کد خبر: ۳۱۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 04
مدیرعامل یک شرکت خلاق در حوزه گیاهان دارویی گفت: «موتا» تنها داروی طبیعی ایرانی درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است. این محصول عصاره شنبلیله است که بر اساس یک مطالعه بالینی در درمان (PCOS) تولید شده است.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر سید سعید میرحسینیان گفت : این شرکت در سال ۱۳۹۵ توسط تعدادی از دانشجوهای دانشکده داروسازی دانشگاه تهران تأسیس شد؛ این شرکت پایونیر ورود به حوزه قارچ‌های دارویی در کشور محسوب می‌شود.
 به گزارش شفاآنلاین:مدیرعامل این شرکت دارویی افزود : مجموعه محصولات ما بر اساس قارچ‌های دارویی ساخته شده است؛ یکی از محصولات کلیدی این شرکت خلاق، محصول "موتا" است که تنها داروی طبیعی درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) است. این محصول عصاره شنبلیله است که بر اساس یک مطالعه بالینی در درمان (PCOS) تولید شده است.
میرحسینیان گفت : مشکل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک معضل مهمی در بانوان کشور است و جزء بیماری‌هایی است که همیشه متخصصان زنان و ماما‌ها با آن درگیر هستند و درمان رسمی در حوزه شیمیایی نیز ندارد و برای درمان آن هورمون‌تراپی کرده یا داروی متفورمین تجویز می‌کنند که عوارض بسیار زیادی دارد.
مدیر عامل شرکت خلاق "کی‌دارو فناوری سلامت افزود : ما با مطالعاتی که بر پایه طب سنتی انجام دادیم دریافتیم دارو‌هایی پایین‌آورنده طبیعی قند خون مثل شنبلیله که اثر پایین آورنده قند خون خوبی دارند، می‌توانند در حوزه (PCOS) نیز مؤثر باشند. ما مطالعاتی انجام داده و نمونه‌های خارجی آن را پیدا کردیم که در دنیا نیز ثبت پتنت شده است که در ایران آن را بازسازی کردیم و وارد بازار شده و هیچ عوارضی نیز ندارد.
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شامل مجموعه‌ای از علائم از جمله هیرسوتیسم، آمنوره یا الیگومنوره و افزایش حجم تخمدان‌ها است که عواملی از جمله افزایش هورمون مردانه و افزایش مقاومت نسبت به هورمون انسولین در به وجود‌آوردن آن دخیل است.
در این سندرم، مشکلی در ارتباط هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان وجود ندارد، اما عوامل یادشده سبب افزایش هورمون LH و کاهش هورمون FSH (تحریک‌کننده فولیکول) می‌شود.
این چرخه تکرارشونده و افزایش LH سبب تحریک افزایش تکثیر سلولی و افزایش سنتز آندروژن در تخمدان می‌شود. این افزایش نیز سبب افزایش تولید گلوبولین متصل‌شونده به هورمون جنسی (SHBG) می‌شود. افزایش آندروژن آزاد باعث بروز پرمویی و یا آکنه و در نهایت تبدیل آن به استروژن می‌شود.
این عوامل سبب ایجاد توده‌هایی در تخمدان و عدم تخمک‌گذاری و گاهی نازایی می‌شوند. نتیجه دیگر افزایش سطح استروژن، افزایش تشکیل بافت آدیپوز (چربی) و افزایش تکثیر سلولی اندومتر رحم است که ممکن است به سرطان اندومتر نیز منجر شود.
یکی از دلایلی که برای بروز (PCOS) در طب سنتی هند یاد می شود ، افزایش مصرف شیرینی‌جات (قندها) است. یکی از علامت های (PCOS)، مقاومت به انسولین، همراه با افزایش سطح گلوکز خون ناشتا است. بدین ترتیب، برقراری تعادل انسولین در بدن، به عنوان یکی از راهکار‌های برطرف کردن مشکلات این سندرم بیان شده است.
در طب امروز نیز از جمله راهکار‌های درمان این سندرم، استفاده از دارو‌های حساس‌کننده بدن به انسولین مانند متفورمین عنوان شده است. در طب سنتی هند به دارو‌های طبیعی با این اثر، مانند شنبلیله اشاره شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: