کد خبر: ۳۱۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 02
محققان به تازگی نوعی ویروس هیبریدی آنفولانزا کشف کرده اند که ماحصل ترکیب دو ویروس آنفولانزای A و ویروس سنسیشیال تنفسی است. این دو ویروس به خوبی با هم ترکیب شده و یک ویروس ترکیبی واحد را تشکیل می‌دهند.
شفاآنلاین>سلامت>در شرایطی که ویروس ها معمولا برای بقا با یکدیگر در حال رقابت هستند، دانشمندان با نوعی ویروس جدید هیبریدی برخورد کرده اند که نمونه ای غیرعادی را در اختیار محققان قرار می ‌دهد. بر این اساس مشخص شد یک ویروس با ویروس دیگر برای منافع خود همکاری می‌ کند.

به گزارش شفاآنلاین:پابلو مورسیا، ویروس شناس و نویسنده ارشد این مطالعه در رابطه با موضوع فوق گفت: این نوع ویروس هیبریدی قبلاً هرگز توصیف نشده بود. ما در مورد ویروس ‌هایی از دو خانواده کاملاً متفاوت صحبت می ‌کنیم که با ژنوم و پروتئین ‌های خارجی غیر همسان بوده و در کمال ناباوری هر دو ویروس با یکدیگر ترکیب می‌شوند. این نوع جدیدی از پاتوژن ویروس است.

گفتنی است،این ویروس هیبریدی در زیر میکروسکوپ شبیه پای مارمولک به نظر می رسد که ویروس سنسیشیال تنفسی  RSV  پاها را ایجاد کرده و ویروس آنفولانزای A انگشتان پا را تشکیل می دهد.

محققان طی مطالعات خود با کمک آزمایشگاه طراحی شده برای تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات بین ویروس ها در طول عفونت، موفق به درک بهتر نتایج بالینی، رفتار پاتوژن و روش انتقال این ویروس شد.

طی این مطالعات سلول های ریه انسان در معرض هر دو ویروس و همچنین هر ویروس به صورت جدا گانه به عنوان گروه کنترل قرار گرفتند. در ادامه با کمک مجموعه ‌ای از تکنیک ‌های میکروسکوپی، ساختار های رشته ‌ای سازگار با ترکیبی از هر دو ذره ویروس نشان داده شد.

 بررسی های انجام شده نشان می دهد به نظر می رسد هنگامی که این دو ویروس به یکدیگر می پیوندند، آنفولانزای A تعداد بیشتری و طیف وسیع تری از سلول های انسانی را آلوده می کند. متاسفانه باید اذعان داشت که در مطالعات فوق مشخص شد که ذرات آنفولانزای A با نمایش پروتئین‌های سطحی RSV از سیستم ایمنی فرار کرده و به ویروس مزیت بقا می‌دهند.

این ویروس هیبریدی همچنین به سلول ‌هایی که فاقد گیرنده‌ های آنفولانزا هستند، گسترش می ‌یابد، که این موضوع می‌تواند به آنفولانزای A اجازه دهد تا با میزان و حجم بیشتری از دستگاه تنفسی به داخل ریه‌ ها حرکت کرده و منجر به عفونت‌ های شدید تر شود.

نکته جالب توجه در ترکیب این دو ویروس با یکدیگر، این است که ویروس RSV سهم کمتری نسبت به آنفولانزای A داشته و حضور آنفولانزای A به طور قابل توجهی ظرفیت ویروس سنسیشیال تنفسی را برای تکرار کاهش می دهد.

البته محققان می‌گویند این آزمایش در یک محیط آزمایشگاهی محدود شد که "نمی‌تواند پیچیدگی فضایی و فیزیولوژیکی کل دستگاه تنفسی را به طور کامل تقلید کند» محدود شده. یعنی هنوز از نظر بالینی و عملی این ظرفیت این ویروس ترکیبی را باید بیشتر بررسی کرد.

دکتر استفان گریفین، متخصص ویروس شناس و استاد دانشگاه لیدز در این رابطه می گوید: ویروس سنسیشیال تنفسی  RSV نسبت به ویروس آنفولانزای فصلی کمتر به داخل ریه نفوذ کرده و هر چه عفونت بیشتر شود، احتمال ابتلا به بیماری شدیدتر است. به این دلیل باید سعی کنیم که از آلوده شدن به ویروس‌های متعدد پیشگیری کنیم، زیرا اگر اقدامات احتیاطی برای محافظت از سلامت خود انجام ندهیم، احتمالاً این ترکیب [هیبریداسیون] بیشتر اتفاق می‌افتد. »

 سالانه میلیون ها نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزای A در بیمارستان بستری شده و از سوی دیگر RSV شایع ترین علت عفونت حاد دستگاه تنفسی تحتانی در نوزادان است و عفونت مجدد به این ویروس در سنین بالاتر و کهنسالی شایع است.

محققان می‌نویسند که این مطالعه "سؤالاتی در مورد قوانین اساسی حاکم بر مونتاژ ویروسی ایجاد می‌کند” و ممکن است ویروس‌های هیبریدی دیگری نیز وجود داشته باشد که هنوز کشف نشده‌اند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Microbiology منتشر شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: