کد خبر: ۳۱۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 01
معاون وزیر بهداشت:
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در زمینه تهیه، توزیع و مصرف منطقی دارو در کشور مشکل داریم و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت از افراد صاحب نظر برای برطرف کردن این مشکل استقبال می کند.
شفاآنلاین>سلامت>یونس پناهی در همایش نکوداشت پدافند غیرعامل که در هتل قلب برگزار شد، افزود: تهدیدهای محور سلامت امروزه متناسب با شرایط دنیا در حال تغییر است، جدی ترین تهدیدات بحث بار بیماری‌هاست، بررسی های سال ۱۹۹۹ نشان داده که بیماری‌های قلبی و عروق، سرطان ها، صعب العلاج، نورولوژی، تنفسی و تصادفات مهمترین بیماری‌ها شناخته شد و همچنان یکی از جدی ترین تهدیدات در ایران بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، تصادفات و مغز و اعصاب در حوزه سلامت است که پدافند غیر عامل در حوزه سلامت باید به این بیماری‌ها بپردازد.

به گزارش شفاآنلاین:وی اظهار داشت: با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی در دنیا و ایران، بحث کمبود آب، مصرف بی رویه انرژی و کمبود آن در آینده، وجود دارد، اگر در جامعه ای آب به میزان کافی وجود نداشته باشد تهدیداتی را ایجادمی کند و بیماری‌ها را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: دارو نیز در دنیا یک ابزار تجاری قلمداد می شود، اکنون ما در زمینه تهیه، توزیع و مصرف دارو مشکل داریم، مسئله توزیع دارو بسیار جدی است و یک تهدید بوده، این داروها باید در شرایط مناسب نگهداری شوند، آمادگی داریم در معاونت تحقیقات برای تولید، توزیع و تجویز مصرف منطقی داروها از نظرات کارشناسان استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: در بحث غذا و ایمنی تامین مواد غذایی مهم است و می تواند بار بیماریها را افزایش و یا کاهش دهد، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و نورولوژی ارتباط مستقیم با مقوله غذا دارد و باید در بحث پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گیرد.

پناهی خاطرنشان کرد: در بحث جمعیت نیز کشور در حال کاهش است و شیب سرعت کاهش جمعیت در ایران بیش از سایر کشورهاست، در برخی از استان‌های شمالی جمعیت رو به پیری می رود و افراد مسن با افزایش بار بیماریها مسئله ساز است.

وی تاکید کرد: کرونا نشان داد هماهنگی لازم در برابر تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی و تصادفات نداریم، ذات پدافند غیر عامل پیشگیرانه است باید خود را برای مقابله با تهدیدات آماده کنیم، باید دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و غیره همیشه در برابر بحران ها فعال باشند، بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی دولتی، ۴۰ مرکز تحقیقات خصوصی و ۲۵ شبکه تحقیقاتی داریم که در حوزه زیستی و بیماری‌ها کار می کنند، آنها در حوزه کرونا تولید علم کردند، این علوم در پدافند غیر عامل قرار دهیم و باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم زیرا هزینه کرد در بحث مدیریت بهتر از درمان است.

وی ادامه داد: دولت قبل نگاهش درمان بود اما در دولت جدید مدیریت کردیم نگاه به مباحث زیستی، پیشگیرانه است به عنوان مثال برای مبارزه با کرونا رعایت بهداشت و اصول پیشگیرانه را بکار بستیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: