کد خبر: ۳۱۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 04
دکتر نمازی مدیر کل بیمه استان تهران گفت: در جهت رفاه حال بیماران‌ طرح دارورسان تحویل دارو برای بیماران خاص در درب منزل است.
شفاآنلاین>سلامت> رادیو سلامت با دکتر نمازی مدیرکل بیمه استان تهران در خصوص طرح دارورسان به بیماران خاص به گفتگو پرداخته است.

مجری: خدمتی در نظر گرفته شده است که برخی از گروه‌های بیمار دارو را به در خانه برایشان برسانند که یک خدمت خیلی خوبی است و ببینیم چطور اجرایی می‌شود.
ما گروه‌هایی را داریم که بیماران خاص محسوب می‌شوند افرادی را داریم که در تمام طول زندگی شان به دلیل شرایط خاص شان باید دارو به دستشان برسد ظاهرا هم ما در نظام دارو رسانی مان این افراد ثبت الکترونیک شدند و یک جوری کنترلی روی مصرف دارویشان هست که همیشه ارزیابی برای میزان مصرف دارویشان باشد و در دسترسشان قرار بگیرد.
جزئیات این طرح دارورسان چیست و چقدر قابل تحقق است؟
دکتر نمازی: پیشتر اداره کل بیمه سلامت استان تهران در جهت رفاه حال بیمه شدگان خودش در اصل برنامه‌ای را ما دیدیم که با درخواست و دستور رئیس سازمان که ببینیم چه کار رفاهی برای بیمه شدگان خودمان در خصوص دارو می‌شود انجام داد و تحویل دارو در درب منزل یعنی طرح دارورسان بیشتر تحویل دارو در درب منزل است یعنی دلیوری دارو؛ و بر این اساس هم به تبع ما جلسات زیادی داشتیم و خلاصه فکر کردیم که بهترین کار این است که از بیماران خاص شروع کنیم این قضیه را و در حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیمار خاص در استان تهران داریم که نزدیک به ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این بیماران خاص بیماران ام اسی هستند.
قرار بر این شد که ما برای این که بتوانیم این طرح را به صورت آزمایشی اجرایی کنیم، یک جایی نیاز داشتیم که این توانمندی را داشته باشند بتواند به صورت علمی بتواند با این قضیه برخورد کند خلاصه جلساتی را با دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم خوشبختانه مسئولین دانشگاه هم خیلی همکاری کردند و معاونت محترم غذا و دارو و داروخانه سیزده آبان و در اصل پروتکل یا آن راهکاری که این دارو را بتوانیم دست بیمار برسانیم آن‌ها تدوین شد و خوشبختانه از هفته پیش این کار انجام شد و شروع شد پایلوت به صورت آزمایشی شروع شد و داریم آن موانعش را پیگیری می‌کنیم می‌دانید که مریض خودش می‌تواند مریض‌هایی که بیماران ام اس هستند می‌توانند درخواست بدهند، درخواست تحویل دارو در درب منزل بدهند و بررسی می‌شود و با ایشان تماس گرفته می‌شود و می‌دانید که نسخه الکترونیک الان هست کد رهگیری دارویشان اگر در اختیار داروخانه‌های سیزده آبان قرار بدهند، این دارو را با رعایت تمام زنجیره سرما، چون م یدانید که خیلی از دارو‌های بیماران خاص نیاز به رعایت زنجیره سرما دارد با رعایت زنجیره سرما درب منزل تحویلشان می‌شود، جدا از این یک کار خیلی خوبی هم که در این طرح در اصل مدنظر قرار گرفته شده بود با دوستانی که دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت محترم غذا و دارو و ۱۳ آبان داشتیم، این بود که یک مشاوره داروساز هم به این مریض‌ها داده شود.
مجری: یعنی یک مشاوره فنی داروخانه هم به ایشان داده شود
دکتر نمازی: یعنی همانجایی که مریض دارو را تحویل می‌گیرد داروساز تمام آن چیز‌هایی که لازم است مشاوره لازم را به ایشان می‌دهد نحوه مصرف و یا عوارضش و یا هر چیزی که لازم باشد یا سوال از مریض باشد. این کار به صورت آزمایشی از هفته پیش تحت بیمه سلامت شروع شد داریم آن موانعش را پیگیری می‌کنیم انشاالله به محض این که انجام شد در کل استان تهران بسط داده خواهد شد و به بیماران خاص دیگر هم همین موضوع را بسط خواهیم داد و توسعه خواهیم داد.
مجری: منظورتان از بیماران خاص دقیقا چه بیمارانی هستند؟
دکتر نمازی: بیماران خاص بیماران ام اس، دیالیزی، هموفیلی و پنج شش بیماری که دارو‌های خاص را دارند و دارو‌های بیماران خاص را دریافت می‌کنند و داروهایشان هم هر ماه هست دو ماه و سه ماه بستگی دارد که چه نوع بیماری داشته باشند تمدید هم می‌شود.
مجری: خود افراد چطور باخبر می‌شوند بهرحال الان بیماران خاص ما می‌دانند که وضعیت بیمه‌ای داروهایشان چگونه است و از کجا می‌توانند تهیه کنند معمولا آن فرآیندی را که این گروه در آن قرار گرفته از آن با خبرند این فرایند جدید را چگونه با خبر می‌شوند؟ صرفا با همین اطلاع رسانی رسانه هاست؟ یا این که با توجه به اینکه این افراد تقریبا تعدادشان مشخص است از طریق انجمن‌های مربوطه به چه شکل باخبر می‌شوند که می‌توانن از این خدمت استفاده کنند؟
دکتر نمازی: من فکر کنم از سه طریق این عزیزان از این خبردار می‌شوند یکی همین رسانه هاست که در خدمت شما هستیم و یکی هم خود بیمه سلامت در استان تهران تعداد بیمه شده‌هایی که از دارو‌های خاص استفاده می‌کنند ما اسامی شان را داریم و مشخصاتشان را داریم و تحویل داروخانه سیزده آبان داریم می‌دهیم
مجری: یعنی به ایشان خبر داده می‌شود؟
دکتر نمازی: بله بعضی از افراد هم ممکن است از جا‌های مختلف بیایند خود داروخانه سیزده آبان فرمی گذاشته شده است که اگر بار اول کسی مراجعه کند آنجا و بیمار خاص باشد این فرم را در اختیارش قرار می‌دهند و در اصل تقاضای طرح دارورسان را می‌کند برای مراحل بعدی دیگر داروخانه خودش همه کارهایش را انجام می‌دهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: