کد خبر: ۳۱۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 01
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: دارو بعد از تجارت تسلیحاتی بزرگترین تجارت در دنیاست. در چرخه تولید، توزیع و مصرف دارو بخش توزیع دارو به دلیل منشاء شیمیایی و بیولوژیکی دارو می‌تواند تهدید باشد.
شفاآنلاین>سلامت>یونس پناهی در همایش گرامیداشت پدافند غیرعامل گفت: مطابق بررسی‌ها، بار بیماری‌ها در دنیا شامل بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تنفسی، نورولوژی، تصادفات، مغر و اعصاب و در ایران بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، تصادفات، مغز و اعصاب و تنفسی هستند.

به گزارش شفاآنلاین:وی با بیان این که اگر بتوانیم هزینه‌ها و بار بیماری‌های فوق را مدیریت کنیم مابقی بیماری‌ها نیز قابل کنترل خواهند بود، افزود: تغییرات اقلیمی و کمبود آب، دارو، غذا و ایمنی غذایی، جمعیت و تهدیدات محیطی مثل تصادفات مهم ترین مخاطرات فعلی و آینده کشور هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: دارو بعد از تجارت تسلیحاتی بزرگترین تجارت در دنیاست. در چرخه تولید، توزیع و مصرف دارو بخش توزیع دارو به دلیل منشاء شیمیایی و بیولوژیکی دارو می‌تواند تهدید باشد.

پناهی بیان کرد: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با توجه به مساله مهم تامین، نگهداری و توزیع مواد غذایی آمادگی دارد از تحقیقات دانشمندان این حوزه حمایت کند.

وی تصریح کرد: مساله مهم دیگر جوان‌سازی جمعیت کشور است. هم‌اکنون نرخ رشد باروری در برخی استان‌های کشور به 0.9 و عدد یک رسیده است که بسیار هشداردهنده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ذات پدافند غیرعامل بازدارندگی و پیشگیری است. کرونا به ما ثابت کرد باید در برابر تهدیدات آمادگی لازم را داشته باشیم. اکنون بالای 800 مرکز تحقیقات دولتی و 40 مرکز تحقیقاتی خصوصی در کشور فعال هستند و از این ظرفیت باید برای رفع تهدیدات بهره ببریم.

وی یادآور شد: تغییر رویکرد مواجهه با کرونا از نگاه درمانی به نگاه پیشگیرانه در این دولت موجب کاهش مرگ و میرها از بالای 700 نفر در روز به زیر 10 نفر و حتی در روزهایی صفر شد.

در ادامه جعفر میعادفر با تاکید بر ضرورت تدوین و به‌روزرسانی سند پدافند غیرعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: زلزله، سیل، حوادث طبیعی و بشرساخت، تهدیدهای سایبری، تهدیدات هسته‌ای از جانب نا آرامی‌های اخیر در کشورهای همسایه و کمبود زیرساخت‌ها مهم‌ترین مشکلات فعلی ما در زمینه پدافند غیرعامل هستند.

وی افزود: زیرساخت‌های بیمارستانی کشور وضعیت خوبی ندارد. اگرچه بیمارستان های زیادی ساخته شده و بعضی از بیمارستان‌ها نوسازی شده‌اند ولی هنوز بیمارستان‌های فرسوده زیادی داریم.

وی ادامه داد: 20 سال دیگر 30 درصد جمعیت ایران سالمند خواهند شد که مشکلات عدیده‌ای در زمینه بهداشت و درمان به وجود می‌آورد بنابراین مطابق ماده 63 قانون جوانی جمعیت، وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل باید در جهت رشد جمعیت جوان کشور تلاش کنند.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در زمینه تشکیل کارگروه تخصصی پدافند غیرعامل، رصد و پایش تهدیدات کلاسیک و نوین در حوزه سرزمینی، تقویت پدافند سایبری، تدوین نقشه خطر دانشگاه در برابر تهدیدات، بازنگری مراکز حیاتی و حساس، تدوین و به‌روزرسانی سند پدافند غیرعامل و آموزش و توسعه فرهنگ پدافند غیرعامل اقدام کرده و برای هر سناریو تمرین لازم راداشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: