کد خبر: ۳۱۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 09
ژنتیک 80 درصد قد یک فرد را تعیین می کند. با این حال، طبق مطالعات، عوامل محیطی (مانند تغذیه و سبک زندگی) نیز ممکن است بر قد یک فرد در سال‌های رشد تأثیر بگذارد. مصرف غذاهایی که به رشد قد کودکان کمک می کند ممکن است باعث تقویت بدن او شده و بر قد او بیافزاید.
شفاآنلاین>سلامت>یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های والدین در سرتاسر جهان، کمک به کودکان برای رسیدن به قد مطلوب است، زیرا نقشی حیاتی در ایجاد اعتماد به نفس آنها دارد. اگرچه مهم نیست که کودک شما کوتاه قد باشد، اما کمک به بچه ها برای افزایش قد امری ضروری است.

به گزارش شفاآنلاین:ژن ها نقش اساسی در تعیین قد افراد دارند، اما برخی از عوامل خارجی مانند غذا نیز به طور قابل توجهی بر قد فرد تأثیر می گذارد. سبک زندگی، رژیم غذایی و ژن ها سه عامل تعیین کننده قد هستند که به بچه ها منتقل می شود.

اگرچه نمی‌توانیم طرح ژنتیکی افراد را تغییر دهیم، اما می‌توانیم با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و تغییرات سبک زندگی از رشد سالم حمایت کنیم. برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد بهترین غذاهایی که می توانید برای افزایش قد در رژیم غذایی خود بگنجانید، ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

مواد مغذی ضروری برای رشد قد

در اینجا لیستی از مواد مغذی ضروری است که به رشد قد کمک می کنند:

پروتئین ها

پروتئین ها می توانند با ساختن بافت های مختلف به افزایش قد کمک کنند زیرا آنها بلوک های سازنده بدن ما هستند. این به حفظ سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، بافت‌ها، اندام‌ها، پوست و دندان‌ها کمک می‌کند زیرا دارای اسیدهای آمینه خاصی هستند که برای هورمون‌های رشد طراحی شده‌اند. همچنین با عمل به عنوان آنزیم به تحریک واکنش های بیوشیمیایی در بدن شما کمک می کند.

ویتامین D

ویتامین D حیاتی ترین نقش را در ساختن استخوان ها ایفا می کند. اگرچه ما مقادیر قابل توجهی از این ویتامین را از نور خورشید دریافت می کنیم، اما می توانید غذاهایی مانند شیر، گوجه فرنگی، مرکبات، گل کلم و سیب زمینی سرشار از ویتامین D را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. این به بدن شما کمک می کند تا فسفر و کلسیم را به طور موثر جذب کند و این امکان را فراهم می کند که به قدی که از نظر ژنتیکی می خواهید برسید.

ویتامین A

ویتامین ها و مواد معدنی برای عملکرد بهتر بدن شما و رشد سالم ضروری هستند و از بین همه ویتامین ها، ویتامین A نقش مهمی در این موارد ایفا می کند. این ویتامین نه تنها کلسیم را در استخوان های شما حفظ می کند، بلکه عملکرد بینایی، غشاهای مخاطی و پوست شما را نیز بهبود می بخشد. مصرف 4000-5000 واحد بین المللی ویتامین A برای افزایش رشد قد ضروری است. برخی از سبزیجاتی که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید و منابع غنی این ویتامین هستند عبارتند از: طالبی، پاپایا، اسفناج، چغندر، گوجه فرنگی، سبزیجات سبز

کلسیم

همانطور که همه ما می دانیم، کلسیم یکی از بالاترین میزان مواد معدنی موجود در بدن ما است که رشد استخوان های شما را سرعت می بخشد. ترکیبی از کلسیم و فسفر برای رشد استخوان ها مورد نیاز است. اگرچه لبنیات و شیر منابع اصلی کلسیم هستند، اما می‌توانید آن را از غذاهایی مانند کولارد، اسفناج و محصولات سویای غنی شده نیز دریافت کنید.

کربوهیدرات ها

اگرچه کربوهیدرات ها ناسالم در نظر گرفته می شوند، اما به بسیاری از آنها توصیه می شود مصرف آنها را محدود کنند. اما کربوهیدرات ها ضروری هستند، به خصوص برای بچه ها زیرا آنها به تمام انرژی نیاز دارند. مصرف کربوهیدرات‌های سالم مانند غذاهای سبوس‌دار و پرهیز از غذاهایی که آرد تصفیه شده دارند، ضروری است.

غذاهایی که باعث افزایش قد می شوند

در اینجا لیستی از غذاهایی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید و به رشد طبیعی قد خود کمک کنید.

هویج

هویج سبزیجاتی است که به فرزند شما کمک می کند تا قد بلندتر شود زیرا دارای مقادیر بالایی ویتامین A هستند. همچنین بر کسی پوشیده نیست که این سبزیجات فوق العاده منابع غنی ویتامین C نیز هستند. این ویتامین‌ها کلسیم را در استخوان‌های شما حفظ می‌کنند و می‌توانید فرزندانتان را وادار کنید هویج خام بخورند یا هویج رنده شده را به سالاد و آب میوه آنها اضافه کنید.

میوه

میوه ها دارای تمام ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر ضروری برای رشد کامل هر کودک هستند. بنابراین گنجاندن میوه های فصل به همراه میوه های موجود در تمام طول سال ضروری است. میوه هایی مانند پاپایا، پرتقال، هندوانه، سیب، انبه و زردآلو از جمله میوه هایی هستند که منابع غنی ویتامین A و C می باشند.

توت ها

انواع توت ها مانند توت سیاه، توت فرنگی، زغال اخته و تمشک میوه هایی هستند که برای رشد قد مفید به حساب می آیند. آنها همچنین به رشد سلولی و ترمیم بافت کمک می کنند. توت ها دارای مقادیر بالایی ویتامین C هستند و همچنین منابع بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های دیگر مانند منگنز، ویتامین K و فیبر می باشند.

کینوا

کینوا به عنوان جایگزینی سالم برای بسیاری از غلات سنتی موجود، به سرعت بر بازار تسلط یافته است. این نه تنها برای بدن شما مفید است، بلکه بهترین غذا برای افزایش قد است. کینوا حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن شما است و یک پروتئین گیاهی کامل در نظر گرفته می شود. کینوا همچنین تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهد زیرا منبع عالی منیزیم است.

بادام

همه ما به هر طریقی خوردن بادام را دوست داریم. بادام به رشد قد شما کمک می کند زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم و فیبر است. آنها همچنین منبع غنی ویتامین های محلول در چربی و آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که کمبود آنها ممکن است باعث برخی اثرات رشد در کودکان شود. ویتامین E برای تجزیه بافت استخوان ضروری است زیرا سلولی به نام استئوکلاست را مهار می کند.

دانه آسالیا

دانه آسالیا یا لپیدیوم ساتیوم یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد قد است که با افزایش تولید هورمون رشد، رشد ماهیچه ها و استخوان ها را تسهیل می کند. مصرف یک قاشق تخمه آسالیا یک بار در صبح و یک بار عصر با یک لیوان شیر گرم برای نوجوانان و کودکان مفید است. دوچرخه سواری، شنا، حرکات کششی یا 45 دقیقه دویدن با این دارو برای نتایج موثر توصیه می شود.

لوبیا

لوبیا منبع غنی پروتئین است و بسیار مغذی است. پروتئین یک عامل ضروری است که با افزایش فاکتور رشد شبه انسولین ۱، رشد را در کودکان تنظیم می‌کند. بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند مس، فیبر، منیزیم، روی و منگنز در لوبیا فراوان هستند.

ماهی

ماهی ها، به ویژه ماهی های چرب مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و نمو ضروری و همچنین برای سلامت قلب مفید می باشند. بر اساس برخی تحقیقات، اسیدهای چرب امگا 3 به افزایش گردش استخوان به حداکثر رشد کمک می کنند. کمبود این اسیدهای چرب ممکن است منجر به مشکلات رشد و افزایش خطر مشکلات خواب کودکان شود.

ماهی سالمون به طور کلی برای رشد قد توصیه می شود زیرا دارای مقادیر زیادی پتاسیم، سلنیوم، ویتامین های گروه B و پروتئین است.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یکی دیگر از مواد غذایی غنی از پروتئین است که نه تنها بافت ها و استخوان ها را ترمیم می کند، بلکه قد را به سرعت افزایش می دهد. مصرف روزانه حداقل 50 گرم بلغور جو دوسر برای صبحانه برای افرادی که می خواهند قد خود را اقزایش دهند توصیه می شود.

انواع مختلفی از جو از مارک های مختلف وجود دارد که می توانید با افزودن سبزیجات تهیه کنید و آنها را مغذی تر کنید.

غلات

غلات و برخی نشاسته ها از جمله غذاهایی هستند که به سرعت رشد قد را به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی افزایش می دهند. مصرف غلات پر از مواد مغذی که به افزایش متابولیسم بدن شما کمک می کند، رشد کودک را تشویق می کند. اضافه کردن دال و حبوبات به رژیم غذایی روزانه باعث افزایش قد کودک شما به طور طبیعی می شود. همچنین می‌توانید با روی آوردن به نان سبوس‌دار، پاستا، غلات و غیره به قد مورد نظر خود برسید.

ماست

ماست به وفور دارای مواد مغذی ضروری است که نقش مهمی در رشد سالم دارند. بر اساس برخی تحقیقات، ماست به افزایش رشد کودکان و کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. برخی از انواع ماست حاوی پروبیوتیک، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر هستند که در متابولیسم استخوان نقش دارند.

بوک چوی

بوک چوی منبعی غنی از فیبرهای غذایی، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و ... است و یکی دیگر از مواد غذایی برای افزایش قد کودکان حساب می شود. این کلم چینی غدد رشد بدن شما را با مواد معدنی موجود در آن تحریک می کند. بنابراین می توانید با گنجاندن این سبزی برگ در رژیم غذایی خود قد خود را افزایش دهید.

موز

موز میوه ای است که در هر فصل به راحتی در دسترس بوده و دارای مواد مغذی برای افزایش قد است. این میوه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی پتاسیم استحکام استخوان ها را افزایش می دهد. همچنین به تقویت سلامت کلی شما کمک می کند زیرا سرشار از پتاسیم، منگنز و کلسیم است.

پروتئین سویا

پروتئین سویا یکی دیگر از مواد غذایی دست کم گرفته شده است که نه تنها قد را افزایش می دهد بلکه سلامت کلی را نیز افزایش می دهد. این یکی از بهترین گزینه های جایگزین پروتئین برای گیاهخواران است زیرا سرشار از فولات، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و فیبر است. طیف وسیعی از ویتامین های بدنسازی و کلسیم دارد که نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه مغذی نیز هست.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از غذاهایی است که به وفور پروتئین دارد و بهترین غذا برای رشد قد است. دارای بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری با افزودن 6 گرم پروتئین به همراه چندین ویتامین و مواد معدنی دیگر است که به بدن شما سلامتی می بخشد. تخم مرغ از رشد کلی کودکان حمایت می کند و به رشد سلولی و رشد اسکلتی آنها کمک می کند.

شیر

شیر تمام مواد مغذی لازم برای رشد قد را دارد و باید در رژیم غذایی هر بچه ی در حال رشدی گنجانده شود. با کمک مواد مغذی، پروتئین و کلسیم موجود در آن، قد شما را افزایش می دهد. شیر دارای مقادیر زیادی کلسیم است که نه تنها قد شما را افزایش می دهد، بلکه به رشد و حفظ استخوان های قوی کمک می کند. مگر اینکه مشکلاتی مانند چاقی داشته باشید یا توسط پزشکان توصیه شده باشد، در غیر این صورت بهتر است شیر کامل یا فرآورده های شیر را همراه به بچه ها سرو کنید.

ترکیب شیر گاو و انگور نیز یک گزینه عالی برای افزایش قد است. دقت کنید شیر ولرم باشد و حتما از شیر گاو استفاده کنید. این معجون را هر روز با معده خالی بنوشید.

توفو

توفو یکی از بهترین غذاهای کمک کننده به افزایش قد است که از شیر سویا تهیه می شود. این یک منبع سالم پروتئین برای همه و برای افرادی است که گیاهخوار هستند یا به لاکتوز حساسیت ندارند. مقدار بالای کلسیم موجود در توفو برابر با تخم مرغ یا گوشت است. توفو یک انتخاب عالی برای رشد قد و سلامت کلیبه حساب می آید، زیرا منبعی غنی از آهن و هشت اسید آمینه است.

سوالات متداول درباره افزایش رشد قد

1. آیا قرص هایی وجود دارد که به رشد قد کمک کند؟

پاسخ : هورمون های رشد انسانی مسئول رشد فرد هستند. اسیدهای آمینه یا قرص های خارجی به افزایش سطح HGH در بدن ما کمک می کنند. تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرات HGH بر بدن ما مورد نیاز است، اما به قوی شدن استخوان‌ها، افزایش ماهیچه‌های بدون چربی و حفظ وزن بدن کمک می‌کند.

2. غذاهایی که به طور طبیعی باعث افزایش هورمون رشد می شوند کدامند؟

پاسخ: برای افزایش هورمون های رشد انسان به طور طبیعی تا 157٪، گنجاندن غذاهای غنی از ملاتونین در رژیم غذایی شما ضروری است. برخی از غذاهایی که به بهبود هورمون رشد انسان کمک می کنند عبارتند از:

  • صدف
  • انار
  • شیر گیاهی غنی شده
  • سبزیجات برگ سبز
  • ماهی چرب و روغن ماهی
  • روغن زیتون اضافی
  • پیازها

3. آیا افزایش قد با غذا امکان پذیر است؟

پاسخ: با رعایت برخی نکات می توانید با غذا قد را افزایش دهید:

  • میوه های تازه، سبزیجات برگ سبز، شیر، پروتئین ها و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا متعادل شود.
  • سعی کنید از غذاهای ناسالم و سرخ شده پرهیز کنید.
  • میزان مصرف قند را کاهش دهید.سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: