معاون دادستان کل کشور گفت: بیمارستانها وظیفه دارند با استفاده از ابزارهای فنی (اتوکلابهای بیمارستانی) نسبت به بیخطر و کم خطرسازی پسماندهای پزشکی اقدام کنند، اما در انجام این وظیفه کوتاهی میشود.
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از ظرفیتهای داخلی و منطقهای برای مدیریت پسماند همچنان مغفول
مانده است و در حال حاضر با چالشهای متعددی در زمینه «دفع غیراصولی
پسماندها، نبود برنامه مشخص جهت جمعآوری مجزا (تفکیک در مبدا) عدم رعایت
استانداردهای کامل در خصوص پسماندهای ویژه، صنعتی و بیمارستانی (خطرناک)
بازده پائین جداسازی در مقصد، بازیافتهای غیراصولی و سنتی، مافیای شکل
گرفته در شرکتهای همکار و بهره کشی از کودکان» مواجه هستیم.
به گزارش شفاآنلاین:غلامعباس
ترکی در جریان بازدید از زباله سوز تهران، اظهارکرد: به لحاظ آسیب شناسی
وضع موجود میتوان گفت علاوه بر اشکالات قانونی و ساختاری، هماهنگی و انجام
لازم بین دستگاههای مسئول در این زمینه وجود ندارد ساز و کارهای حقوقی و
مالی شفاف نیز برای فعالیت و مشارکت بخش خصوصی فراهم نیست و در مواردی
تعارض منافع مانع اتخاذ تصمیمات درست و اصلاح چرخه حکمرانی در مدیریت
پسماند شده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور ابراز امیداور کرد: در
اصلاحیه قانون
مدیریت پسماند نواقص و اشکالات قانون فعلی برطرف شده و در
قانون جدید مفاهیم نوین، بهره برداری از بانکهای جامع اطلاعاتی و هوشمند
اصلاح ساختار حکمرانی و اجرایی، بازیافت مدیریت پسماند، تعیین ارتقاء
استانداردهای ملی در حوزه پسماند مسئولیت تولید کننده در قبال پسماند و
همچنین تشدید بازدارندگی ضمانت اجراهای قانونی مورد توجه قانونگذار قرار
گیرد.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه هر 24 ساعت 6 هزار تن زباله در
تهران تولید میشود وجود فقط یک زباله سوز 200 تنی پاسخگوی نیاز پایتخت
نیست و امیدواریم طرحهای توسعه و احداث زباله سوزهای جدید سریعتر به
نتیجه رسد.
معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: با توجه به تراکم و رسوب
زبالهها در مجتمع آرادکوه این میزان زباله رسوبی منجر به تولید گازمتان
میشود و در صورت عدم مدیریت درست علاوه بر داشتن برخی عوارض یکی از منابع
بوی بد تهران به شمار میآید بنابراین، تسریع در هوادهی و دفع زبالههای
رسوبی برای کاهش بوی بد لازم است.
وی گفت: این در حالی است که در صورت
سرمایه گذاری شهرداری و مشارکت بخش خصوصی این زبالهها میتواند منبع
ارزشمندی برای تولید ثروت و نیز تولید انرژیهای تجدیدپذیر باشد و در این
زمینه توجه به اقتصادی کردن صنایع مرتبط با پسماند از جمله زنجیره ارزش
کالا در فرایند بازیافت و دفع پسماندها بسیار حائز اهمیت است.
ترکی
ادامه داد: در برخی نقاط کشور پسماندها به نحو اصولی و علمی دفن نمیشوند و
شیرابههای حاصل به آبهای سطحی و زیرسطحی و منابع آب شرب نفوذ میکنند که
ممکن است منجر به آلودگی و بیماری شود.
معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: سازمان ملی استاندارد شاخصهای روزآمد ملی دفع اصولی پسماندها را تعیین کند.
وی
همچنین با انتقاد از نظارت ضعیف وزارت بهداشت و درمان بر پسماندهای
پزشکی، اظهار کرد: بیمارستانها وظیفه دارند با استفاده از ابزارهای فنی
(اتوکلابهای بیمارستانی) نسبت به بیخطر و کم خطرسازی پسماندهای پزشکی
اقدام کرده و سپس تحویل شهرداری دهند لیکن درحال حاضر در انجام این وظیفه
کوتاهی میشود و وزارت بهداشت باید مسئولیت نظارتی خود را در قبال
پسماندهای پزشکی و عفونی به درستی انجام دهد.
ترکی عنوان کرد: ما
نیازمند باز طراحی چرخه تولید تا دفن پسماند با تاکید بر بازیافت زبالهها
هستیم که به نظر میرسد اصلاح این چرخه و بازطراحی مدل حاکم نیاز به اراده و
عزم ملی به دور از موقعیتهای تعارض منافع است.