به گزارش شفاآنلاین:وی افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از سخنان مقام معظم رهبری پس از ۱۵ سال در دستور کار اجرا قرار گرفت و در سازمان بازرسی تأکید شد که اگر کسی از اجرای قانون تخطی کند این مسئله به عنوان ترک فعل در نظر گرفته میشود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: سازمان بازرسی ارتباط تنگاتنگی با سازمان نظام پرستاری دارد و گزارشهای هفتگی را پس از انجام کار کارشناسی و پیگیری از دستگاهها به سازمان ما ارائه میکند.
میرزابیگی با بیان این که پرستاران در زمان شیوع کرونا بسیار زحمت کشیدند؛ گفت: جلسات زیادی برای پیگیری موضوع مربوط به برگشت نیروهای فعال در زمان کرونا و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با مسئولان برگزار کردهایم.
انجام کار کارشناسی برای تعرفهگذاری خدمات پرستاری
وی با بیان این که بحث تعرفهگذاری خدمات پرستاری سالانه داوم خواهد داشت و مانند تعرفه پزشکی کار کارشناسی روی آن صورت خواهد گرفت، افزود: با پیگیری سازمان نظام پرستاری، دو نماینده برای کارشناسی مسائل پرستاری در جلسات سازمان بیمه سلامت و دبیرخانه شورای عالی بیمه حضور خواهند یافت.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در بحث بیمه از سیستم بیمهای خواهش کردیم که از یک جایی پرداخت کردن را آغاز کنند و سپس پول را از سازمان برنامه دریافت کنند که این امر در برخی از بخشها آغاز شده است. اگر خدمات پرستاری به درستی در سیستمهای اچآیاس ثبت شود بیمه در پرداخت آن مشکلی نخواهد داشت و تعرفهها قابل پرداخت است.
میرزابیگی گفت: مشکلی که داریم در سازمان برنامه است که بودجه لازم برای پرداخت تعرفه از سوی بیمهها را تخصیص نمیدهد که در حال پیگیری برای حل مشکلات آن هستیم.
وی افزود: درباره مسائل استخدامیها، فوق العاده خاص، برگشت نیروهای تعدیلی به کار و ... پیگیریها در حال انجام است؛ ما تا زمانی که حداقل دو مورد از مطالبات ذکر شده به نتیجه نرسد؛ پیگیری موضوعات را رها نخواهیم کرد. پس از تغییر وزیر کار نیز جلساتی با وزارت کار برگزار کردهایم و امیدواریم با سازمان تأمین اجتماعی نیز به توافقهای خوبی برسیم.
تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارتباطی به طرح قاصدک ندارد
رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه برخی مسائل منفی در ذهن برخی از همکاران شکل گرفته است؛ تأکید کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارتباطی به طرح قاصدک ندارد و این مسائل از سوی برخی افراد رقیب جامعه پرستاری مطرح میشود. مگر در قاصدک مصوبه دولت، «کای» حرفهای و ارزش نسبی داشتیم؟
میرزابیگی گفت: در قانون بر بستههای خدمتی در بخشهای بالینی در کلیه مراکز دولتی و غیردولتی و در چارچوب سرانه مصوب تأکید شده است. سازمان نظام پرستاری و دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید آیین نامه را به شورای عالی بیمه برده و سپس به دولت ارائه کنند تا تصویب شود.
وی با اشاره به این که در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با چهار مبحث «کا»، ارزش نسبی، منبع یابی و بازتوزیع روبرو هستیم، افزود: «کا» واحد اندازه گیری برای قیمت گذاری خدمات پرستاری است که الان کای پرستاری معادل سایر گروههای پروانهدار یا پزشکان غیر هیئت علمی است؛ کای پرستاری تاکنون اجرا نمیشد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ارزش نسبی به معنای سیاست به کارگیری کا است؛ ارزش نسبی خدمات پرستاری در بالین بسته خدمتی و در درمانگاهها و بخشهای سرپایی خدمت است و در بخشهای دیالیز و ستاره دار گلوبال یا موردی است.
منبع ما در تعرفه گذاری سرانه است
میرزابیگی درباره منبع یابی گفت: منبع ما سرانه است و سرانه یعنی پولی که دولت بابت هر ایرانی برای خدمات تشخیصی و درمان به بیمهها میدهد. سرانه حدود ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بر اساس سال ۱۳۹۹ بوده است. برخی میگفتند شما باید به درآمد اختصاصی متکی شوید، اما تأکید داشتیم که منبع اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری، سرانه باشد، زیرا سرانه مانند سرچشمه منابع است و درآمد اختصاصی مانند سرشاخه است.
وی افزود: الان هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی بیمارستانها حاصل میشود بنابراین باید به سرانه وصل شویم. اگر تعرفه خدمات پرستاری اجرا شود استقلال حرفهای، هویت شغلی و مرزبندی حقوقی محقق میشود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: کا و ارزش نسبی و ... در شورای عالی بیمه سلامت قابل تغییر است، زیرا در جلسات آنها نماینده ثابت داریم.
میرزابیگی با بیان این که اکنون جدول ارزشهای نسبی و کا و روشهای پرداخت در دولت تصویب شده است، گفت: قانون را مجلس و آیین نامهها را دولت تصویب میکنند و با پیگیریها آیین نامههای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دولت تصویب شده است.
وی افزود: بعد از تصویب این آیین نامهها در دولت، برای اجرایی شدن و تبدیل این آییننامهها از حالت تئوری به عملی باید سه دستوالعمل نیز ابلاغ میشد اول آن که دستورالعملی ابلاغ شود که خدمات در اچآیاس ثبت شوند؛ دوم دستورالعمل رسیدگی به اسناد و سوم دستورالعمل بازتوزیع بود.
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: اکنون دستورالعمل ثبت خدمات در HIS ابلاغ شده است و بیمارستانهایی که ثبت خدمات داشتند توانستند پول خود را از بیمهها دریافت کنند، زیرا ملاک بیمه خدمات ثبت شده در HIS است.
میرزابیگی افزود: دستورالعمل رسیدگی به اسناد، ابزار بیمههاست یعنی بیمه سلامت برای پذیرفتن یک خدمت در بیمارستان، از این دستورالعمل استفاده میکند که این دستورالعمل نیز ابلاغ شده است. اکنون در صورتحساب بیمار، بیمارستان و بیمه، بخش خدمات پرستاری قرار گرفته است و بخش خصوصی اگر از بیمه پولش را نگیرد نیز از بیمار این پول را دریافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: با اجرای قانون، ۱۰ تا ۱۲ درصد به درآمد بیمارستانها اضافه میشود.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: بازتوزیع به این معناست که هر یک از اعضای کادر پرستاری چه قدر سهم از پولی دارند که از طریق مردم و بیمهها در سبد بیمارستان قرار گرفته است.