (بویژه جراحی سینه یا بالاتنه)

اما از سوی دیگر برای سایر گونه‌های بیهوشی، نظیر تسکین نوری همراه با بی‌حسی موضعی (برای مواضع کوچک) یا بی‌حسی منطقه‌ای (برای بخش بزرگ‌تری از بدن)، ممکن است برای عملیات جراحی سنگین‌تر مناسب نباشد.

آیا بیهوشی عمومی برای فرد عارضه به همراه دارد؟

پیش از بیهوشی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

بطور معمول پیش از عمل‌های جراحی که نیاز به بیهوشی دارد پیشنهاد می‌شود شب قبل بیمار شام سبک میل کند و یا بسته به نوع جراحی، اصلا نباید شام میل کند و بطور میانگین ۸ ساعت پیش از جراحی از مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها بپرهیزد و.

پس از بیهوشی چه اتفاقاتی منتظر فرد بیمار است؟!

اینکه فرد پس از بیهوشی یا بی‌حسی چه احساسی دارد تا حدودی بسته به نوع بیهوشی یا بی‌حسی، نوع عمل جراحی، دارو‌های استفاده شده در حین عمل و وضعیت سلامتی کلی بدن بیمار دارد، اما اغلب اوقات بیماران احساس خوبی دارند و یا حتی ممکن است گاهی فرد دچار احساس گیجی، لرز یا یک درد منتشر در بدن داشته باشد.

برخی بیماران نیز تاری دید، خواب آلودگی، گلودرد، سردرد یا احساس سختی در تنفس را تجربه می‌کنند که باید به پرستار خود اطلاع دهند.

باید توجه داشته باشید که؛ بیماران تا چند روز بعد از جراحی ممکن است احساس خستگی کنند و این احساس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد همچون؛ نگرانی در مورد عمل جراحی، کمبود خواب قبل و بعد از جراحی، درد و ناراحتی بعد از جراحی، از دست دادن خون در حین جراحی، خود بیماری که سبب شده تا عمل جراحی انجام شود، تغییر در رژیم غدایی، صرف انرژی زیاد به توسط بدن برای بهبود محل جراحی. این احساس به‌تدریج از بین خواهد رفت.

اما زمانی که بیمار برای اولین بار پس از جراحی می‌خواهد بایستد و راه برود باید حتماً کمک داشته باشد، زیرا بیمار مدتی در حالت درازکش بوده و وقتی یکباره به حالت ایستاده درمیاید ممکن است بر اثر کاهش ناگهانی فشار خون کنترل خود را از دست داده و زمین بخورد.


نگاهی به خطرات و عوارض بیهوشی عمومی

  • لخته شدن خون: که البته این مسئله بعد از جراحی شایع‌تر است.
  • گلو درد و گرفتگی صدا: در اثر لوله تنفسی، این تحریک به طور معمول جزئی خواهد بود.
  • خشکی دهان: این مسئله به طور کلی یک مسئله جزئی است که وقتی دوباره بتوانید مایعات بنوشید از بین می‌رود.
  • خواب آلودگی: خواب آلودگی مورد پس از جراحی شایع است. زمانی برطرف می‌شود که بدن بیشتر دارو‌های بیهوشی را دفع کند.
  • گیجی: گیجیبیشتر در سالمندان و کسانی که به بیماری آلزایمر، زوال عقل یا بیماری دیگری مبتلا هستند که منجر به گیجی می‌شود، شایع است.
  • ایلئوس: ایلنوس وضعیتی است که روده پس از عمل جراحی عملکرد مناسبی ندارد و عملکرد آن بسیار کند است.
  • تب و لرز: تب و لرز معمولاً مدت کوتاهی پس از جراحی ادامه دارد و پس از بیدار شدن و حرکت کردن از بین می‌رود.
  • درد عضلانی: این وضعیت به طور معمول موقتی است و طی چند ساعت یا چند روز پس از جراحی برطرف می‌شود.
  • حالت تهوع و استفراغ: حالت تهوع شایع‌ترین مسئله‌ای است که بیماران پس از بیهوشی عمومی با آن روبرو هستند. اگر سابقه حالت تهوع ناشی از بیهوشی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. 
  • خارش: دارو‌های ضد درد، از جمله بیهوشی، اغلب باعث خارش می‌شوند. مسکن‌هایی که بعد از جراحی به شما تجویز می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد خارش شود. خارش با دفع دارو از بدن، معمولاً از بین می‌رود.
  • مشکل در ادرار کردن: این مورد بیشتر در بیمارانی مشاهده می‌شود که در حین عمل جراحی کاتتر ادرار دارند. ممکن است ساعت‌ها یا حتی چند روز طول بکشد تا مثانه به حالت عادی برگردد.
  • مشکل در جدا شدن از ونتیلاتور: از بین بردن ونتیلاتور در بیماران مزنمن یا بیمارانی که مشکل تنفسی دارند چالش برانگیزتر است.

کدام افراد دچار عوارض بیهوشی می‌شوند؟

عوارض بیهوشی در بیهوشی عمومی افراد مختلف را به دلایل مختلف تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و شدت این علائم به عوامل زیر بستگی دارد:

  • وضعیت فعلی سلامتی و سابقه پزشکی: مثلا بیماری‌های مغزی، قلبی، ریوی یا کلیوی خطر عوارض را افزایش می‌دهند
  • سبک زندگی: بعنوان مثال سیگارکشیدن و مصرف مواد مخدر یا الکل
  • سابقه خانوادگی: در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما به دارو‌های بیهوشی حساسیت داشته باشد، ممکن است شما نیز دچار مشکلاتی شوید
  • عمل جراحی: طول و سنگینی عملی که انجام می‌دهید بر میزان خطر عوارض مؤثر است
  • داروی بیهوشی: دارو‌های مختلفی برای بیهوشی عمومی استفاده می‌شوند که هرکدام ممکن است احتمال بروز عوارض را تغییر دهند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: