کد خبر: ۳۱۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 07
شفاآنلاین -فرهاد سپه رام >جامعه >عمومی >سلامت >همزمان با فرارسیدن فصل سرد اغلب مردم برای گرم کردن منزل، کارگاه، اماکن عمومی و... از وسایل گازسوز استفاده می کنند. این درحالی است که متاسفانه در اکثر پرونده های بررسی شده حوادث، علل فوت ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن از غیر ایمن بودن سیستم های بخاری های گاز سوز و اجاق های گاز مشهود بوده است.

احمدرضاپرنده مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،دریادداشتی برای شفاآنلاین،نوشته است:

عواملی مانند خارج شدن لوله دودکش از پشت بخاری، خارج شدن لوله از محل زیر دودکش سقف، عدم وجود کلاهک در پشت بام، مسدود بودن لوله های دودکش به دلایلی همچون لانه کبوتران، ریختن شن و سیمان ناشی از کار بنایی همسایه کناری و بعضا باریک بودن قطر لوله دودکش، کمبود اکسیژن ناشی از بسته بودن تمامی پنچره ها و روزنه ها، استفاده همزمان چندین بخاری و آبگرمکن های دیواری که باعث مصرف زیاد اکسیژن و تولید منو اکسید کربن بیشتر می شود ، استفاده از اجاق های گاز بجای وسایل گرمایشی که بسیار خطرناک و حادثه سازه است. استفاده از کپسول گاز پیک نیک در اتاقک کامیون و تریلر ها و خودروها که تابحال باعث فوت تعداد زیادی شده است.

علائم تماس طولانی با منوکسید کربن، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است و فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود .تماس با مقادیر بالای گاز منو اکسید کربن می تواند سبب کاهش هوشیاری و مرگ شود .

مسمومیت با منوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها است برای پیشگیری از بروز آن توصیه های ایمنی در مورد استفاده از وسایل حرارتی را باید رعایت کنیم به همین منظور مواردی از پیشگیری به هموطنان عزیر توصیه می شود :

1- در هنگام استفاده از بخاری های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن ، اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش ها الزامی است به همین منظور نکات زیر را باید مد نظر داشت :

الف) قراردادن یک شعله در محل دوکش چنانچه شعله بداخل کشیده شد مسیر باز است.

ب)می توانند با استفاده از یک طناب و بطری از پشت بام، بطری را به داخل لوله دوکش هدایت و از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند.

2-باید لوله دودکش به پشت بخاری محکم شده باشد و از محکم شدن دوکش بخاری به محل اتصال زیر سقف ساختمان اطمینان حاصل کنند.

3-کلاهک اچ پشت بام را هر چند وقت یک بار بازدید کنند

4-هنگام روشن کردن بخاری دقت کنند که شعله آن آبی باشد چرا که شعله آبی نشانه سوختن صحیح گاز است.

5-در هنگام استفاده از بخاری حتما به فکر تامین اکسیژن مورد نیاز وسایل گاز سوز باشند تا اکسیژن محیط تامین شود.

6- از خوابیدن نزدیک وسایل گاز سوز بپرهیزند چرا که در حوادث موارد دیده شده که افراد در کنار بخاری خوابیده اند و در خواب پای آنها با بخاری برخورد و باعث جدا شدن دودکش از بخاری گردیده و همین امر باعث مرگ وی گردیده است.

7-اگر مالک هستند و منزل و محلی را اجاره می دهند حتما موارد ایمنی دودکشها را چک کرده و پس از حصول اطمینان آن محل را به مستاجر بسپارند

8-اگر مستاجر هستند حتما موارد پیش گفته را چک کنند

9-به ایمنی خود بخاری ازجمله ترموکوپل توجه کنند، کار این قطعه در بخاری این است که اگر بخاری به هر دلیلی خاموش شد بلافاصله ورود گاز به بخاری را قطع می کند. دقت داشته باشند که در صورت معیوب بودن این قطعه، اگر بخاری روشن و به دلیلی ازجمله قطع گاز شهری بخاری خاموش شود با وصل گاز شهری، گاز به داخل بخاری ورود می کند و چند لحظه بعد شاهد انفجار منزل خواهیم بود.

10-هرگز برای گرمایش داخل خودرو یا حمام از کپسول گاز پیک نیک و وسایل گاز سوز استفاده نکنند چرا که بعد از چند لحظه دچار حالت تهوع و بعد بیهوشی می شوند و فرد ظرف چند دقیقه فوت می کند.

به هموطنان عزیز توصیه می شود علاوه به نکات پیشین به موارد زیر نیز توجه ویژه داشته باشند:

1- برای خرید و نصب وسایل گاز سوز حتما به مراکز مجاز دارای مجوز مراجعه کنند.

2-از نصب آبگرمگن دیواری و پکیچ در واحد ساختمانی کوچک اکیدا خودداری کنند.

3-هرگز به جای آب گرمگن مخزنی آب گرمگن دیواری نصب نکنند. حتما به نقشه گاز منزل که توسط شرکت گاز تایید شده توجه داشته باشند.

4-در هنگام استحمام و روشن بودن پکیچ یا آبگرمگن به تامین اکسیژن توجه کنند و از باز بودن یک پنچره اطمینان حاصل کنند.

5-ضمنا در هنگام روشن بودن بخاری اکسیژن محیط کم می شود، به تامین اکسیژن محل توجه شود و همچنین مطمئن باشند که دودکش ها بخوبی نصب شده باشند در غیر این صورت هم اکسیژن خانه کم می شود و هم منوکسید کربن وارد محیط می شود که بسیار خطرناک است.

توصیه می شود با جدی گرفتن هشدارهای مربوط به استفاده درست از وسایل گرمایی، خانواده خود را از معرض " مرگ خاموش " مصون نگه دارید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: