کد خبر: ۳۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 08
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیشترین آسیب لبنیات فله بر سلامتی افراد مربوط به پنیر محلی است که قبل از مصرف جوشانده نمی‌‍‌شود و خطر انتقال بیماریهای مشترک بین دام و انسان مانند تب مالت را بدنبال دارد.

شفاآنلاین>سلامت>دکتر جواد صادقی نسب روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر شیر مصرفی در پنیر قبل از مصرف حداقل به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده شود و پنیر هم سه ماه در آب نمک نگهداری شود، آسیبی بر سلامتی ندارد ولی باید به این مسائل کامل توجه شود.

 به گزارش شفاآنلاین:وی اضافه کرد: کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد به صورت دوره ای بر روند عرضه محصولات لبنی فله از جمله در لبنیات فروشی ها نظارت می کنند.

رییس شبکه دامپزشکی گناباد نیز در این خصوص گفت: عرضه لبنیات فله و از جمله پنیر محلی تهدید مهمی برای سلامتی و عامل افزایش بیماریهای مشترک انسان و دام است.

دکتر محمد رضا متقی افزود: با توجه به اینکه نظارت لازم بر روند انتقال شیر فله از دامداریها و بیشتر دامداریهای سنتی در گناباد صورت نمی گیرد، مصرف شیر غیر بهداشتی سلامت افراد جامعه را تهدید می کند.

وی عرضه مواد لبنی به صورت خام و غیر فرآوری شده را عامل مهم بروز بیماریهای مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، بروسلوز و تب کریمه کنگو ذکر کرد و گفت: لبنیات فله بدون شناسه بهداشتی و هویت بهداشتی  عرضه می شوند و آسیبهای این مواد لبنی بر سلامتی از جمله در خصوص پنیر به دلیل جوشانده نشدن به مراتب بیشتر است.

متقی اظهار داشت: دامپزشکی در راستای وظایف خود نسبت به واکسیناسیون دوره ای دامها اقدام می کند ولی هیچ نظارتی بر روند دوشیدن شیر خام و انتقال آن از دامداریها تا مراکز عرضه صورت نمی گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: تصورات نادرست مردم در خصوص مواد نگهدارنده در لبنیات و پنیرهای پاستوریزه از عوامل مهم گرایش به مصرف لبنیات فله ،دوغ و پنیر محلی است، این در حالی است که مواد لبنی پاستوریزه تهدیدی برای سلامتی محسوب نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل نبود رویکرد و سیاست مدون برای ساماندهی و جلوگیری از عرضه لبنیات فله این محصولات به صورت آزاد در لبنیات فروشی ها و برخی از فروشگاهها در سطح شهرستان گناباد عرضه می شود و نبود عزم جدی موجب شده که این مساله به حال خود رها شده باشد و نظارت بر عرضه لبنیات فله ضروری است.

گناباد با تولید ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی را در این بخش ها دارد.

۹۰ درصد نابینایی ها قابل درمان هستند

مشهد-رییس بیمارستان چشم خاتم الانبیاء مشهد گفت: ۹۰ درصد کم بینایی و نابینایی قابل پیشگیری یا قابل درمان است البته اگر به موقع برای درمان و ارزیابی مراجعه شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اکبر درخشان افزود: کم بینایی کم، متوسط، شدید و نابینایی از سطوح مختلف بینایی هستند که اگر دید فرد در فاصله ۲ متر کاهش یابد و یا بینایی محدود شود، فرد نابینا تلقی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق بررسی های علمی عیوب انکساری چشم، آب مروارید، تغییرات سنی، شبکیه و آب سیاه به عنوان پنج علت عمده کم بینایی به شمار می‌روند.
درخشان افزود: مساله بینایی در کودکان مهمتر است زیرا در هنگام تولد همه اعضای بدن تکامل یافته است ولی تکامل بینایی بعد از تولد اتفاق می‌افتد و آن هم ایجاد تصویر واضح بر روی شبکیه است.

وی بیان کرد: از این رو غربالگری اولیه بینایی نوزادان در زایشگاه‌ها انجام می‌شود اما پدر و مادر اگر علایم غیر طبیعی در فرزند خود مشاهده کردند حتما باید به پزشک معالج مراجعه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: کودک معمولا در ۲ ماهگی باید نگاه کند و نگاه خود را نگه دارد و لبخند به چهره والدین نیز یکی از نشانه‌های حسن بینایی کودک است که در برخی کودکان این علایم با تاخیر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ویزیت و بررسی مستمر چشم، اصلاح سبک زندگی، عدم پرخوری و عدم استفاده مداوم از تلفن همراه و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت از عوامل پیشگیری و درمان کم بینایی و نابینایی هستند.

وی با اشاره به تلاش سازمان جهانی بهداشت برای کاهش کم بینایی در کشورهای مختلف افزود: استفاده از عینک آفتابی و عینک محافظ حین کار برای سلامت چشم ضروری است،

خراسان رضوی می تواند الگوی پرورش فناوران دانش‌آموز باشد

مشهد- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در دیدار با دانش آموزان نخبه المپیاد مشهد گفت: امید است با وجود شما دانش آموزان نخبه، استان خراسان رضوی به عنوان الگوی پرورش فناوران دانش آموز تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دکتر مسعود میرزائی افزود: جوانان نخبه جزو سرمایه‌های کشور هستند و اعتقاد داریم افرادی در توان شما می توانند در بالا بردن کیفیت علم و فناوری و عملیاتی شدن اهداف مملکت تاثیر گزار باشند.

وی بیان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و اهمیتی که ایشان در بحث اقتصاد دانش بنیان دارند، برنامه ما برای روزهای پیش رو، حضور دانش آموزان با استعداد و نخبه در صحنه فناوری و نوآوری است.

وی تاکید کرد: از امروز شما به عنوان مشاور من در امر فناوری هستید و ما در راستای شعار همیشگی مان پارک را پاتوق شما می دانیم و از شما میخواهیم با حضور در پارک علم و فناوری فرهنگ حضور دانش‌آموزان را به عرصه علم و فناوری در کل کشور کلید بزنید.

در این نشست که با حضور مسوولان بنیاد نخبگان استان و اداره آموزش و پروش صورت گرفت، دانش آموزان حاضر به بیان ایده ها و مشکلات موجود در مسیر راه خود پرداختند.

در پایان این نشست رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اهدای تندیس های همیار فناور از دانش‌آموزان نخبه المپاد سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تقدیر کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: