کد خبر: ۳۱۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 05
علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، در سایر اقلام دارویی هم کمبودهایی وجود دارد و حتی برخی داروهای خیلی ساده به‌ویژه در حوزه کودکان در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود
شفاآنلاین>سلامت>نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران: کمبودهای متعدد دارویی در کشور به‌دلیل نبود ذخایر استراتژیک داروست

به گزارش شفاآنلاین: داروخانه‌ها همچنان با کمبود داروهای مرتبط با کودکان ازجمله شربت سرماخوردگی، استامینوفن، دیفن‌هیدرامین و بروفن مواجهند. این در حالی است که وزارت بهداشت چند روز پیش اقدام به واردات 50میلیون تن سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک کرد اما فعالان حوزه دارو این میزان از واردات را نیاز یک هفته بازار مصرف کشور عنوان کردند و همین مسئله باعث شده که همچنان کمبودهای این حوزه وجود داشته باشد.

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران درباره این کمبودها توضیحاتی داده و گفته: «علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، در سایر اقلام دارویی هم کمبودهایی وجود دارد و حتی برخی داروهای خیلی ساده به‌ویژه در حوزه کودکان در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.» به‌گفته فاطمی، هم‌اکنون عمدتا در داروهایی که به‌صورت شربت هستند و برای کودکان مصرف می‌شوند، کمبود وجود دارد و وارداتی هم درباره آنها صورت نگرفته است: «هم‌اکنون در زمینه شربت سرماخوردگی کمبود داریم. کمبود شربت دیفن‌هیدرامین هم وجود دارد. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود. شیاف استامینوفن برای کودکانی که خیلی کوچک هستند و باید استامینوفن را به‌صورت شیاف‌ استفاده کنند‌ نیز در داروخانه‌ها جزو اقلام خیلی کمیاب به‌حساب می‌‌آید یا برای سرفه کودکان هم داروها کمبود دارند. حتی قطره نمکی شست‌وشوی بینی برای کودکان هم در دسترس نیست.»‌ او درباره اینکه چرا مکمل‌ها در داروخانه‌ها فراوانند، اما دارو دچار کمبود شده، توضیح می‌دهد:‌ «در داروخانه‌ها وفور شربت‌های تقویتی، نیروزا و انواع قرص‌ها و کپسول‌های مکمل وجود دارد که ضروری نیستند، اما از آنجایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، همه دارند آنها را تولید می‌کنند. ای‌کاش برنامه‌ریزی و مدیریت درستی وجود داشت که اجازه نمی‌داد بحران کمبود دارو در کشور ایجاد شود.»

فاطمی همچنین درباره وضعیت کمبود سرم هم بیان می‌کند: «وضعیت تامین سرم نسبت به قبل بهتر شده، اما همچنان جزو اقلامی است که کمبود دارد و همچنان به‌صورت سهمیه‌ای و جیره‌بندی به داروخانه‌ها ارائه می‌شود.»‌ این فعال حوزه دارو با تأکید بر اینکه اجرای طرح دارویاری خدمت بزرگی به صنعت داروسازی کشور بود و آنها دیگر مجبور نیستند در صف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی بمانند و ارز نیمایی را تهیه می‌کنند، تأکید می‌کند: «با این حال باید توجه کرد که شرکت‌های دارویی نسبت به قبل 7 تا 8برابر نقدینگی بیشتر نیاز دارند. شرکتی که A ریال برای خرید مواداولیه کنار گذاشته، ‌اکنون باید A ضربدر 7ریال کنار بگذارد. در نتیجه شرکت‌ها دچار کمبود نقدینگی شدند. البته اعلام شد که از طریق تسهیلات بانکی می‌توانند نقدینگی را تأمین کنند که باید در این زمینه کمک شود.

نکته دوم هم بحث مالیات بر ارزش افزوده مواداولیه بود. زمانی که این ۹‌درصد مالیات بر ارزش افزوده بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شد، خیلی بزرگ نبود، ‌اما وقتی با ارز نیمایی محاسبه شد، عدد بسیار بزرگی می‌شد که این مالیات هم برای تولیدکنندگان سنگین بود. مالیات بر ارزش افزوده مواداولیه دارویی به یک درصد کاهش یافت که کمکی به صنعت داروسازی بود که بتواند خریدش را راحت‌تر انجام دهد.»‌ او درباره آسیب‌پذیر‌بودن بازار دارو و ایجاد کمبودهای متعدد در کشور را هم ناشی از نبود ذخیره استراتژیک دارو می‌‌داند و تأکید می‌کند: «دارو مانند پوشاک نیست که بتوان خرید آن را عقب انداخت. دارو از غذا هم حساس‌تر است، زیرا غذا را می‌توان در شرایطی تغییر داد، اما دارو باید همان لحظه به‌دست بیمار برسد و به همین دلیل جزو اقلام استراتژیک و حتی حیاتی محسوب می‌شود. به همین دلیل همه کشورها ذخایر استراتژیک دارو ایجاد می‌کنند. باید هر کشوری 2تا 3ماه ذخیره دارویی داشته باشد و اگر به هر دلیلی تولیدکنندگان بر سر قیمت با سازمان غذا و دارو مشکل داشتند و تولید نکردند، از طریق ذخایر، داروی کشور تأمین شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: